Prof. înv. special primar Emanuela AVRAM,
Prof. psihopedagog Eniko
CUPȘA,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Unirea
Activităţile
asistate de animale oferă oportunităţi motivaţionale, educaţionale şi/sau recreaţionale
de îmbogăţire a calităţii vieţii. Aceste activități se realizează într-o
varietate de medii de către traineri specializaţi, paraprofesionişti şi/ sau
voluntari, în asociaţie cu animale care întrunesc anumite criterii.
Începând
din 2014, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima”, s-a reluat acest
tip de activitate, utilizându-se câini specializați, din cadrul unei școli de
dresaj canin, dar și iepurași. Activitățile asistate de animale desfășurate la
Centrul școlar „Lacrima” sunt întâlniri ocazionale unde copiii și animalele „se
întâlnesc și se salută”. În cadrul unei activități salutul poate fi repetat de fiecare
copil participant, activitatea desfășurându-se simultan cu mai mulți copii.
Activitățile
asistate de animale au un obiectiv general pe care îl putem defini cel mai bine
prin îmbunătățirea calității vieții. Nu exista obiective ce trebuiesc
îndeplinite și nu se păstrează neapărat activitatea de la o întâlnire la alta. Ele
au un caracter spontan, se pot susține oriunde și oricând. Chiar dacă nu
necesită condiții deosebite sau un cadru special unde să se desfășoare, am ales
clubul școlii ca loc de întâlnire cu câinii, pentru că oferă un cadru
securizant, iar pentru demonstrațiile canine, terenul verde al școlii.
Durata și
frecvența întâlnirilor este planificată dinainte, dar nu în mod individual ci
vizând grupul. Pot fi activități destinate grupurilor închise sau unui număr
deschis de participanți. De câte ori desfășurăm activități de acest gen alegem
ca în prima parte a programului să lucrăm cu un grup dinainte stabilit, urmând
ca după o pauza, dedicată cățeilor, să se deruleze activități cu un număr
deschis de participanți.
Activitățile
asistate de animale se bazează pe bucuria de a face lucruri împreună, copii și
animale. Se adresează doar copiilor cărora le face plăcere compania unui animal
și care au un comportament potrivit.
Interacțiunea
dintre copii și câini în timpul acestor activități vizează atât beneficii
psihice, cât și fizice, și sociale. Activitățile desfășurate împreună cu câinii
ajută la exprimarea trăirilor personale, la exteriorizare și la reducerea
inhibiției. Copilul începe să aibă curajul de a se exprima, de a prelua
inițiativa în grup, de a atrage atenția asupra lui. Prin genul acesta de
activități copiii capătă încredere în capacitățile lor de a controla o
situație, de a-și impune punctul de vedere într-un mod ferm dar nu agresiv, de
a căpăta încrederea unei alte ființe și de a fi recunoscută drept persoana care
conduce activitatea.
Activitățile
asistate de animale ajută la diminuarea stresului, a depresiei și tristeții, a
nervozității, a anxietății, a plictiselii și a rutinei obositoare. Aceste
activități ajută la îmbunătățirea tonusului fizic și a condiției fizice
generale: chiar și copiii ce refuză mișcarea, în preajma câinilor sunt mult mai
dispuși la efort și activități fizice, iar exercițiile cu câinii oferă un mod
plăcut și atractiv de a face mișcare. S-a dovedit de asemenea că activitățile
de acest gen ajută și la îmbunătățirea coordonării și conștientizării
corporale. Facilitează scăderea semnificativă a hormonilor de stres, cum ar fi
cortizonul, adrenalina, creșterea hormonilor de „inducere a sănătății și
deschiderii sociale”, cum ar fi oxitocina, endorfinele. Acest fapt are efecte directe
asupra organismului: scăderea stresului la nivel general, scăderea tensiunii
arteriale, a anxietății, a tensiunii corporale generale etc.
Pe de altă
parte, prezența unui animal funcționează ca un mijlocitor al interacțiunii
dintre copii, ajutând la trecerea peste barierele sociale. Activitățile
asistate de animale sunt un mijloc excelent de îmbunătățire a coeziunii unui
grup social, de relaționare și muncă în echipă, crescând gradul de
responsabilizare socială. Copiii sunt mult mai implicați, deoarece activitatea
este mult mai interesantă în prezența unui câine.
În cadrul
Centrului Școlar de Educație incluzivă „Lacrima” Bistrița la activitățile
asistate de animale participă copii cu dizabilități multiple, care au probleme
de comunicare, probleme de dezvoltare motorie, deficit de atenție, copii cu
autism, paralizii cerebrale, Sindrom Down etc. Activitățile se desfășoară la
clasă sau în club, cu animale de companie: câini, iepurași. De asemenea sunt susținute
demonstraţii canine în curtea verde a școlii.
Dacă în
cazul demonstrațiilor de dresaj copiii urmăresc de la distanță activitatea,
neluând contact direct cu animalul, în cazul activităților la clasă sau în club
am putut observa deschiderea copiilor faţă de animal, importanţa prezenţei
acestuia, care este treptat primit, acceptat şi îndrăgit de grup şi de fiecare
copil în parte, pornind de la a nu-l atinge şi ajungând până la a se întinde
culcat lângă el.
În urma
rezultatelor observabile pe parcursul activităților asistate de animale, cadre
didactice din școală s-au arătat interesate de o implicare mai mare a
animalelor în recuperarea copiilor cu dizabilități multiple ce frecventează
școala. Astfel, acest program va deveni parte a terapiei, prin crearea și
aplicarea unui opțional la nivelul școlii, sub îndrumarea viitorilor noștri
specialiști.
Ținând cont
de faptul că munca cu copiii și tinerii cu dizabilităţi este de multe ori
îngreunată de negativismul lor, noi recomandăm asistarea terapiei de către un
animal, care este un bun catalizator, emană respect şi recompensează cu un
ataşament necondiţionat.
Bibliografie:
Alina S.
Rusu, Introducere în terapia asistată de
animale, Curs postuniversitar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu