luni, 27 noiembrie 2017

„Meloterapia, încotro? Pași către un model românesc” – ediția a III-a a Conferinței Internaționale de Meloterapie, Brașov 2017

Prof. Emanuela AVRAM,
Prof. Eniko CUPȘA,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Unirea
Prof. Călin DEAC,
Palatul Copiilor Bistrița

În zilele de 24-25 noiembrie 2017, la Universitatea Transilvania din Brașov, a avut loc Conferința Internațională de Meloterapie, ediția a III-a, cu tema „Meloterapia, încotro? Pași către un model românesc”. Conferința a reunit vorbitori români și străini din medii de cercetare științifică, universități și organizații profesionale, precum: prof. dr. Stela Drăgulin – Univ. Transilvania Brașov, music therapist Alexia Quin și Becca Sayers – Music As Therapy International Marea Britanie, dr. ing. Florin Munteanu – Centrul UNESCO pentru Studii Complexe, prof. dr. fiz. Doru Ursuțiu – Univ. Transilvania Brașov, prof. dr. Liliana Rogozea – Univ. Transilvania Brașov, drd. Fulvia Constantin – Univ. Transilvania Brașov, psiholog Monica Szabo – Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 Oradea, psiholog Monika Caracioni – Centrul social pediatric/ Spitalul Marienhausklinik Germania, psiholog Anișoara Liță, psiholog Adriana Roșu, echipa C.S.E.I. „Lacrima” Bistrița – prof. Eniko Cupșa, Emanuela Avram, Lidia Vlașin, Călin Deac etc.
Acest eveniment a fost o oportunitate de a prezenta idei noi de cercetare, de a purta discuții și de a face schimburi de experiență în terapia muzicală. Principalele subiecte dezbătute au vizat dezvoltarea terapiei prin muzică în România, practici profesioniste și noi tendințe în cercetare. Programul a cuprins două secțiuni: prezentări în plen (Evoluția terapiei prin muzică în România în ultimii 20 de ani – o privire din afară; Meloterapia din perspectiva triadei: Informație, Energie, Materie; Pentru ca în școli să nu sune doar clopoțelul – Despre locul terapiei prin muzică în școlile noastre și în viața cadrelor didactice; Terapia prin muzică, Principii morale și dileme etice; Terapia prin arte – Bucuria muzicii, a dansului și culorilor în viața noastră etc.) și ateliere practice de lucru (Folosirea instrumentelor muzicale în funcție de clienți și caracteristicile acestora; Atelier de voce; Atelier Muzikit; Atelier – Sunet, mișcare, culoare; Melotarapia – punte de lucru între normalitate și patologie; Terapie muzicală integrativă – tehnici aplicative; Integrarea emoțiilor în cadrul grupului de intervizare a meloterapeuților etc.).
O echipă de profesori de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Bistrița a prezentat metoda de implementare a Meloterapiei în cadrul activităților de recuperare-compensare a elevilor cu cerințe educative speciale din școala „Lacrima”. Încă din anul școlar 2012 - 2013, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Bistrița, s-a născut, ca și curriculum la decizia școlii, o alternativă terapeutică și educațională inovativă pentru elevii școlii: „Atelierul – Sunet, mișcare, culoare”. Acesta presupune stimularea prin arte combinate (muzică, mișcare și joc, teatru, pictură, modelaj, colaj) a elevilor cu deficiențe grave, profunde și asociate din cadrul școlii, pentru o exprimare liberă, spontană și autentică, pentru autocunoaștere și dezvoltare personală, pentru îmbunătățirea abilităților de viață independentă și în mod implicit a gradului de integrare socială. Activitățile creative au un rol benefic în dezvoltarea și recuperarea copilului cu cerințe CES, ajutându-l să exprime și ceea ce nu poate exprima verbal, ci doar prin intermediul formelor, culorilor, instrumentelor muzicale, personajelor sau obiectelor realizate și să pună ordine în gândire și comportament.
Meloterapia, parte integrantă din acest program curricular propriu, a reușit să închege și să consolideze o echipă de lucru și să stârnească curiozități și altora. Atelierul pe care cei de la „Lacrima” l-au propus în cadrul Conferinței internaționale „Meloterapia încotro? Pași către un model românesc” a dorit să prezinte celor interesați activitatea de Meloterapie din cadrul școlii „Lacrima”. De asemenea, cadrele didactice au prezentat și o sesiune de meloterapie în care jocurile muzicale s-au împletit cu mișcarea. Prezentarea a avut un real succes, fiind un model de inspirație și bune practice pentru cei prezenți la workshop.

Utilizarea artelor combinate în stimularea copiilor cu CES, beneficiari ai programului educațional desfășurat la nivelul școlii „Lacrima”, a dus la obținerea de rezultate care prin metodele clasice ar fi necesitat mult mai multe resurse și timp, lăsându-și vizibil amprenta în toate ariile de dezvoltare și în special în aria dezvoltării emoționale, a imaginii de sine, a capacității de inter-relaționare cu ceilalți.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu