Prof. Lorelai IVIȘUC,
Școala Gimnazială Tiha Bârgălui
Principiile care stau la baza
orientărilor metodice decurg din faptul că limba este un instrument de
comunicare orală, procesul comunicării se sprijină pe deprinderi de înțelegere și
exprimare. Fără a neglija aspectele exprimării scrise, procesul predării acordă
prioritate limbii orale, cu accent pe convertirea cunoștințelor în automatisme.
Organizarea unui sistem de exerciții
orale care sa favorizeze formarea deprinderilor de exprimare, acest principiu
derivă din constatarea că obiectivul esențial în studiul unei limbi străine
este formarea deprinderilor de înțelegere și de exprimare orală. Adevărata
realitate a limbii o constituie aspectul ei oral. Prioritatea limbii orale în
predare satisface în același timp ș principiul fundamental al accesibilității
prin prezentarea gradată a dificultăților. Un enunț scris are mai multe
dificultăți decât un enunț oral.
Principiul priorității predării
limbii orale se concretizează într-o etapă introductivă orală prelungită, în
care elevii învață să audă și să pronunțe limba pe care o studiază, fără ca
vreun suport scris să altereze acest proces. Acest principiu acționează în
continuare și în etapa de trecere la limba scrisă, prin necesitatea de a crea
la elevi deprinderea unei legături spontane între sunet și sens pentru a înțelege,
și de la sens la sunet, pentru a vorbi.
În formarea deprinderii de înțelegere
a enunțurilor într-o limbă străină, a apărut necesitatea unor materiale
intuitive (ilustrații, planșe, desene) care fac legătura dintre învelișul sonor
al enunțurilor și semnificația lor, fără intermediul limbii materne.
Procesul comunicării nu se
sprijină pe cunoștințe despre limbă, ci pe deprinderi. Eforturile profesorului
trebuie să se îndrepte nu spre analiza gramaticală a raporturilor dintre
cuvinte, ci spre formarea unor reflexe spontane, care să le permită să înțeleagă
limba și să se exprime.
Practicarea limbii în cadrul
orelor introductive orale, cât și prioritatea predării orale a materialului de
limbă în celelalte etape formează deprinderi auditive și articulatorii
suficient de consolidate pentru a se putea trece la limba scrisă. Elevul care știe
să pronunțe serii întregi de enunțuri, a învățat să distingă și să articuleze
sunetele limbii moderne va învăța mai ușor să citească și să scrie. El va fi
mai puțin tentat să acorde literelor pe care le vede altă valoare decât aceea
pe care și-a asimilat-o în cadrul exercițiilor orale.
Principalul obiectiv al învățământului
limbilor străine este însușirea limbii orale ca instrument de comunicare, în
primii ani de studiu elevii vor fi puși în contact cu limba folosită în
conversația zilnică de un nativ, de aceea și prezentarea materialului de limbă
în lecții este dialogul, ca formă de bază a comunicării. Pentru stimularea
elevilor și crearea unor momente de relaxare în timpul studiului, profesorul va
folosi cântece și poezii ușoare, al căror lexic și structuri nu au un caracter
activ.
Una din condițiile de bază în
studiul eficient al unei limbi străine este motivația interesul elevilor pentru
învățătură, dorința de a ști, la elevii începători acest interes se manifestă
încă de la prima oră de curs, nu rareori primele lecții de limbi străine sunt așteptate
cu nerăbdare, obligația profesorului este de a întreține și cultiva această
motivație, pentru a stimula interesul la elevi.
Bibliografie:
Ilinca Anton – Metodica predării limbii străine, Aurel
Vlaicu University Press, 1998, Arad
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu