joi, 19 aprilie 2018

Jocurile educaționale – magia învățării


Prof. Cecilia PRECUP,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița

„Nu îl poți învăța nimic pe om; ce poți face este doar să îl ajuți să se descopere în interiorul său.”
Galileo Galilei

Kahoot! este o platformă de învățare bazată pe jocuri, utilizată ca tehnologie educațională în sălile de clasă și în alte instituții de învățământ. Platforma a fost lansată în august 2013 în Norvegia. Jocurile sale de învățare, „kahoots”, sunt chestionare cu multiple opțiuni care permit generarea de utilizatori și pot fi accesate prin intermediul browserului web.
Kahoot! a fost dezvoltat de Johan Brand, Jamie Brooker, Phillip Morgan, Morten Versvik și Åsmund Furuseth, ca un proiect comun între Mobitroll și Universitatea Norvegiană de Tehnologie și Știință. În martie 2017, Kahoot! a atins ponderea de miliarde de jucători participanți, iar în luna mai compania a raportat că are 50 de milioane de utilizatori activi lunar.
Kahoot! a fost conceput pentru învățarea socială, elevii se adună în jurul unui ecran comun, cum ar fi o tablă interactivă, un proiector sau un monitor de computer. Site-ul poate fi folosit și prin intermediul unor instrumente de partajare a ecranului, cum ar fi Skype sau Google Hangouts. Designul jocului este de așa natură încât jucătorii trebuie să caute frecvent pe dispozitivele lor. Kahoot! poate fi redat prin diferite browsere web și dispozitive mobile prin intermediul interfeței sale web.
Putem crea un joc distractiv de învățare în câteva minute – numite „kahoots”. Se poate elabora un test cu o serie de întrebări cu răspunsuri multiple. Formatul și numărul de întrebări depinde în întregime de cel care îl elaborează. De asemenea se pot adăuga videoclipuri, imagini și diagrame la întrebările testului, aceste înserări având rolul de a amplifica angajamentul. Elevii răspund la întrebări pe propriile dispozitive mobile, în timp ce întrebările sunt afișate pe un ecran comun (laptop, tablă interactivă) pentru a uni lecția. Aceștia vor primi un cod PIN ce le permite accesul la test/joc. Se creează astfel un „moment de foc”, încurajând elevii/jucătorii să caute și să sărbătorească reușita împreună. În afară de a crea propriile dvs. cahoti, puteți căuta printre milioane de jocuri existente deja pe platformă. Tutorial – aici.
Învățarea socială promovează discuții și impact pedagogic, indiferent dacă jucătorii se află în aceeași cameră sau pe cealaltă parte a globului. După un joc, încurajați jucătorii să creeze și să împărtășească proprii lor cahoti pentru a aprofunda înțelegerea, stăpânirea și scopul, precum și pentru a se angaja în discuții conduse de colegi. Când un cursant devine lider, este un adevărat moment magic! Importanța utilizării platformei Kahoot!: obiectivitatea evaluării rezultatelor, feedback imediat pentru elev și profesor, reducerea factorului stres, centralizarea și stocarea rezultatelor, diversificarea modalităților de evaluare, interactivitate.
Am descoperit această platformă la cercul pedagogic din acest an școlar. A fost o nouă provocare atât pentru mine cât și pentru elevii mei! Suntem încă la început dar vom persevera. Ce îngreunează utilizarea acestei platforme este lipsa conexiunii la internet, utilizarea telefoanelor mobile a fost o bucurie pentru elevii mei, de data aceasta le-au folosit în scop educativ dar cu multă plăcere și satisfacții nebănuite. Nu am abandonat, conexiunea la internet am rezolvat-o prin resurse proprii, un stick Orange! Așa am realizat prima evaluare formativă prin intermediul platformei Kahoot!: test de evaluare pentru elevii clasei a VII-a: Sistemul periodic al elementelor, Legătura covalentă, Formule chimice. Chestionarul cuprinde nouă întrebări cu patru variante de răspunsuri, unul fiind corect. Pentru o documentare suplimentară am inserat la fiecare întrebare imagini și filmulețe didactice (Winschool, YouTube).

Aplicația a stârnit curiozitatea, elevii au fost mult mai atenți și implicați în rezolvarea testului. Am utilizat evaluarea și pe grupe de elevi, acest mod de lucru dă posibilitatea elevilor să colaboreze, dezvoltând astfel spiritul de echipă și competitivitatea.




Rezultate:


Avantajele utilizării aplicației Kahoot!:
Pentru profesori:
Îmbunătățirea calității actului de predare-învățare-evaluare;
– Ridicarea standardelor la nivelul competențelor digitale;
– Dezvoltarea creativității în proiectare.
Pentru elevi:
– Îmbunătățirea abilităților digitale;
– Dezvoltarea autocontrolului;
– Înțelegerea reciprocă;
– Dezvoltarea încrederii de sine.
Concluzia: cele șase motive pentru care recomand KAHOOT! sunt:
1. FLEXIBIL – în câteva minute, puteți crea un joc de învățare pentru toate vârstele, pe orice subiect. Kahoot! Se poate juca oriunde, chiar și în sală de sport!
2. SIMPLU – Kahoot! funcționează pe orice dispozitiv cu conexiune la internet. Pentru jucători, nu este nevoie de un cont sau de autentificare pentru a participa la un joc.
3. DIVERS – inițierea unei conversații sau consolidarea cunoștințelor, introducerea unor subiecte noi sau încurajarea muncii în echipă și multe altele – există atât de multe moduri diferite pentru Kahoot!
4. ANGAJANT – Kahoot! promovează învățarea socială, deblochează potențialul elevilor și accentuează impactul pedagogic.
5. GLOBAL – vă puteți conecta și juca în timp real cu alți jucători din peste 180 de țări.
6. GRATUIT – crearea de jocuri de învățare și jocul Kahoot! în sălile de clasă este gratuită.

„Misiunea noastră este să deblocăm cel mai profund potențial al fiecărui cursant, de toate vârstele și în toate contextele. Noi facem asta, făcând învățarea distractivă, magică, incluzivă, angajată și împărtășită prin jocuri. Vrem să îmbunătățim educația din întreaga lume și să ajutăm pe toată lumea – de orice vârstă, aptitudine sau circumstanță – să dezlănțuie magia învățării.”

Bibliografie:
1. Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2004.
2. Michaela Logofătu, Mihaela Garabet, Anca Voicu, Emilia Păușan, Tehnologia Informației și a Comunicațiilor în școala modernă, Editura Credis, București, 2003.

Un comentariu: