luni, 20 martie 2017

Joc de rol profesor = elev

Prof. Iuliana CHILOM,
Liceul cu Program Sportiv Bistrița
Prof. Monica LUPUȚI,
Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița

În ultimii ani, factorii externi școlii și-au pus amprenta mult mai accentuat asupra sistemului de învățământ. Libertatea, uneori dirijată greșit, pe care părinții și însăși societatea o acordă copiilor, determină meseria de profesor sa fie din ce în ce mai „challenging”.
Este imperios necesar să înțelegem elevii, să-i îndrumăm, să-i temperăm dar să îi și ajutăm să strălucească, să-i învățăm cum să-și depășească anumite limite, să descopere, să învețe din plăcere ș.a. . Să nu fim/ devenim rigizi, reci, seci sau mecanici. Inclusiv Einstein, în scrierile sale, sublinia faptul că, în învățământul de atunci gândirea creatoare era eliminată prin învățarea bazată pe memorare mecanică și lipsită de imaginație (acesta înțelegând singur la vârsta de 12 ani geometria euclidiană). Problema aceasta caută mereu soluții. Noi două sperăm să facem parte din soluție sau măcar să încercăm să dobândim deschiderea necesară unei relații profesor – elev echilibrate.
Așadar ne aflăm într-o eră modernă, guvernată de mediul on-line, android, tablete și gadget-uri. Dacă tehnologia a evoluat atunci un upgrade al comunicării eficiente profesor-elev este un “must”. Această comunicare se bazează pe existența acelor relații de intercunoaștere și intercomunicare alăturate unor relații socio-afective bazate pe încredere reciprocă.
Cum putem portretiza oare mai bine această relație altfel decât printr-un joc de rol: Elev = Profesor și Profesor = Elev. Pe parcursul unor ore, bine stabilite, am inversat rolurile. Profesoara de matematică Chilom Iuliana a decis să portretizeze elevul în timp ce unii elevi au intrat în rolul profesorului de matematică. Haideți să vedem cum li s-a părut unora această experiență, pe lângă entuziasmul general generat de amuzamentul inițial al situației.
Impresiile evidențiate în cadrul Liceului cu Program Sportiv Bistrița, după exercițiul de rol pus în aplicare de către d-na profesoară Chilom sunt următoarele:

„Profesorii”:

Melania:
Să fiu profesor pentru o oră a fost una dintre cele mai provocatoare experienţe pentru mine. Am realizat că nu oricine poate să fie dascăl, mai ales unul de succes. Am predat unor persoane de vârsta mea, unor adolescenţi; la prima impresie pare uşor fiind vorba de colegii pe care-i văd şi vorbesc aproape zilnic, dar nu e aşa. Trebuie să comunici, să predai din plăcere, să ştii cum să o faci, să-ţi placă ceea ce faci, să-ţi placă pur şi simplu copiii. Aş repeta această experienţă fiindcă m-a ajutat să-mi înving timiditatea şi am simţit cel mai „tare” sentiment când ceilalţi au putut învăţa ceva de la mine şi erau atenţi la ceea ce le spuneam. Atât timp cât dai respect, primeşti respect deoarece respectul nu are vârstă.
Daniel:
Pentru mine această activitate a fost una prielnică deoarece a fost o experienţă nouă, o provocare de a vedea cum este să fii profesor. A fost plăcut să-i ajut pe colegi. Sunt de părere că ar trebui să mai facem şi altă dată această activitate. Sunt de părere că eu şi ceilalţi doi colegi care am fost în postura de „profesor pentru o zi”, putem fi profesori.

Elevii:

Raluca:
Cei 3 profesori noi de astăzi s-au descurcat foarte bine. Le mulţumim pentru răbdare şi explicitate. Felicitări!
Bianca:
Eu consider că Daniel se descurcă bine având în vedere că este prima dată când „predă”, totuşi nu i-ar strica mai multă exigenţă. Melania se descurcă super, chiar a fost o „profesoară” pe bune, ştiind să explice fiecăruia în parte orice detaliu, tratând cu seriozitate tot.
Marina:
Daniel a fost destul de bun, uneori mai râdea, dar e mai bine decât să fie prea serios. I se potriveşte meseria de profesor. Melania ne-a explicat la fiecare ce nu am înţeles. A fost serioasă, am înţeles fiecare exerciţiu pe care l-a făcut. Radu a explicat bine exerciţiile pe care nu le-am înţeles.
anonim:
Daniel şi-a intrat bine în rolul de profesor, pe lângă faptul că a scos elevii la tablă, nu i-a lăsat să rezolve singuri exerciţiile, ajutându-i din când în când. Din punctul meu de vedere Melania s-a priceput cel mai bine. A ales bine exerciţiile şi nu a părut să fie emoţionată. Ora cu Radu a fost cea mai amuzantă.

De asemenea, acest joc de rol a fost aplicat și de către dna profesoară de biologie Lupuți Monica, în cadrul Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” Bistrița. Impresiile elevilor sunt următoarele:
„Astăzi am observat că nu este atât de ușor să fii profesor și să faci liniște în clasă. Am crezut că profesorii improvizează în timpul orei, nu se gândesc de acasă ce să scrie pe tablă sau ce să predea, DAR NU E AȘA. Mi-au trebuit ore întregi acasă să mă pregătesc pentru a preda lecția de azi” – Daria Szazs, cls. a VI-a C.
„După această experiență, mi-am dat seama cât de complexă poate fi meseria de profesor. Profesorul are datoria de a-și face cursurile cât mai pe înțelesul elevilor, acest lucru necesitând multă muncă. Din păcate mulți elevi nu țin cont de acest aspect și cred că își pot permite să nu respecte anii de pregătire ai dascălilor. Cine își alege această profesie trebuie să fie foarte curajos! Din punctul meu de vedere nu ne prețuim îndeajuns profesorii care ne-au dezvoltat mentalitatea!” – Paul Avram, cls a VIII-a D.
„Pentru mine această experiență mi-a demonstrat încă o dată că a fi profesor este ceva minunat, să ai ocazia să înveți copiii ceva ce tu știi, ceva ce tu crezi că ei ar trebui să știe. Mă bucur din inima că am avut această ocazie minunata să apreciez mai mult profesorii și ceea ce fac ei pentru noi și să conștientizez că nu este deloc ușor. Mi-am pus anumite semne de întrebare și legat de atitudinea mea ca elev. Îi mulțumesc din suflet doamnei profesoare Monica Lupuți, deoarece mi-a facilitat această ocazie minunată care mi-a deschis ochii și m-a făcut să văd lucrurile din alt unghi, cel al „Îndrumătorilor noștri”.
Și noi, profesoarele, am conștientizat că de multe ori nu este ușor să fii elev, să fii atent 6 ore/zi la fiecare materie în parte, cu alte cerințe și îndatoriri. Ține de noi să le facem lecțiile cât mai interesante/ creative/ pline de culoare, pe înțelesul lor, lecții acompaniate cu multă răbdare și dăruire, atât din perspectiva noastră cât și a elevilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu