Prof. Monica LUPUȚI
Școala
Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
și
Școala
Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița
Motto: „Toți suntem unul – păsări, plante, animale, minerale. Toți suntem
diferite manifestări ale aceleiași energii esențiale.”
Alejandro Lerner
Încă din zorii apariției rasei umane,
omul s-a situat în inima naturii, în mijlocul ei , „folosindu-se” de ea. Grija noastră
față de natură ar trebui să fie o preocupare permanentă, de o importanță
vitală, deoarece fenomenele de poluare, dispariția speciilor de animale și
nepăsarea noastră în fața defrișărilor nu au graniță și nici limite. Din acest
motiv devine imperios necesar formarea și trezirea conștiinței și conduitei
ecologice prin orice activitate educativă, școlară și extrașcolară. Rolul nostru,
al profesorilor, este de a ghida mintea elevilor înspre descoperire temeinică și
valorificare a sentimentele de admirație față de frumusețile naturii în
convingeri și deprinderi de protejare a mediului înconjurător, a drepturilor necuvântătoarelor
și a dreptului nostru la un aer curat.
Constituirea unui grup eco creează un
cadru propice pentru cunoașterea, cercetarea și promovarea naturii prin fiecare
element al ei, un cadru în care elevii sunt invitați la o incursiune care să îi
apropie de lumea magnifică ce îi înconjoară, să ajungă să dezlege din tainele
naturii, să realizeze complexitatea unei simple frunze sau să parcurgă
rândurile unui basm intitulat: „Singura zi din viața unei libelule.”.
Scopul acestui grup este acela de a
focaliza energia elevilor înspre dorința de a descoperii lucruri noi și
interesante, curiozități, elementele fantastice care conturează noțiunea de „natură”,
căldura și inteligența animalelor, legătura de prietenie ce se poate forma
între om și animal, mireasma unei flori, puterea fiecărui val al Mării Negre
etc.
Printre obiectivele urmărite menționez
următoarele: conștientizarea rolului și a importanței animalelor
domestice/sălbatice/pe cale de dispariție/extincte, formarea intelectuală a
elevilor prin deprinderea de a lucra în echipa și de a avea un team leader, de
a avea inițiative și de a-și dezvolta relații de colaborare și de a înțelege noțiunea
de competiție în mod constructiv, realizarea nevoii acute de protecție și
conservare a speciilor de păsări, descoperirea zonelor de importanță avifaunistică,
identificarea planurilor de management integrat pentru conservarea unor specii și
a unor zone naturale protejate ș.a .
Am participat împreună, în acest an școlar,
la diverse activități, ne-am cimentat temeliile și regulile grupului, am învățat
să muncim în echipă și să oferim dreptul la replica, am realizat faptul că
suntem toți implicați în lupta pentru mediu și că poluarea ne afectează pe
fiecare în parte.
Cred ca cea mai importantă realizare
din acest an a fost faptul că, ai mei elevi, au deschis ochii și au văzut
natura în tot spectrul ei, au devenit mai maturi și mai asumați, iar despre
proiectele noastre… în episoadele următoare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu