Prof. Iuliana CHILOM,
Liceul cu Program
Sportiv Bistrița
Prof. Monica LUPUȚI,
Școala Gimnazială „Ștefan
cel Mare” Bistrița
În ultimii ani, factorii
externi școlii și-au pus amprenta mult mai accentuat asupra sistemului de
învățământ. Libertatea, uneori dirijată greșit, pe care părinții și însăși societatea
o acordă copiilor, determină meseria de profesor sa fie din ce în ce mai „challenging”.
Este imperios necesar să
înțelegem elevii, să-i îndrumăm, să-i temperăm dar să îi și ajutăm să
strălucească, să-i învățăm cum să-și depășească anumite limite, să descopere,
să învețe din plăcere ș.a. . Să nu fim/ devenim rigizi, reci, seci sau
mecanici. Inclusiv Einstein, în scrierile sale, sublinia faptul că, în învățământul
de atunci gândirea creatoare era eliminată prin învățarea bazată pe memorare
mecanică și lipsită de imaginație (acesta înțelegând singur la vârsta de 12 ani
geometria euclidiană). Problema aceasta caută mereu soluții. Noi două sperăm să
facem parte din soluție sau măcar să încercăm să dobândim deschiderea necesară
unei relații profesor – elev echilibrate.
Așadar ne
aflăm într-o eră modernă, guvernată de mediul on-line, android, tablete și
gadget-uri. Dacă tehnologia a evoluat atunci un upgrade al comunicării
eficiente profesor-elev este un “must”. Această comunicare se bazează pe
existența acelor relații de intercunoaștere și intercomunicare alăturate unor
relații socio-afective bazate pe încredere reciprocă.
Cum putem
portretiza oare mai bine această relație altfel decât printr-un joc de rol: Elev
= Profesor și Profesor = Elev. Pe parcursul unor ore, bine stabilite, am
inversat rolurile. Profesoara de matematică Chilom Iuliana a decis să
portretizeze elevul în timp ce unii elevi au intrat în rolul profesorului de
matematică. Haideți să vedem cum li s-a părut unora această experiență, pe
lângă entuziasmul general generat de amuzamentul inițial al situației.
Impresiile
evidențiate în cadrul Liceului cu Program Sportiv Bistrița, după exercițiul de
rol pus în aplicare de către d-na profesoară Chilom sunt următoarele:
„Profesorii”:
Melania:
Să fiu profesor pentru o
oră a fost una dintre cele mai provocatoare experienţe pentru mine. Am realizat
că nu oricine poate să fie dascăl, mai ales unul de succes. Am predat unor
persoane de vârsta mea, unor adolescenţi; la prima impresie pare uşor fiind
vorba de colegii pe care-i văd şi vorbesc aproape zilnic, dar nu e aşa. Trebuie
să comunici, să predai din plăcere, să ştii cum să o faci, să-ţi placă ceea ce
faci, să-ţi placă pur şi simplu copiii. Aş repeta această experienţă fiindcă
m-a ajutat să-mi înving timiditatea şi am simţit cel mai „tare” sentiment când
ceilalţi au putut învăţa ceva de la mine şi erau atenţi la ceea ce le spuneam.
Atât timp cât dai respect, primeşti respect deoarece respectul nu are vârstă.
Daniel:
Pentru mine această
activitate a fost una prielnică deoarece a fost o experienţă nouă, o provocare
de a vedea cum este să fii profesor. A fost plăcut să-i ajut pe colegi. Sunt de
părere că ar trebui să mai facem şi altă dată această activitate. Sunt de
părere că eu şi ceilalţi doi colegi care am fost în postura de „profesor pentru
o zi”, putem fi profesori.
Elevii:
Raluca:
Cei 3 profesori noi de
astăzi s-au descurcat foarte bine. Le mulţumim pentru răbdare şi explicitate.
Felicitări!
Bianca:
Eu consider că Daniel se
descurcă bine având în vedere că este prima dată când „predă”, totuşi nu i-ar
strica mai multă exigenţă. Melania se descurcă super, chiar a fost o „profesoară”
pe bune, ştiind să explice fiecăruia în parte orice detaliu, tratând cu
seriozitate tot.
Marina:
Daniel a fost destul de
bun, uneori mai râdea, dar e mai bine decât să fie prea serios. I se potriveşte
meseria de profesor. Melania ne-a explicat la fiecare ce nu am înţeles. A fost
serioasă, am înţeles fiecare exerciţiu pe care l-a făcut. Radu a explicat bine
exerciţiile pe care nu le-am înţeles.
anonim:
Daniel şi-a intrat bine
în rolul de profesor, pe lângă faptul că a scos elevii la tablă, nu i-a lăsat
să rezolve singuri exerciţiile, ajutându-i din când în când. Din punctul meu de
vedere Melania s-a priceput cel mai bine. A ales bine exerciţiile şi nu a părut
să fie emoţionată. Ora cu Radu a fost cea mai amuzantă.
De asemenea, acest joc de
rol a fost aplicat și de către dna profesoară de biologie Lupuți Monica, în
cadrul Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” Bistrița. Impresiile elevilor sunt
următoarele:
„Astăzi
am observat că nu este atât de ușor să fii profesor și să faci liniște în
clasă. Am crezut că profesorii improvizează în timpul orei, nu se gândesc de
acasă ce să scrie pe tablă sau ce să predea, DAR NU E AȘA. Mi-au trebuit ore
întregi acasă să mă pregătesc pentru a preda lecția de azi” – Daria Szazs, cls.
a VI-a C.
„După
această experiență, mi-am dat seama cât de complexă poate fi meseria de
profesor. Profesorul are datoria de a-și face cursurile cât mai pe înțelesul
elevilor, acest lucru necesitând multă muncă. Din păcate mulți elevi nu țin
cont de acest aspect și cred că își pot permite să nu respecte anii de pregătire
ai dascălilor. Cine își alege această profesie trebuie să fie foarte curajos!
Din punctul meu de vedere nu ne prețuim îndeajuns profesorii care ne-au
dezvoltat mentalitatea!” – Paul Avram, cls a
VIII-a D.
„Pentru
mine această experiență mi-a demonstrat încă o dată că a fi profesor este ceva
minunat, să ai ocazia să înveți copiii ceva ce tu știi, ceva ce tu crezi că ei
ar trebui să știe. Mă bucur din inima că am avut această ocazie minunata să
apreciez mai mult profesorii și ceea ce fac ei pentru noi și să conștientizez
că nu este deloc ușor. Mi-am pus anumite semne de întrebare și legat de
atitudinea mea ca elev. Îi mulțumesc din suflet doamnei profesoare Monica
Lupuți, deoarece mi-a facilitat această ocazie minunată care mi-a deschis ochii
și m-a făcut să văd lucrurile din alt unghi, cel al „Îndrumătorilor noștri”.
Și noi,
profesoarele, am conștientizat că de multe ori nu este ușor să fii elev, să fii
atent 6 ore/zi la fiecare materie în parte, cu alte cerințe și îndatoriri. Ține
de noi să le facem lecțiile cât mai interesante/ creative/ pline de culoare, pe
înțelesul lor, lecții acompaniate cu multă răbdare și dăruire, atât din
perspectiva noastră cât și a elevilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu