vineri, 15 septembrie 2017

Chimia, Fizica și „Domnul” Web

Prof. Cecilia PRECUP
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița

Apariția și dezvoltarea Web 2.0 a însemnat o multitudine de instrumente la dispoziția profesorului, la doar un click distanță, urmărind în primul rând beneficiile lor pedagogice. Profesorul trebuie să se asigure că instrumentul ales este cel potrivit, că îi ajută pe elevii săi să își dezvolte competențele, în special competențele secolului al XXI-lea. Acest lucru nu este ușor de realizat, din cauza varietății ofertei de instrumente Web 2.0.
Ce sunt instrumentele Web 2.0? Nu prea știam multe despre acestea și dacă le-am utilizat în orele de chimie și fizică, habar nu aveam că se numesc așa! Preocupată mereu de dezvoltarea mea profesională, membru activ pe platforma iTeach, am descoperit un curs care mi-a atras atenția în mod deosebit – Utilizarea instrumentelor Web 2.0 pentru comunicare și colaborare în proiectele eTwinning. M-am înscris, am urmat orele de curs și am descoperit o bogată varietate de instrumente care s-au dovedit utile în activitatea mea didactică. O parte dintre ele le utilizasem, cu precădere în activitățile extrașcolare (wiki, blogul, google docs, google drive, google presentation, YouTube, etc.).
Am absolvit cursul cu nota zece și felicitări pentru implicare și munca serioasă depusă:
Există cel puțin două modalități prin care instrumentele Web 2.0 pot veni în ajutorul cadrelor didactice. Mai întâi, aplicațiile Web 2.0 reprezintă, pentru mulți elevi, un mediu de învățare mult mai natural decât cel școlar, un mediu în care se simt confortabil și motivați să cerceteze, să descopere, să creeze și să îndeplinească sarcini. În al doilea rând, rețelele sociale le permit cadrelor didactice să facă schimb de bune practici și să beneficieze de asistență din partea colegilor. Foarte multe site-uri pun la dispoziție instrumente Web 2.0 grupate pe categorii.
Am început să utilizez noile instrumente Web 2.0 învățate, ca metodă de evaluare a elevilor mei. S-a dovedit a fi o idee excelentă, elevii mei au devenit mai activi, au început să caute informații privind noțiunile teoretice studiate, să le prezinte într-o formă mai atractivă, mai ușor de însușit. Au devenit foarte preocupați de prezentarea într-o formă nouă a experimentelor efectuate acasă. În același timp au putut să comunice între ei, să-și susțină propriile idei. A existat o colaborare ”la distanță” cu profesorul, cunoașterea s-a dovedit a fi rezultatul unei interacțiuni sociale, o experiență comună nu una individuală.
Web 2.0 oferă modalități de utilizare a tehnologiilor Web, având ca scop facilitarea creativității, partajarea informațiilor, și colaborarea între utilizatori. Aceste concepte au condus la dezvoltarea și evoluția comunităților bazate pe Web, așa cum sunt serviciile de social-networking, wiki-uri, bloguri, etc. Termenul a devenit notabil după prima conferință O'Reilly Media Web 2.0, în 2004. Cu toate că termenul sugerează o nouă versiune a Web-ului, el nu se referă la actualizarea unor specificații tehnice, ci mai degrabă la modalitățile de dezvoltare a aplicațiilor și a modului în care utilizatorii folosesc Web-ul.
Cele mai populare tipuri de instrumente Web 2.0 sunt: wiki-uri; bloguri și microbloguri; rețele sociale (social networks); servicii de tip social bookmarking; fluxuri de știri (în format RSS sau Atom); servicii pentru partajarea conținutului grafic (photo sharing), audio/video (video sharing); servicii pentru crearea conținutului textual (Office 2.0), audio și video; servicii pentru partajarea prezentărilor (slide sharing). Voi prezenta câteva dintre instrumentele web 2.0 utilizate împreună cu elevii mei.
Facebook este un site de tip social network lansat în februarie 2004. Accesul este gratuit, permițând utilizatorilor crearea unor rețele sociale. Exemplu: pagina școlii noastre, pagina grupului clasei la care sunt dirigintă (comunicare rapidă și eficace cu părinții și elevii, comunicare între profesorii ce predau la clasă și părinți, prezentarea activităților extrașcolare, lectorate cu părinții, etc.)
Blogul este un site Web, menținut în mod obișnuit de către un singur individ, companie sau alte instituții, conținând intrări și comentarii. Intrările sunt descrieri ale unor evenimente, incluzând text și alte materiale, așa cum sunt imaginile și secvențele video. Administrez din anul 2010 blogul Chimia în școala mea. Prin intermediul acestui blog am dorit să ajut elevii, să le fac cunoscute preocupările școlare și extrașcolare. Blogul este un portofoliu online, o fereastră deschisă pentru cei interesați de chimie, ecologie și fizică, o publicație web ce reprezintă secvențe din activitatea elevilor mei și implicit a muncii mele la clasă. Mereu actualizat cu texte, fotografii, materiale video, filme, etc. are aprecierea colegilor și elevilor. O parte din materialele postate pe acest blog se regăsesc în proiectele eTwinning care au avut ca temă chimia, ecologia, informatica/TIC, etc. Statisticile mă îndreptățesc să consider că acest blog are aprecierea publicului ( 49506 afișări de pagină).
Animoto este o excelentă resursă Web 2.0. Cu acest instrument, profesorii și elevii au posibilitatea de a crea prezentări audio-video, de a face filmulețe. Un profesor ar putea folosi video ca o introducere la o lecție, pentru a preda un concept. Prezentările sunt atractive, captează atenția elevilor prin imagini, muzică și designer. Fișierele create pot fi resurse excelente pentru ora la clasă. Fotografiile se pot încărca rapid, de oriunde, fișierele audio se pot încărca și sincroniza cu fotografiile. Există o Basic version în care se pot încărca pozele în maximum 30 de secunde. Animoto – gratuit, simplu, atractiv, captivant. Îmi place Animoto! L-am utilizat pentru prezentarea evenimentelor speciale ale școlii, în proiectele eTwinning: UNESCO, Physics and Astronomy, Porumbelul păcii.
Kizoa l-am ales pentru că are șabloane gratuite, este simplu și rapid. Pentru ”Ziua Porților deschise” m-am oferit să realizez un colaj. Am înserat și o melodie veselă, potrivită viitorilor școlari. Prezentarea s-a derulat pe un ecran mare, plasat chiar la intrarea în școală. Bunicii, părinții și copiii au făcut un tur virtual prin școala noastră. Vizionare plăcută!
Google Docs e gratuit! Google Docs este în competiție cu Microsoft Office, el conține un editor de texte, unul de prezentări și unul în care poți crea tabele de calcul fără a fi nevoit să instalezi un program pe propriul calculator. Este necesar doar un cont Google. L-am utilizat împreună cu elevii pentru a stoca materiale realizate în cadrul orelor de chimie și fizică, prezentarea unor activități educative: Trenulețul colorat al chimiei, Substanțe compuse, Creează-ți mediul!, etc.
Padlet-ul este o aplicație online care permite utilizatorilor să-și exprime cu ușurință opiniile pe un subiect comun pe un „avizier” virtual („pad”). Peretele este, de fapt, o pagină web unde utilizatorii publică scurte mesaje conținând text, imagini, clipuri video și/ sau legături. Poate fi folosit pentru sesiuni de brainstorming, a posta adrese de Internet utile, cuvinte noi, termeni sau comentarii pe o temă dată. Colaboratorii pot fi invitați prin e-mail sau cu ajutorul URL-ului. Pentru o participare interactivă am utilizat acest instrument ca metodă de evaluare a cunoștințelor teoretice și practice ale elevilor mei, materiile de studiu-fizică și chimie. Exemple: Învățăm fizica altfel!, Substanțe compuse - Baze.


Concluzie:
Instrumentele Web 2.0 sunt o parte din metodele de învățare constructivistă și centrată pe elev. Crearea de conținut Web 2.0 a fost identificată nu numai ca fiind instrumentală la formarea de rețele informale de învățare, care sunt extrem de descentralizate și auto-organizate. Ea a fost, de asemenea, documentată ca tehnologii, instrumente și practici legate de publicarea pe web personală și colaborativă și creează un context fructuos pentru dezvoltarea unui mediu de învățare deschis, nestructurat, și de susținere. Într-­un astfel de mediu de învățare eficient, instrumentele și serviciile Web 2.0 sunt folosite alături de instrumente de comunicare sincronă și asincronă, în scopul de a gestiona provocările educaționale de auto-direcție, colaborare, și networking social
Trecerea la Web 2.0 a însemnat trecerea de la o lume în care baza activității informaționale o constituiau calculatoarele și programatura instalată pe ele, la lumea în care platforma pentru acțiunile comune o constituie WWW și aplicațiile respective. Web 2.0 permite elevilor să învețe fără profesor, dobândind informația necesară direct de la autori.
Schimbările în strategia didactica a unui profesor este strâns legată cu atributele noilor tehnologii în Web 2.0:
- reducerea costurilor;
- flexibilitate în alegerea tehnologiilor;
- acces ușor și rapid la informații;
- integrarea în activitățile de predare a tehnologiilor Web 2.0;
- extinderea informării și colaborării prin intermediul serviciilor de marcare socială/ bookmark colaborativ;
- controlul accesului la resurse prin autentificarea utilizatorilor;
- partajarea experiențelor acumulate;
- independență de platforma;
- compatibilitatea cu elementele mediului educațional;
- simplitate în utilizare;
- abilități minime de operare cu Internetul;
- fiabilitatea în utilizarea continua într-un interval mare de timp;
- reducerea timpului afectat procesului de căutare a informațiilor;
- creșterea numărului de metode și practici didactice;
- capacități majore de testare în practicile didactice;
- introducerea inovației didactice;
- crearea de conținut digital;
- atractivitatea materialelor prin îmbinarea imaginii cu sunetul etc.
Totuși, procesul de învățământ începe de la profesor, deoarece profesorul dirijează acest proces, determină temele ce vor fi studiate. În procesul de învățare elevii au posibilitatea de a crea și posta pe Web informații noi. Cu scopul de a întreține interesul elevilor pentru învățare, profesorul este nevoit să folosească serviciile Web 2.0 în procesul de învățământ.

Bibliografie:
- Traian Anghel, Instrumente Web 2.0 utilizate în educație, Editura Albastră, Cluj-Napoca, 2009;
- Utilizarea instrumentelor Web 2.0 pentru comunicare și colaborare în proiectele eTwinning – curs online iTeach.

Un comentariu: