Prof. Anda LAZAR,
Liceul Teoretic „Constantin
Romanu-Vivu” Teaca
Opera poetică a lui Mihai Eminescu, întinsă pe o perioadă de 17 ani,
cuprinde elemente din trei generații literare, si anume pașoptismul,
romantismul retoric francez, evoluând înspre postpașoptismul românesc, care se
conturează, de fapt, prin creația sa, atingându-și apogeul. În anii de final ai
poeticii eminesciene se depășesc structurile fixe ale romantismului, accentul mutându-se
înspre poetica postromantică, înglobând o viziune tragică asupra lumii.
În panoplia temelor și motivelor poeticii eminesciene, Cosmosul și
trecerea ireversibilă a timpului se definesc ca și aspecte importante, modelele
cosmologice fiind modele teoretice, ipotetice ale Universului.
După cercetătorii J. Merleau-Ponty și B. Morando, există trei etape ale
modelelor cosmologice:
1. Cosmologia antică – conturată de viziunea unui univers sferic.
2. Universul conceput ca și mecanism – schițat după fizica newtoniană.
Mai este cunoscut și sub denumirea de modelul lui Kant și Laplace.
3. Modelul cosmologic – schițat după teoria lui Einstein.
Definitorii pentru opera eminesciană sunt modelele platonician și
kantian.
În viziunea platonică, Cosmosul este un corp perfect, o sferă închisă,
conținând mai multe sfere concentrice (zece sau șapte). În centru se afla
Pământul sau sâmburele de foc al lumii, sferele fiind orbitele planetare, iar
sfera exterioară este sfera stelelor fixe.
Conform cu gândirea lui Platon, axa sferelor concentrice e o coloană de
lumină, fusul necesității. Pe fiecare orbită planetară există câte o sirenă (de
fapt, șapte sirene), fiecare având sunetul său caracteristic. Din combinația
acestora rezultă muzica sferelor. Universul este de tip muzical și este viu, e
o ființă creată de Demiurg după legile matematicii, iar legea sa este tot
matematică.
Ca și tip de spațiu, universul platonician este unul grupat în jurul
unui punct din care crește o axă. După Mircea Eliade, este un tip de spațiu
potrivit gândirii mitice, grupat în jurul lui axis mundi, iar locul unde axa
intersectează pământul este un omphalos. Axa lumii unifică nivelul existenței
sacre cu acela al existenței profane, omphalos fiind, pentru mitici, punctul
realității absolute.
În cazul gândirii platonice este vizibilă o intuiție antropocentrică a
lumii și un univers antropocentric, însă, în contrapartidă, modelul kantian
oferă un univers infinit, conținând o pluralitate de lumi, unde fiecare se
naște și moare. Universul luat în întregul său e nemuritor, doar părțile fiind
muritoare. În modelul kantian, perspectiva antropocentrică dispare, iar ființa
umană e doar o întâmplare. Locul Demiurgului matematician e luat de un
mecanician, situat impersonal și confundat cu Legea.
Ambele modele sunt ipostaze ale unui Univers imaginat din prisma unor
teorii, iar cititorul aderă, conștient sau nu, la unul dintre acestea,
imaginându-și-l. Însușirea unui model cosmologic adoptiv nu reprezintă o
categorie esențialmente conștientă, ci una a subconștientului uman, indicând o
opțiune pentru un anumit tip de Univers.
Romantismul reactivează în subconștient modelul platonic, iar Mihai
Eminescu îl adoptă, ducând la limită gândirea poetică pașoptistă, regăsind o
motivare internă a alegerii făcute în subconștient, iar poezia pașoptistă își
regăsește propriile motivații.
Mihai Eminescu a înglobat în poetica sa structura internă românească,
precum și vasta cultură și filosofie universală (indiană, greco-latină,
germană), acestea ajutându-l să materializeze abstractul în imagini simbolice,
poetice, soluționând problema spinoasă a oricărei literaturi, anume limbajul și
crizele succesive prin care acesta trece.
Filosofia lui Schopenhauer a influențat poetica eminesciană, în special
în perioada în care contradicția dintre idei, idealurile, tipurile de
civilizație, precum și o nouă raportare la divinitate, scoțând în lumină teme
reprezentative, cum ar fi figura geniului, trecerea ireversibilă a timpului,
nașterea universului etc.
Fidel romantismului, Mihai Eminescu va încerca să dea contur
alterității, va construi adevăruri iluzorii, unde se întâlnește pierderea
coerenței sinelui, iar umbra devine instrument al uciderii ființei.
Portretizarea temelor cosmosului și suferinței eului poetic pot fi
observate în două texte importante, Scrisoarea
I și Odă (în metru antic).
Scrisoarea I face parte din ciclul de cinci poeme antume
ale lui Mihai Eminescu. Inițial, ciclul trebuia să aibă altă ordine decât cea
publicată în ediția finală a operei, de-a lungul anului 1881 (pentru primele
patru scrisori), în revista Convorbiri literare. Este publicată la 1 februarie
1881 și este o renumerotare a Scrisorii
III („Când cu gene ostenite...”), însă în edițiile și referințele critice a
rămas cu numerotarea dată la apariția în Convorbiri literare.
Critica se află în unanimitate când situează poemele între marile
antume ale creației din perioada de maturitate a poeticii eminesciene, acesta
polemizând, cu ajutorul acestora, mai mult decât a făcut-o prin alte opere,
ținta lui fiind contemporanii săi, epoca literară, controversele din jurul
Junimii și a direcției noi, operele fiind niște valori cu o adresare extrem de
clară.
Scrisoarea I – în primele sale variante – datează din
anii când Mihai Eminescu era student la Berlin, în ea regăsindu-se elemente
convergente cu poemul Memento Mori, Rugăciunea unui dac, dar și cu a
traducerii Imnului vedic al creației, precum și ale religiei vechilor indieni.
La nivel formal, opera apare ca având versurile de 16 silabe (opt
trohei) sau 15 silabe (șapte trohei și o silabă finală tonică), distribuția
nefiind „controlată de vreun principiu formal, dar având o structură formală
perfect adecvată spiritului care însuflețește aceste poeme”. (Ioana Both apud
P. Creția).
În cadrul poemului se poate observa preferința lui Mihai Eminescu
pentru antiteză, ca și o figură de construcție și ca modalitate de structurare
a viziunii asupra cosmosului, timpului și a subiectului liric. Centrală în
această antiteză este tensiunea ireductibilă a celor doi termeni aflați în
simetrie.
Ceea ce unește este contrastul, văzut de P. Creția ca fiind generator
și definitoriu. Antiteza Scrisorii I
se conturează între deșertăciunea lumii și atotputernicia morții și între
puterea geniului și soarta acestuia în lume.
Opera însumează un alt tip de scenariu romantic pentru desfășurarea
Ideii, pentru temele și ideile fundamentale ale poeticii eminesciene din
perioada de maturitate, ilustratoare fiind „universul cosmic, istoria lumii,
poezia și iubirea”. (Ioana Both apud P. Creția).
Romantismul captează tocmai confruntarea acestor opoziții, iar Mihai
Eminescu satirizează nu numai toate temele definitorii din propria creație, ci
și subiectul poetic, poemul fiind adresat eului liric, tocmai pentru a-și
oglindi adevărata identitate și pentru a-l ajuta să se definească.
Scrisoarea I reprezintă una dintre creațiile majore ale
sfârșitului de romantism european, urmând în șirul logic dispariția subiectului
(și a divinității), „prezența-absență a postromantismului literar modern”.
Pe lângă portretizarea cosmosului în poetica eminesciană, tema
suferinței geniului și a incompatibilității sale cu lumea devine o idee
recurentă, așa cum se poate observa în poezia Odă (în metru antic). Oda lui Eminescu nu este deloc retorică şi
convenţională, este patetică, nostalgică şi deosebit de dureroasă.
Poetul menţine câteva elemente intacte, printre care atitudinea
nostalgică, motivul mantiei şi fiinţa de excepţie. Atitudinea nostalgică
creionează atmosfera lirică, putând fi definită ca un mod de a fi romantic,
simbolizând nevoia de a corecta realitatea.
Odă (în metru antic) este construită în antiteză, Eminescu
suprapunând cele două planuri de exprimare ale umanului, cel al echilibrului
datorat contemplării universului: „Pururi tânăr, înfăşurat în manta-mi,/ Ochii
mei ´nălţam visători la steaua/ Singurătăţii” şi cel al existenței la limita
epuizării, a arderii energiei vitale: „De-al meu propriu vis mistuit mă vaiet/
Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flăcări”. Motivul mantiei împărăteşti apare
iniţial ca semn al regalității, iar ulterior devenit semnul poetului
însingurat.
Textul odei se grupează în jurul primului vers: „Nu credeam să-nvăţ a
muri vreodată”, șocant prin formulare şi conţinut. Poetul invocă o vârstă
îndepărtată a tinereţii, când moartea nu reprezenta un subiect de reflecţie sau
de învăţare (experienţa fundamentală va deveni cu timpul o adevărată şcoală a
muririi), iar singurătatea era asociată cu reveria, cu seninătatea, cu aşteptarea,
cu încrederea.
Primele strofe ale poeziei sunt marcate de timpul trecut al verbelor,
însă următoarele trec acţiunea în prezent. Versurile exacerbează suferinţa
individuală, proiectată în universal prin aspiraţii de ordin mitologic. De la
starea de dinaintea despărţirii de sine, când privirea era îndreptată înspre
cosmic, prin suferinţă eul şi-a coborât privirea în moarte, învăţând să trăiască.
Imposibilitatea de a-și stinge focul interior relevă dezechilibrul
fiinţei eului, ruperea echilibrului interior. Următoarele versuri sugerează
faptul că nimic nu-l mai poate salva de la cumplita ardere care a cuprins până
în straturile cele mai adânci existența alienată de sine: „ De-al meu propriu
vis, mistuit mă vaiet,/ Pe-al meu propriu rug mă topesc în flăcări...”
Poetul (eul superior) nutreşte speranța că ar putea renaşte din
propria-i cenuşă (asemenea păsării Phoenix), că ar putea să zboare înspre sfere,
într-un timp primordial, încercând să se smulgă din agonie, pentru a-și regăsi
echilibrul.
Cursul eului între viaţă şi moarte este schițat de două verbe: „a
învăţa” şi „a muri”, cel din urmă desăvârșind călătoria personajului în plan
terestru. „Nepăsare tristă”, expresie a atitudinii apolinice, face trimitere la
condiția „nemuritoare şi rece” a Luceafărului.
Poemul se încheie cu dorinţa apăsătoare de regăsire a sinelui (eului): „Ca
să pot muri liniştit, pe mine/ Mie redă-mă”, versurile sugerând o recăpătare a
identităţii, însă indiferenţa va realiza miracolul restituirii eului pierdut şi
regăsirii păcii. În ipostaza sa de geniu, poetul, deşi fiinţă efemeră, tânjeşte
după o existenţă eternă.
În lirica eminesciană, subiectul se înfățișează ca fiind „doar un
instrument-oglindă în care divinitatea informă ajunge la cunoașterea de sine,
își satisface «dorul» care a determinat-o sa creeze universul. Grandoarea
absolută a spiritului și nimicnicia himerică a ființei se întâlnesc în condiția
umană, a cărei expresie supremă – și suprem ironică – este cea a genialității”.
(Ioana Em Petrescu, 2000).
Bibliografie:
Petrescu, Em. Ioana – Eminescu şi
mutaţiile poeziei româneşti, Editura „Dacia”, Cluj-Napoca, 1989.
Petrescu, Em. Ioana, Both, Ioana – Cursul
Eminescu, 1991.
Petrescu, Em. Ioana – Modele
cosmologice şi viziune poetică, Editura „Minerva”, Bucureşti, 1978.
Teutișan, Călin – Textul în
oglindă. Reflexii ale imaginarului eminescian, Editura „Biblioteca Apostrof”,
Cluj-Napoca, 2006.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu