Prof. Anda LAZAR,
Liceul Teoretic „Constantin
Romanu-Vivu” Teaca
In renumitul articol despre afazie, Roman Jakobson remarca faptul ca toate
sistemele de semnificatie se bazeaza pe interactiunea dintre axa paradigmatica
si cea sintagmatica.1
Acelasi autor sublinia faptul ca „cinematografia este in mod tipic
metonimica, deoarece se bazeaza in mod esential pe juxtapunere si contiguitate:
un are puterea specifica a metaforei de a da un „subiect” verbul sau actiunea
unui alt subiect.
Trebuie sa juxtapuna cele doua subiecte si sa faca metafora subiect unei
metonimii.”2
In consecinta, cinematografia utilizeaza metonimia ca pe un sistem de
variatii.
Pentru a ilustra modul in care acest trop este o parte integranta a ideei
de cinema, am ales ca „material didactic” filmul The Butterfly Effect (Efectul Fluture), lansat in anul 2004, scris
si regizat de Eric Bress si J. Mackye Gruber.
Titlul filmului face referire la „efectul fluture”, care teoretizeaza
faptul ca o schimbare in ceva aproape insignifiant, cum ar fi o bataie a
aripilor fluturelui, poate avea consecinte mai mari, neasteptate in viitor, cum
ar fi calea de trecere a unui uragan.
Stiintific vorbind, „efectul fluture” este o metafora care incorporeaza
conceptul de „dependenta sensibila in conditiile initiale” din teoria haosului.
In principiu, diferentele mici din conditia initiala a unui sistem dinamic
pot produce variatii mari in comportamentul pe termen lung al sistemului.3
„Efectul fluture” este un trop comun in cinematografie, prezentand scenarii
care implica calatoria in timp si ipoteze de tipul „Ce ar fi daca?”, unde o
poveste divagheaza din momentul unui eveniment aparent minor, rezultand in doua
finaluri semnificativ diferite.
Filmul The Butterfly Effect
exploateaza tocmai aceste aspecte. Pe de o parte, utilizeaza calitatea
metonimiei de a se juca cu variatiile pe aceeasi tema si posibilitatile
acestora de a sugera anumite lucruri celui care vizioneaza filmul.
Spre exemplu, actorul principal al filmului descopera ca prin concentrare
asupra unui eveniment, el reuseste sa se intoarca in timp, spre a putea
indrepta lucrurile rele din trecutul sau. El reuseste acest lucru recitindu-si
jurnalul tinut in copilarie, atunci cand avea episoade repetate de pierderi de
memorie, iar scrisul era unicul lucru care il ajuta sa un piarda firul vietii.
Ideea de metonimie se realizeaza tocmai prin inlocuirea sensului de baza al
sintagmei „efectul fluture” cu cel folosit in cinematografie, similar
consecintelor calatoriei in timp sau modificarii anumitor aspecte ale existentei.
Daca in lumea stiintifica, „efectul fluture” se rezuma la o mica schimbare
a conditiilor unui sistem care antreneaza un lant de evenimente ulterioare la
scara mare (comparabil efectului domino), in cinematografie lucrurile se petrec
la o scara mult mai mica, numai vietile personajelor principale schimbandu-se
de la un scenariu la altul, intreaga lume din jurul lor ramanand neschimbata.
Metonimia ramane un trop important in industria cinematografiei, asigurand
transferul anumitor concepte din palierul cotidian in cel al filmului,
realizand o legatura intrinseca intre cele doua „lumi”, evident legate printr-o capacitate de abstractizare.
Bibliografie selectiva:
Deleuze G., Cinéma II: L'image-temps (1985).
Devaney Robert L, Introduction to Chaotic
Dynamical Systems, Westview Press, 2003, editie electronica.
Jakobson R., Child Language, Aphasia and Phonological Universals,
1941.
http://www.imdb.com/title/tt0289879/,
site accesat in data de 22.01.2010, ora 22:27
Note:
1. Jakobson R., Child Language, Aphasia and Phonological Universals.
2. Deleuze G., Cinéma II: L'image-temps.
3. Devaney Robert L, Introduction to Chaotic
Dynamical Systems.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu