Prof. învățământ preșcolar Emilia-Dorina GEORZA
Școala Gimnazială Nr. 2 Bistrița Bârgăului
În planul general al cunoașterii, pe măsura dezvoltării diferitelor științe,
s-a înregistrat o multiplicare a numărului de discipline științifice și
implicit, a abordărilor și interpretărilor fenomenelor și proceselor realității,
a metodelor, instrumentelor și criteriilor operaționale utilizate.
Diversificarea și dezvoltarea științelor a reprezentat întotdeauna și în toate
societățile elementul esențial în soluționarea celor mai complexe probleme.
Însă, fără a-și pierde din specificitate, științele au început să înregistreze,
în paralel cu fenomenul de diversificare, un fenomen de grupare, impus de forța
unor argumente oferite chiar de evoluția lor.
Astfel, către mijlocul secolului XX, a început să devină tot mai evident
faptul că optica reducționistă a disciplinelor specializate și
hiperspecializate nu este viabilă, preferându-se perceperea și cunoașterea sistemică a realității înconjurătoare. Datoria
noastră, ca dascăli, este să îndrumăm cunoașterea cât mai temeinică, mai
obiectivă și sistemică a realității complexe și să educăm în așa fel elevii,
încât ei să fie capabili să-și formeze o viziune globală asupra universului cu
toate componentele, legitățile, interacțiunile sale.
Interdisciplinaritatea nu neagă ideea de discipline de sine stătătoare și
nu le ignoră ci le valorifică, considerându-le necesare pentru o înțelegere
obiectivă, profundă și cuprinzătoare a lumii. „Interdisciplinaritatea
reprezintă azi, în contextul reformelor educaționale care are loc, un concept
instrumental bine cunoscut și aplicat în demersurile educaționale teoretice și
practice. Ea își propune să asigure depășirea granițelor artificiale dintre
discipline și să asigure cooperarea dintre acestea, permițându-le să
contribuie, cu propriile rețele și scheme conceptuale, cu propriile limbaje și
cu propriile metode și tehnici la găsirea de soluții și la avansarea în cunoaștere.”
(Ionescu, M., 2005, p.377.)
În numeroase modalități și mijloace, s-a demonstrat că
interdisciplinaritatea este o necesitate în plan social, în planul cunoașterii și
în particular, în contextul educației. Ea poate avea diferite grade și se poate
manifesta la diferite niveluri, influențele sale benefice resimțindu-se la
nivel macro, în folosul progresului umanității și la nivel micro, al tuturor
formelor educației.
Privit din perspectiva micro a educației, interdisciplinaritatea permite o
abordare sistemică, globală a conținuturilor programelor preșcolare și școlare,
facilitând predarea în manieră integrată, sintetizarea și organizarea informațiilor
diferitelor discipline în vederea construirii unei viziuni holistice, globale și
integrative asupra lumii înconjurătoare și ușurând transferul nespecific de
cunoștințe și competențe de la o disciplină la alta.
În practica școlară, se regăsesc demersuri interdisciplinare la nivelul
corelațiilor minimale, sugerate chiar de planul de învățământ, de programele școlare
ale disciplinelor sau ariilor curriculare. În ceea ce privește învățământul preșcolar,
conținutul său este extrem de flexibil, abordarea interdisciplinară a unor
informații din diferite discipline fiind ușurată de modul de proiectare tematic
al activităților instructiv-educative, mod de proiectare impus de progresul
general de dezvoltare a copiilor preșcolari și de trebuințele și cerințele de
moment ale copiilor. De aceea, orientările tematice puse la dispoziția
educatoarelor, prin diverse materiale suport, trebuie particularizate de către
fiecare cadru didactic. Conținuturile învățământului primar, în organizare nu au
aceeași libertate ca și cele preșcolare, dar și la acest nivel se pot organiza
tematic sau în conformitate cu alte domenii constitutive ale diferitelor
obiecte de studiu.
Jocul didactic ocupă un loc important, atât ca formă de organizarea a
activităților interdisciplinare cât și ca metodă activizantă folosită la
clasele primare. Îmbinând sarcini didactice din domenii de cunoaștere diverse
într-o structură unitară, jocul didactic devine și mai interesant și atrăgător
pentru preșcolari și micii școlari, imprimând activității didactice un caracter
dinamic și diversificat.
Jocul didactic interdisciplinar facilitează transferul de informații din
diverse domenii, orientându-le către tema principală tratată global și permite
umplerea cu ușurință a „golurilor informaționale”. O activitate
interdisciplinară prelucrează o informație, o temă din toate unghiurile de
vedere posibile, prezentând o imagine întregită de domenii diferite apelând la
cele mai bogate resurse materiale și informaționale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu