Prof. Anda LAZAR,
Liceul Teoretic „Constantin
Romanu-Vivu” Teaca
Cartea Alinei Pamfil, Eseul, o
formă a neliniștii, apărută la Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2000, abordează
problematica eseului și a locului său în spațiul literaturii, făcând apel la
diferite concepte și imagini fundamentale din teoria și critica literară, cu
ajutorul cărora să se fundamenteze în mintea cititorilor tipologia genului
eseistic.
Volumul este o culegere de texte esențiale pentru definirea și
închegarea tipologiei eseistice, precum și o încercare de recuperare a tuturor
locurilor comune fundamentale din literatura universală aparținând acestei
specii.
Esența eseului, potrivit autoarei, o reprezintă dorința lui Michel de
Montaigne de a „naturaliza arta” sau aceea a lui Roland Barthes de a fi în
cultură, „sălbatic fără cultură”, eseul născându-se din utopie, deziluzii și
neliniști.
Eseul este portretizarea unei anamneze dificile, posibile doar într-o mică
măsură, fiind textul celui inițiat și crescut în aceste legi, a celui care le știe
secretele și este familiarizat cu silen,
a celui care încearcă să-și amintească, fundamental fiind pentru acest segment
mitul uciderii lui Marsyas și a ștergerii memoriei sale.
Genul eseului estompează liniile de separare ale domeniului culturii și
pune la încercare adevărul și formele întrupate de acesta, fiind încercarea
utopică de a reda lumii noastre puritatea și firescul.
Autoarea Alina Pamfil mai punctează ideea că eseul deschide și o zonă a
neliniștii generice, ambiguitatea, dinamica și deschiderea, caracteristicile
sale fundamentale, nemaiputând fi exprimate în totalitate.
Genul eseului reprezintă un tip de discurs care întreține o „conversație”
cu toate instanțele literaturii și lecturii, fiind definit de modalitatea în
care se regăsesc în el formele canonice.
Autoarea subliniază faptul că eseul conține o poetică proprie, are o
structură dinamică și deschisă, precum și faptul că întreține un „dialog” cu
cititorul, reprezentând tendința de a conferi rigidului plasticitatea.
În cuprinsul volumului sunt vizibile două raportări ale unor autori la
genul eseului, anume faptul că, pentru Réda Beusmaïa, eseul este un
spațiu-matcă, locul unde toate genurile se întâlnesc și comunică între ele, iar
pentru Michel Beaujour este un tip de discurs care oglindește aspirația spre genus universum.
Eseul având dimensiuni lirice si epice, aspect dialogat, aflându-se în
proximitatea scrisorii și dialogului filosofic, în spațiul formelor deschise,
dimensiunea sa dialogată portretizează faptul că întregul său discurs poate fi
văzut ca și un răspuns dat unei interogații (prezența întrebării poate fi
facultativă), ca o interogație devenită o problemă, ca un răspuns ce presupune
existența altor răspunsuri, precum și ca un răspuns dat unei întrebări pe care
niciun alt răspuns nu o mulțumește.
Eseul transcrie o interpretare, dar subiectul și viziunea folosite sunt
complet diferite, fiind o operă de autor, un discurs de gradul I.
Eseul, potrivit viziunii autoarei, este un discurs critic plin de
literaritate sau o literatură transformată în discurs critic, cuprinzând zone
de indeterminare (care pot fi umplute), articulații imprecise (este posibilă
recorelarea imaginilor, reflecțiilor) și serii incomplete (ce pot fi continuate
cu fiecare lectură), fiind o expresie a unei evadări în afara granițelor
culturii, o opțiune pentru un dialog solitar și nemijlocit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu