Prof. Vasilica GĂZDAC,
Prof. Crina LINUL,
Şcoala Gimnazială „Tiberiu
Morariu” Salva
În perioada 12-18 martie 2017 în Annaclone din Irlanda de
Nord, Regatul Unit al Marii Britanii, s-a derulat evenimentul de formare de
scurtă durată pentru profesori din cadrul
Proiectului Multilateral Erasmus+ KA2 („BRIDGING THEREE GENERATIONS:
TIMELESS GAMES AND TOYS – LEGĂTURI ÎNTRE GENERAȚII. JOCURI FĂRĂ VÂRSTĂ – 2015-1-TR01-KA219-021800)
găzduit de către şcoala St. Colman’s Primary School and All Saints Nursery Unit
la care au participat șase cadre didactice din cadrul Şcolii Gimnaziale „Tiberiu
Morariu” Salva: prof. Găzdac Vasilica, prof. Linul Crina, prof. Pop Adriana, prof.
Simionese Ana Floarea, prof. Pop Daniel şi prof. director Cuceu Luminița-Maria.
Din celelalte țări partenere implicate în cadrul
proiectului au participat un număr variat astfel din Turcia – țara
coordonatoare – 7 profesori, Bulgaria – 2 profesori, Franța – 4 profesori, Letonia
– 2 profesori, Norvegia – 3 profesori, Italia-3 profesori, Irlanda de Nord ( UK
)- 10 profesori din echipa de proiect locală formându-se un grup de lucru de 37
de cadre didactice care au dezbătut tematici
generoase şi au avut parte de vizite tematice interesante.
Evenimentul de formare a avut scopul de
a prezenta activitățile derulate în primul semestru al celui de-al doilea an de
proiect (A12 – Masă rotundă cu bunicii –
Cum vă petreceţi timpul cu nepoții?) (A13
– Dezbatere referitoare la jocurile tradiţionale versus jocuri digitale) (A15 – Tradiţie şi iPad – prezentarea unui
erou popular), modalități de creștere a vizibilității proiectului prin
participarea la Conferinţa Erasmus + 30 de la Bonn, Germania a echipei din UK, implicarea
ambasadelor şi a consulatelor partenerilor în derularea activităţilor și finalizarea
materialelor pentru cel de al doilea produs intelectual al proiectului Cartea cu jocuri tradiționale europene-material
coordonat de echipa română.
S-au purtat discuții despre integrarea în
curriculum a jocurilor tradiționale, modalități de promovare în social-media –
Facebook, Twitter, Instagram, Twinspace, web-site cât și în cadrul
instituțiilor de învățământ asociate a materialelor didactice concepute până
acum, participarea cu aceste produse la competiţii şi conferinţe naționale, organizarea
întâlnirii finale de proiect din Salva, România din 5-9 iunie 2017, participarea
la concursul național „Made for Europe” Craiova, 27-29 aprilie 2017.
Prezentările
materialelor şi produselor concepute de către şcolile implicate în proiect au
avut ca scop argumentarea importanţei şi valorii emoţionale a jocurilor tradiționale
pentru copii, părinți și bunici, cu participarea elitelor intelectuale locale, ONG-uri,
membrii ai agenției naţionale din Anglia, şeful misiunii europene din Irlanda
de Nord, parlamentari preocupaţi de creşterea cooperării europene educaţionale
dar şi reprezentanţi ai comunităţii locale.
În
prima zi s-a vizitat Școala St. Colman’s Primary
School and All Saints Nursery Unit Annaclone unde s-a asistat la ceremonia de începere
a întâlnirii la care au luat parte oficialităţile locale şi cadrele didactice
din echipa de proiect. A fost prezentat un scurt program artistic de către
elevi cu specific pentru cultura tradiţională irlandeză, s-au vizitat clasele
pavoazate cu multe materiale didactice (majoritatea confecționate de copii), cu
laboratoare și cu dascăli foarte apropiați de copii. În sala în care am fost
invitați am avut surpriza să vedem că elevii au avut ca sarcini de învăţare cunoaşterea
culturii şi a tradiţiilor partenerilor, fiecare clasă a fost personalizată după
o ţară implicată în proiect.
Am fost invitaţi să vizităm școala St. Ronan’s Primary
School, Newry o şcoală minunată unde ne-au fost prezentate cluburile elevilor
ca şi activităţi extracurriculare muzică, dans și IT unde copiii realizează
aceste activităţi finanţate de către biserica locală, asociaţiile de părinţi şi
de către consiliul elevilor. S-a vizitat şi un liceu sportiv din Ballycastle „Cross
and Pasion Secondary School” unde s-au derulat demonstraţii şi ateliere
referitoare la sportul lor național iar spre final am vizitat St. Patrick’s
College din Banbridge unde am învățat sa realizăm un filmuleț animat pe baza
desenelor realizate pe tematica eroului tradițional utilizând aplicaţia pentru
iPad – iStopMotion.
Echipa de proiect a
participat la vizitele tematice de la Comisia Europeana, Palatul Parlamentului,
Giant’s Causeway și Carrick-a-Rede-Ropebridge și a participat la parada
organizata în ziua St. Patrick’s din 17 martie din oraşul Armagh City.
La St. Mary’s University
College din Belfast a avut loc dezbaterea „Compararea jocurilor tradiționale și
digitale în ceea ce privește contribuția emoțională a copiilor” o dezbatere
bine echilibrată în argumente pro sau contra aduse de parteneri asupra importanţei
jocurilor tradiţionale versus jocurile digitale. Câteva dintre testimonialele
echipei de proiect după întoarcerea în ţară care atestă valoarea educaţională a
acestor proiecte de cooperare europene:
„Evenimentele de
formare de scurtă durată pentru profesori constituie începutul efectului de
domino în întreg procesul educaţional de la nivelul şcolii iar metodele
însuşite şi contactul cu alte culturi educaţionale sunt vitale în întreg
procesul de schimbare impus de proiectul Erasmus+.” (Prof. Cuceu
Luminița – responsabil implementare și monitorizare)
„Dezvoltarea
emoţională la vârstele timpurii este strâns legată de planificarea jocului ca
activitate principală în special prin intermediul familiilor şi al generaţiilor
vârstnice să se realizeze acest transfer de valori morale şi de patrimoniu
imaterial specifice jocurilor tradiţionale.” (Prof. Simionese Ana-Floarea –
responsabil diseminare)
Proiectul
este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului
Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării
profesionale, tineretului și sportului. Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă
responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru
Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia
Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul
acestor informaţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu