Prof. Iulia-Cristina
ANI
Liceul Teoretic Constantin Romanu-Vivu Teaca
Acum în prag de
începere a noului an școlar, doresc să vă propun o activitate pe care o puteți
desfășura împreună cu elevii, în timpul Școlii Altfel, dar nu numai – o scurtă
vizită la muzeul „Casa Săsească” din Livezile.
Prin intermediul
unei astfel de vizite, elevii vor veni în contact direct cu realitățile vieții
săsești de la începutul și mijlocul secolului al XX-lea.
Muzeul „Casa
săsească” – este o gospodărie completă: casă, șură, grajd, cu specific săsesc
în arhitectura casei și a modului de expunere a anexelor gospodărești. Este
reconstituit interiorul săsesc de altădată în trei încăperi distincte. „Casa
săsească” din Livezile are la bază colecția lui Ioan Rusu, localnic de vază, care din tinerețe și până când a închis
ochii, în 2004, la peste 90 de ani, a strâns obiecte care să mențină vie moștenirea
sașilor care au locuit în Livezile.
În aceste încăperi
(cameră de parade, bucătărie, cameră) elevii pot admira țesături de interior
(păretare, ștergare, fețe de masă, acoperitoare de pat), piesele de uz casnic
(aparat de feliat pâinea, mașină de spălat, instrument de făcut gogoși),
piesele de mobilier pictat specific sașilor (laviță, masă, cuier, pat, dulap),
obiectele de ceramică (sobă din cahle).
Târnațul, care
bordează casa spre curtea interioară, este locul din care se pot admira anexele
gospodărești.
„Mașină” de spălat haine |
Anexele gospodărești,
șura și cele două grajduri aflate lângă casă adăpostesc exponate grupate pe
categorii funcționale: “ghilotine” pentru tăiat sfecla, râșnițe pentru măcinat
cereale, hambare pentru depozitat cereale, teascuri pentru stors struguri,
unelte, instalații ce țin de industria casnică textile: depănători, melițe, mașini
de tors, etc. Șura și grajdul oferă vizitatorului posibilitatea să cunoască
împărțirea spațiilor respective, unelte și instalații tradiționale.
Instrument de feliat pâinea |
Din propria
experiență didactică am putut constata că argumentele științifice devin
deosebit de interesante pentru elevi dacă sunt exemplificate cu cele de natură
emoțională. Ce reprezintă pentru un elev din regiune județului Bistrița,
prezentarea venirii sașilor pe aceste meleaguri? Dacă nu este un pasionat
înfocat al istoriei, mai nimic.
Instrument de făcut gogoși |
Argumentele științifice,
chiar dacă sunt prezentate într-un mod interesant și original, folosind
materiale didactice moderne, nu sunt suficiente. Dar, în momentul în care
elevii au vizitat casa săsească, au văzut interiorul unei astfel de ca, unor
instrumente care astăzi nu mai există, a costumelor populare tradiționale săsești,
cu mult diferite de cele românești, elevii au devenit deosebit de interesați.
Din
exemplificările de mai sus putem concluziona cu ușurință că elevii au devenit
deosebit de sensibili tocmai la factorii centrali ai procesului educaționali:
familia, școala, comunitatea locală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu