Prof. Vasilica
GĂZDAC,
Școala Gimnazială Tiberiu Morariu Salva, Jud. Bistrița-Năsăud
Termenii migrație, imigrant, emigrant, marginalizare și
cetățenie democratică sunt fundamentali în demersul educativ pe care l-am
creionat pentru perioada a doi ani școlari (2016-2018) între instituții de învățământ
din Europa. Cadrul social european actual suferă tulburări grave, instabilitatea
politică extra-europeană a împins grupuri numeroase de emigranți spre inima
continentului creând sentimente diverse în cadrul comunităților europene de la
aversiune și teamă până la milă și empatie
În acest
sens educația are rolul prioritar de facilita integrarea acestor grupuri și a
crește gradul elevilor noștri față de teme actuale și dezvoltarea identității
europene. Acest parteneriat s-a născut din nevoile curente identificate comune ca
îmbunătățirea calității educației prin tratarea unor teme actuale și
stringente, îmbunătățirea competențelor de bază ale elevilor în acest parcurs
educațional, consolidarea profilului profesional al cadrelor didactice prin
deschiderea spre comunitatea locală, ONG-uri sau alte părți interesate,
promovarea valorilor europene ca și echitatea și dialogul intercultural,
dezvoltarea unor sentimente pozitive pentru migranți.
Proiectul
este un parteneriat strategic KA219 cu numărul (2016-1-IT02-KA219-024291_2) care
are scopul de a forma copiilor din ciclul preșcolar și primar inferior noțiuni
de cetățenie și istorie europeană, competențe de limba engleză, competențe
digitale prin prisma crizei migranților/ refugiaților și terorismului internațional.
Activitățile vor avea rolul de a pune pe tapet în cadrul procesului instructiv-educativ
, problema reala a societății europene cea a integrării acestor grupuri
defavorizate, marginalizate provenite din zone de război prin găsirea de soluții
rapide și eficiente, adaptarea conținuturilor educaționale, evitarea
marginalizării acestora, implicarea activă a comunității locale și prin dezvoltarea
de materiale didactice auxiliare, jocuri didactice, calendare, filme didactice,
teatru și alte formă de artă, suporturi interdisciplinare și lecții
interactive.
Coordonatorul
proiectului este Școala I. C. 4 C. D. Bregante – S. M. Volta, Monopoli – Italia,
celelalte școli partenere implicate în cadrul proiectului sunt: Fundacion
diocesana san Marciano Jose Colegia diocesano Santa Cruz, Guadalajara-Spania;1stPrimary
School of Efkarpia,Thessaloniki- Grecia; Scoala Gimnaziala Tiberiu Morariu
Salva, G.P.N Salva – România; Stanley Primary School, Blackpool – UK care s-a
retras datorită Brexitului după primul an de proiect din acest parteneriat
strategic.
Discuțiile
cu partenerii europeni au un accent important asupra modalităților de implicare
a elevilor de vârsta școlară mică atât în activitățile derulate în cadrul școlii,
participarea la evenimentele de formare de scurta durată, criterii de siguranță
în mediul on-line, criteriile de selecție profesori și elevi de la nivelul
fiecărei instituții implicate, dar și programul pe care aceștia îl vor avea pe
toată perioada deplasării lor în țările partenere.
În timpul
întâlnirii transnaționale de la finalul lunii Octombrie 2016 din Monopoli,
Italia s-au pus pe tapet activitățile de introducere a partenerilor, de
prezentarea a membrilor echipelor de proiect, a experiențelor anterioare
Etwinning și Erasmus +. A fost creată harta digitală a proiectului cu ajutorul
aplicației Tripline și au fost discutate formatul chestionarelor de evaluare inițială
pentru elevi, părinți, profesori și alte părți interesate. S-a selectat logo-ul
proiectului, s-a discutat despre formatul blogului (https://otheralikethesame.blogspot.it/), paginile de Facebook, Twitter, Twinspace-ul proiectului,
colțul proiectului din fiecare școală parteneră și modalitățile de gestionare eficientă
a acestora. S-au împărțit sarcini partenerilor ca administrarea Calendarului
Google cu activități, pagina de indicatori calitativi și cantitativi, paginile
de diseminare precum și raportul de risc.
