Prof. Lorelai IVIȘUC,
Școala Gimnazială Tiha Bârgălui
Educația este o acțiune socială, structura
și funcțiile ei poartă amprenta socialului care le determină și la a cărui
dezvoltare contribuie. Este firesc ca în raport cu profundele mutații pe care omenirea
le înregistrează în etapa actuală și cu amploarea pe care revoluția tehnico-științifică
o înregistrează, pedagogia să supună unei analize interdisciplinare actul
educativ, pentru a surprinde în ce măsură complexitatea vieții sociale
contemporane și ritmul ei dinamic de dezvoltare afectează dimensiunile acțiunii
educative, finalitățile ei și funcțiile instituțiilor de învățământ.
Educația a devenit în lumea
contemporană, una din principalele tipuri de acțiune umană. Formarea unei
generații interesează toate structurile sociale, politice, economice, culturale.
Acțiunea educativă a dobândit, datorită complexității lumii contemporane, configurații
și aspecte dinamice de organizare și execuție, care afectează structura
întregii acțiuni educative-precum și valoarea educațională, amploarea
sistemului educativ al societății, eficiența socială a educației, perspectiva
în actul educativ.
Noțiunea de dimensiune a educației
într-un dublu sens: etalon cantitativ al unor fenomene educative, aici intrând noțiunile
de demografie școlară; populația școlară, nivel de instruire, frecvență școlară,
rată de școlarizare. În sistemul de categorii cu care pedagogia operează cele
referitoare la funcționalitatea instituțiilor educative, valoarea situațiilor
educative și a relațiilor factorilor educativi. Este un fapt binecunoscut că școala
modernă își adaptează structurile și funcțiile la solicitările lumii
contemporane. Civilizația epocii noastre a devenit unul din mecanismele care
modelează acțiunea educativă, determinându-i caracterul pluridimensional sub
aspect temporal-prin educația permanentă-praxiologic si instituțional, prin
celelalte tipuri de educație.
Una din dimensiunile acțiunii
educative, profund afectate de civilizația contemporană și de abundența de
mijloace de informare este cea temporală. Educația a dobândit un caracter
permanent, în sensul continuității și integralității ei de-a lungul existenței
umane. Sub raport funcțional, școala ca instituție și învățământul ca sistem
social au dobândit funcții noi pe lângă cele cultural-educative.
Educația în toată complexitatea
ei – intelectuală, morală, estetică – este implicată în activități de producere
de valori materiale pe care o desfășoară elevii. Viața școlii a dobândit un
caracter pluridimensional, iar școala ca instituție socială a devenit o unitate
de esență formativă în diversitatea formelor concrete existente în societate.
Educația, mai mult decât oricare
alt domeniu, reclamă reflectare pe termen lung datorită finalităților sale. Perspectiva
zilei de mâine în actul educativ implică stimularea în lumea educatorilor a
unor valori pedagogice necesare pentru „mâine”, spiritul de căutare
experimentală, invenția, disponibilitatea la nou, capacitatea de restructurare
a tehnicilor de predare, setea de cunoaștere.
Mutațiile lumii contemporane,
reevaluările și restructurările care se fac în conținutul acțiunii educative au
un caracter inovator prin propagarea noului. Rolul cel mai important în
procesul de dezvoltare socio-economică și culturală, îi revine învățământului, ca
unul din vectorii esențiali ai dezvoltării sociale. Educația trebuie să fie o
prioritate națională, acest lucru înseamnă recunoașterea faptului că asigurarea
progresului social depinde de acumulările educative, concretizate în calități
intelectuale care trebuie bine consolidate.
Bibliografie:
B. Schwartz – Educația mâine, E. D. P, 1988;
D. Todoran – Individualitate și educație E. D. P. 1998;
N. Radu – Educația și rolul ei, E. D. P. 1990.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu