Prof. Doris NEBERT,
Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Cluj-Napoca
Educația copiilor noștri provoacă
părinții și profesorii la un efort constant de actualizare și armonizare a
cunoștințelor, competențelor la cerințele unei societăți într-o continuă și
accelerată tehnologizare și modernizare.
Comparativ cu ultimele generații de
elevi care manifestau interes pentru cunoștințe variate și mai aprofundate
despre calculatoare, rețele de calculatoare, echipamente de calcul în general,
cât și informații despre programare și utilizarea unor programe utilitare,
actuala generație de elevi este atrasă și preocupată de utilizarea telefoanelor
mobile, de posibilitățile oferite de acestea, adică în primul rând de
comunicare, actualizarea informațiilor personale și accesarea de informații
despre alții prin rețelele de socializare, vizionarea de diverse poze,
filmulețe, seriale de televiziune.
Mediul în care trăim este încărcat de
tehnologie, iar nevoia de a interacționa cu diverse aparate din ce în ce mai
sofisticate care aparent tind să devină mai „prietenoase” și tot mai „personalizate”,
dar pentru a căror utilizare pare necesară încă o facultate (competență) este
reală.
Evoluția tehnologiilor ne obligă însă
să adaptăm demersul didactic la direcțiile actuale de dezvoltare iar una din
aceste direcții este robotica. Robotica este un domeniu mai puțin explorat în
mediul preuniversitar datorită costurilor ridicate și lipsei specialiștilor. În
momentul de față robotica atrage din ce în ce mai mulți profesori și elevi
datorită interdisciplinarității și posibilităților variate de utilizare.
Trebuie remarcat faptul că roboții
încep să fie implicați în tot mai multe domenii de activitate: construcții de
mașini, explorarea diverselor medii inaccesibile omului (acvatic, vulcanic,
cosmic), domeniul medical.
De ce roboți în școală?
Utilizarea roboților în activitatea la
clasă ajută elevii să se implice direct, să participe activ și nu ca simpli
spectatori la desfășurarea lecției. Activitățile pot fi organizate individual
sau pe echipe în funcție de numărul participanților și de resursele existente.
Posibilitatea de a studia, de a munci
în echipă pentru atingerea unui scop comun, posibilitatea de a prezenta
rezultatele echipei constituie un avantaj important pentru motivarea și
menținerea interesului pentru învățare ceea ce conduce la premisele unei
formări armonioase și adaptate a elevului la nevoile societății.
Utilizarea roboților este percepută de
elevi ca o joacă. Toate noțiunile, cunoștințele, rutinele sunt mult mai ușor
învățate prin experimentare, simulare, aplicare directă asupra roboților decât
prin asimilarea unor concepte teoretice fără corespondent imediat în viața
reală. Elevii sunt atrași de posibilitatea de a explora, construi, încerca
lucruri noi, experimenta prin intermediul interacțiunii directe cu robotul,
rezultatul fiind imediat. Rezultatele învățării, a muncii depuse de elevi pot
fi imediat văzute, măsurate, cuantificate, notate atât de profesor, echipă, cât
și de ceilalți participanți.
Materiile la care pot fi folosiți sunt
diverse: matematică, fizică, biologie, chimie și desigur informatică.
În mod previzibil, există și
neajunsuri, iar printre ele aș remarca faptul că orele de robotică sau orele în
care se dorește predarea cu ajutorul roboților necesită o pregătire anterioară
minuțioasă care necesită timp și spațiu adecvat.
Investiția în achiziționarea
materialului didactic (kiturile inițiale) este semnificativă și costurile de
întreținere sunt de asemenea destul de ridicate. Nu trebuie uitat faptul că pe
lângă robot e nevoie și de un calculator cu ajutorul căruia să poată fi
programat robotul.
Un aspect pozitiv ar fi faptul că
softurile utilizate în programarea roboților sunt oferite gratuit sau pe
internet se găsesc alternative gratuite.
Pregătirea profesorilor este un alt
aspect important fiind nevoie de cunoștințe tehnice suplimentare pentru
utilizarea și programarea roboților.
În lucrarea de față am să prezint
organizarea unui atelier de robotică de o oră și jumătate. Acest atelier a fost
proiectat și realizat cu ajutorul seturilor de la Lego Mindstorms.
Argumentele care au stat la baza
alegerii roboților de la Lego pentru acest atelier au fost atât diversitatea și
rezistența recunoscută a pieselor de lego, cât și dezvoltarea în timp a unui
adevărat sistem educațional modular, interdisciplinar de către firma
producătoare. Au fost și aspecte legate de condițiile mai speciale necesare
pentru construirea altor tipuri de roboți. Important în alegerea făcută a fost
și softul necesar pentru programarea robotului. Am preferat un soft vizual
bazat pe imagini și nu pe limbaj cod, cel vizual fiind mai potrivit vârstei
elevilor. Am ținut cont și de alte aspecte legate de periculozitatea în
construcție și utilizare. Portabilitatea a fost un alt criteriu important în
luarea deciziei finale. Au fost și argumente de ordin personal, nostalgia
construcțiilor cu piese de lego, dacă pentru mine a funcționat m-am gândit că
poate funcționează și pentru alții. Bineînțeles că vârsta elevilor a fost hotărâtoare
în alegerea făcută. Elevii care au participat au vârsta cuprinsă între 10-12
ani și am considerat aceste seturi ca fiind cea mai buna alegere. Marele
dezavantaj al acestei alegeri a fost prețul ridicat. Au fost achiziționate 8
seturi Lego Mindstorms, finanțarea a fost în procent de 10% de la părinți iar
restul banilor a fost obținuți de la firme prin Fundația Comunitară Cluj-Napoca.
La activitate au participat 22 elevi
care au fost împărțiți în echipe de câte 3 elevi respectiv 6 echipe cu câte 3
elevi și două echipe cu 2 elevi.
Elevii au primit o sarcină de lucru, o „provocare”
la care trebuia să răspundă robotul construit de ei. Această provocare constă
în împrăștierea baloților de fân de pe un teren agricol. Construcția și
programarea roboților a fost astfel orientată spre atingerea unui scop din
viața reală. A fost construit un perimetru care simula terenul, iar în
interiorul acestui perimetru au fost poziționate piesele care urmau să fie
înlăturate (împrăștiate). Ideal ar fi construirea mai multor astfel de terenuri
în care să se desfășoare roboții.
Echipele au primit o cutie în care au
fost pregătite piesele necesare construcției alături de un brick, 2 motoare
mari, 1 motor mediu, cabluri și acumulatori. Fiecare echipă a fost repartizată la
un calculator care avea instalat softul necesar programării robotului. Elevii
au căutat și asamblat piesele urmărind pe ecranul calculatorului instrucțiunile
pentru realizarea construcției. Timpul necesar construcției a fost de
aproximativ 40 minute. Această construcție poate fi utilizată ulterior și la
alte ore/clase.
Programarea robotului necesită atenție
și coordonare între membrii echipei. Proiectorul și tabla par insuficiente în
transmiterea informațiilor, explicațiile așteptate de elev sunt dorite imediat
iar profesorul devine un fel de titirez în mijlocul echipelor. Răbdarea și
toleranța la frustrare sunt puse la încercare de ambele părți.
La sfârșitul activității toți elevii
aveau misiunea îndeplinită iar satisfacția că au reușit se putea citi pe fețele
lor. Într-o proporție foarte mare, elevii pleacă mulțumiți de rezultatul muncii
lor și cu dorința de a reveni. Din experiența a zeci de ateliere organizate,
pot să afirm că poate nu toate atelierele au avut succes, căci - trebuie să fim
realiști - e greu de urmărit, coordonat și depanat roboți, copii și
calculatoare, dar bucuria obținută la cele care au avut succes este o motivație
puternică pentru a continua.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu