Prof. Cecilia PRECUP,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
„Nu îl poți învăța nimic pe om; ce poți face este doar să îl ajuți să se
descopere în interiorul său.”
Galileo Galilei
Kahoot!
este o platformă de învățare
bazată pe jocuri, utilizată ca tehnologie educațională în sălile de clasă și în
alte instituții de învățământ. Platforma a fost lansată în august 2013 în Norvegia.
Jocurile sale de învățare, „kahoots”, sunt chestionare cu multiple opțiuni care
permit generarea de utilizatori și pot fi accesate prin intermediul browserului
web.
Kahoot! a fost dezvoltat de Johan Brand, Jamie
Brooker, Phillip Morgan, Morten Versvik și Åsmund Furuseth, ca un proiect comun
între Mobitroll și Universitatea Norvegiană de Tehnologie și Știință. În martie
2017, Kahoot! a atins ponderea de miliarde de jucători participanți, iar în
luna mai compania a raportat că are 50 de milioane de utilizatori activi lunar.
Kahoot! a fost conceput pentru învățarea socială,
elevii se adună în jurul unui ecran comun, cum ar fi o tablă interactivă, un
proiector sau un monitor de computer. Site-ul poate fi folosit și prin intermediul unor instrumente de partajare a
ecranului,
cum ar fi Skype sau Google Hangouts. Designul jocului este de așa natură încât
jucătorii trebuie să caute frecvent pe dispozitivele lor. Kahoot! poate fi redat prin
diferite browsere web și dispozitive mobile prin intermediul interfeței sale
web.
Putem crea un joc distractiv de învățare în câteva
minute – numite „kahoots”. Se poate elabora un test cu o serie de întrebări cu
răspunsuri multiple. Formatul și numărul de întrebări depinde în întregime
de cel care îl elaborează. De asemenea se pot adăuga videoclipuri, imagini
și diagrame la întrebările testului, aceste înserări având rolul de a amplifica
angajamentul. Elevii răspund la întrebări pe propriile dispozitive mobile, în
timp ce întrebările sunt afișate pe un ecran comun (laptop, tablă interactivă)
pentru a uni lecția. Aceștia vor primi un cod PIN ce le permite
accesul la test/joc. Se creează
astfel un „moment de foc”, încurajând elevii/jucătorii să caute și să
sărbătorească reușita împreună. În afară de a crea propriile dvs. cahoti, puteți căuta
printre milioane de jocuri existente deja pe platformă. Tutorial – aici.
Învățarea socială promovează discuții și impact
pedagogic, indiferent dacă jucătorii se află în aceeași cameră sau pe cealaltă
parte a globului. După un joc, încurajați jucătorii să creeze și să împărtășească proprii
lor cahoti pentru a aprofunda înțelegerea, stăpânirea și scopul, precum și
pentru a se angaja în discuții conduse de colegi. Când un cursant devine lider,
este un adevărat moment magic! Importanța utilizării platformei Kahoot!: obiectivitatea evaluării
rezultatelor, feedback imediat pentru elev și profesor, reducerea factorului
stres, centralizarea și stocarea rezultatelor, diversificarea modalităților de
evaluare, interactivitate.
Am descoperit această platformă la cercul pedagogic
din acest an școlar. A fost o nouă provocare atât pentru mine cât și pentru
elevii mei! Suntem încă la început dar vom persevera. Ce îngreunează utilizarea
acestei platforme este lipsa conexiunii la internet, utilizarea telefoanelor
mobile a fost o bucurie pentru elevii mei, de data aceasta le-au folosit în
scop educativ dar cu multă plăcere și satisfacții nebănuite. Nu am abandonat,
conexiunea la internet am rezolvat-o prin resurse proprii, un stick Orange! Așa
am realizat prima evaluare formativă prin intermediul platformei Kahoot!: test
de evaluare pentru elevii clasei a VII-a: Sistemul periodic al elementelor, Legătura covalentă, Formule chimice. Chestionarul cuprinde nouă
întrebări cu patru variante de răspunsuri, unul fiind corect. Pentru o
documentare suplimentară am inserat la fiecare întrebare imagini și filmulețe
didactice (Winschool, YouTube).
Aplicația a stârnit curiozitatea, elevii au fost mult
mai atenți și implicați în rezolvarea testului. Am utilizat evaluarea și pe
grupe de elevi, acest mod de lucru dă posibilitatea elevilor să colaboreze,
dezvoltând astfel spiritul de echipă și competitivitatea.
Rezultate:
Avantajele utilizării aplicației Kahoot!:
Pentru profesori:
– Îmbunătățirea
calității actului de predare-învățare-evaluare;
– Ridicarea standardelor la nivelul
competențelor digitale;
– Dezvoltarea creativității în
proiectare.
Pentru elevi:
– Îmbunătățirea abilităților
digitale;
– Dezvoltarea autocontrolului;
– Înțelegerea reciprocă;
– Dezvoltarea încrederii de sine.
Concluzia: cele șase motive pentru care recomand KAHOOT!
sunt:
1. FLEXIBIL
– în câteva minute, puteți crea un joc de învățare pentru toate vârstele, pe orice
subiect. Kahoot!
Se poate juca oriunde, chiar
și în sală de sport!
2. SIMPLU
– Kahoot! funcționează
pe orice dispozitiv cu conexiune la internet. Pentru jucători, nu este
nevoie de un cont sau de autentificare pentru a participa la un joc.
3. DIVERS
– inițierea unei conversații sau consolidarea cunoștințelor, introducerea unor subiecte
noi sau încurajarea muncii în echipă și multe altele – există atât de multe
moduri diferite pentru Kahoot!
4. ANGAJANT
– Kahoot! promovează
învățarea socială, deblochează potențialul elevilor și accentuează impactul
pedagogic.
5. GLOBAL
– vă puteți conecta și juca în timp real cu alți jucători din peste 180 de
țări.
6. GRATUIT
– crearea de jocuri de învățare și jocul Kahoot! în sălile de clasă este
gratuită.
„Misiunea
noastră este să deblocăm cel mai profund potențial al fiecărui cursant, de
toate vârstele și în toate contextele. Noi facem asta,
făcând învățarea distractivă, magică, incluzivă, angajată și împărtășită prin
jocuri. Vrem
să îmbunătățim educația din întreaga lume și să ajutăm pe toată lumea – de
orice vârstă, aptitudine sau circumstanță – să dezlănțuie magia învățării.”
Bibliografie:
1. Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj
Napoca, 2004.
2. Michaela Logofătu, Mihaela Garabet,
Anca Voicu, Emilia Păușan, Tehnologia
Informației și a Comunicațiilor în școala modernă, Editura Credis, București,
2003.
Mulțumesc Nova Didactica pentru aprecierea materialului prin publicarea acestuia. Succes!
RăspundețiȘtergere