Competențele
digitale, lingvistice ale copiilor implicați în limba maternă și de democrație
europeană au fost transpuse într-un produs al proiectului numit Dicționarul
cu cuvinte cheie al proiectului, desenele fiind realizate de către preșcolarii
din școlile partenere iar școlarii mici au selectat și căutat cuvintele atât în
limba maternă cât și în limba engleză. Prelucrarea grafică și editarea acestui
material a fost realizată de către echipa greacă. Produsul final reprezintă o
resursă deschisă și se poate descărca si folosi de către oricine este interesat
la acest link: https://issuu.com/vasilicagazdac/docs/dictionary_project_other_alike_the_
Formarea de
competențe pentru limbile străine ale elevilor din școlile partenere s-a
remarcat prin realizarea filmului didactic Lumina Crăciunului în care fiecare
partener a pus în scenă o piesă cu tema Nativității în care darurile magilor au
fost însoțite de scurte momente lirice în limbile partenerilor (italiană,
greacă, spaniolă, engleză și română), acesta constituie un important material
pentru activități despre cetățenia democratică, arte, muzică și mișcare
reprezentând un exemplu concludent de activitate integrată. Produsul final al
acestei activități îl găsiți aici: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=e3f-FrCCsM8
Performanța
artistică și transmiterea valorilor morale ca și prietenia, solidaritatea, empatia,
pacea și comunicarea au fost transpuse în cadrul unor activități numite Teme
europene în teatru concretizate prin piese de teatru, reprezentații
realizate în cadrul unor spații generoase, costumații desăvârșite și forme de
realizare diferite de la piesa clasică la teatru de umbre, teatru cu păpuși.
Produsul final îl puteți descărca de aici: https://www.youtube.com/watch?v=BDRJdw0UvJ8&feature=youtu.be
Implicarea
comunității locale și regionale în forma activă în activitățile proiectului a
fost pusă în practică prin realizarea filmului Cum sa fii european? prin
interviuri realizate de către copii în colaborare cu cadrele didactice a unor
emigranți care povestesc experiența lor dramatică și demersurile făcute de a fi
integrați în societatea europeană. Aici găsiți link-ul produsului: https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=g4bLs_7xE00
Competențele
digitale ale copiilor au fost dezvoltate prin activitatea Monumente europene – colecție de
coduri QR prin care s-au selectat din fiecare țară parteneră zece
monumente istorice, culturale, naturale faimoase și au fost ascunse informații
despre acestea sub coduri QR iar elevii celorlalte școli partenere au căutat
aceste informații prin descifrarea acestor coduri cu ajutorul unor aplicații
digitale. Activitatea a fost foarte incitantă și plăcută iar codurile le găsiți
aici: https://twinspace.etwinning.net/26443/pages/page/230628
Excursiile
de studii istorice și vizitele tematice în diferite locații care celebrează
istoria națională, europeană au constituit tema activității Lumea
noastră europeană prin care instantanee fotografice au fost postate pe
pagina de Twitter a proiectului și diseminate prin haștaguri diferitelor
comunități educaționale și sociale. Aici găsiți pozele diseminate: https://twitter.com/Otheralikesame
Alte
materiale ca fișe de lucru, chestionare de evaluare, teste realizate în cadrul
primului an de proiect vor fi incluse în ghidul metodologic și mapa
profesorului pentru integrarea migranților în actul didactic, produse care se
vor finaliza în cel de-al doilea an de proiect Erasmus +.
Un rol
important în acest demers educațional european l-a reprezentat și evenimentele
de formare de scurtă durată elevi și profesori desfășurate în Guadalajara, Spania
Ianuarie 2017 și Salonic, Grecia Mai 2017. Din instituția noastră de învățământ
au participat patru elevi de clasa a-IV-a și patru cadre didactice care au fost
formate în diferite metodologii creative de integrare activă și au participat
la activitățile desfășurate în cadrul școlilor gazdă.
„Pentru mine a fost ceva extraordinar. A fost prima mea
ieșire din țară. Sunt mândră că am făcut parte din aceasta echipă. Am avut mari
emoții, dar aceasta nu ne-e împiedicat să împărtășim din experiența noastră cu
colegii europeni. Ne-am făcut prieteni și îi așteptăm cu nerăbdare în
România.,” (Sas Nicoleta, clasa a IV-a)
Activitățile
derulate în primul an de proiect au determinat o modificare a mentalităților
grupurilor implicate (elevi părinți, bunici, profesori, comunitate locală și
regională) în privința includerii și sprijinirii diversității, a
non-discriminării în cadrul școlii și în afara ei.
În cel
de-al doilea an de proiect în perioada 7-11 noiembrie va avea loc în cadrul
instituției noastre de învățământ un eveniment de formare elevi și profesori la
care vor participa un grup comun de aprox. 30 de elevi și profesori.
Educația
reprezintă cheia cooperării reale între instituții de învățământ din diferite
colțuri ale Europei pentru a furniza mijloacele necesare tuturor cetățenilor
indiferent de etichetă de a obține o poziție socială pentru a se realiza pe
deplin.
Rețeaua școlară
de parteneriat strategic lucrează pe termen mediu prin efectuarea de sarcini
comune și organizează evenimente de formare de scurtă durată pentru elevi și
profesori, evenimente care promovează exemple de bune practici democratice și
colaborarea cu organizațiile, voluntarii, autoritățile și universitățile creând
astfel valoarea adăugată a proiectului.
Proiectul
este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului
Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării
profesionale, tineretului și sportului. Toate informațiile pe care le furnizăm
reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională
pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia
Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul
acestor informații.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu