prof. înv.
primar Zamfira CÂMPEAN
Școala
Gimnazială „Mihai Eminescu” Năsăud
ADHD-ul este o tulburare care afectează funcționarea
sistemului cognitiv. Deficitele cognitive din ADHD apar datorita unor deficite la nivelul funcțiilor
executive, a proceselor neuropsihologice care intervin în autoreglare.
ADHD afectează toate aspectele vieții
sociale, inhibând respectul pentru reguli și împiedicând integrarea socială.
Diagnosticarea copilului cu ADHD se face după „Criteriile de diagnosticare a
ADHD” recunoscute la nivel internațional și sunt cuprinse în DSM4. Pentru a
putea diagnostica un copil cu ADHD, simptomele trebuie să se înscrie în
categoriile „Deficit de atenție – HIPERACTIVITATE – impulsivitate”.
Hiperactivitatea cu deficit de atenţie este o
tulburare de comportament cu o foarte mare incidenţă ale cărei simptome
caracteristice sunt, evident, impulsivitatea, neatenţia şi hiperactivitatea.
Această tulburare debutează în copilărie şi persistă la un număr important de
persoane şi la vârsta adultă. Tulburarea are efect negativ asupra învăţării
şcolare şi are dezavantajul de a deteriora relaţiile sociale ale copilului.
Cadrele didactice trebuie să fie informate despre
comportamentele specifice pe care le manifestă un copil cu Sindromul Deficitului
de Atenţie Hiperactivitate (ADHD), ele fiind legate de:
Tulburări de atenție:
a. deseori eșuează în a acorda atenție detaliilor sau face greșeli din
neatenție la temele de la școală, în muncă sau alte activități;
b. deseori are dificultăți în susținerea atenției la sarcinile date sau la
joacă;
c. deseori nu pare să asculte când i se vorbește direct;
d. deseori nu urmează instrucțiunile și eșuează în a-și termina temele la
școală, treburile sau îndatoririle la locul de muncă (nedatorându-se unui
comportament opozițional sau neînțelegerii instrucțiunilor);
e. deseori are dificultăți în organizarea sarcinilor și activităților;
f. deseori evită, nu îi place sau e refractar la angajarea în sarcini care
necesită efort mental susținut (cum ar fi temele de la școală sau de acasă);
g. deseori pierde lucrurile necesare pentru sarcini și activități (de
exemplu jucării, notițele de la școală, creioane, cărți sau unelte);
h. deseori este ușor de distras de stimuli externi;
i. deseori este uituc în activitățile zilnice.
Hiperactivitate:
a. deseori agită mâinile sau picioarele sau se răsucește pe scaun;
b. deseori părăsește locul în clasă sau în alte situații în care ar trebui
să stea așezat;
c. deseori umblă dintr-un loc în altul (încoace și-ncolo) sau se cațără
excesiv în situații în care nu este adecvat (la adolescent sau adult poate fi
limitată la senzația subiectivă de neliniște);
d. deseori are dificultăți la joacă sau în angajarea în activități libere
în liniște;
e. deseori este pe picior de plecare sau acționează ca și cum ar fi împins
de un motor;
f. deseori vorbește excesiv.
Impulsivitate:
a. deseori răspunde grăbit, înainte de a se încheia întrebarea;
b. deseori are dificultăți în a-și aștepta rândul;
c. deseori întrerupe sau deranjează pe ceilalți (de exemplu se bagă în
conversație sau jocuri).
După cum se știe, la copiii cu potențial ADHD există o
plictiseală și lipsă de implicare în activitățile din clasă care conduc spre
rezultate școlare slabe.
Un mod de a ajuta elevii hiperactivi să se implice în
activitățile de la clasă este de a face informația, învățarea și activitățile
didactice, interesante și pasionante. Educarea copilului hipercativ este un
proces dificil, care presupune un efort comun, bilateral, în care sarcinile și
responsabilitățile revin deopotrivă copilului și adultului care îl educă.
Pentru a motiva elevul să depună efort pentru a ajunge la
autocontrol este necesar să facem pasionante activitățile din clasă, relevante
și interesante, iar angajarea imaginației are întotdeauna forțe surprinzător de
puternice, așa cum mulți dintre cei care educă deja știu foarte bine.
Educația imaginativă – oferă un set de metode de predare
și învățare care facilitează tocmai eliminarea rutinei și a plictiselii,
implicarea activă a imaginației copiilor ceea ce fac și obținerea unor
rezultate care îi motivează pentru următorii pași în învățare.
Bibliografie:
1. Popenici, Ştefan; Fartuşnic, Ciprian; Târnoveanu, Nadia, Managementul clasei pentru elevii cu ADHD,
Editura DPH, Bucureşti, 2005
2. Iucu, Ioniţă, Managementul clasei
de elevi, Editura Polirom, Iaşi, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu