vineri, 17 iunie 2022


Profesia de asistent medical și provocările contemporane

13 mai 2022 – cu ocazia Zilei Asistentului Medical

 

Profesia de asistent medical este o profesie nobilă, cu o importanță deosebită pentru comunitate. Asistentul medical are roluri importante în unitățile spitalicești dar și în cabinetele medicale extraspitalicești: policilinici, cabinetele medicilor de familie,  unități de primiri urgențe, cabinete școlare, centre  comunitare, azile de bătrâni, creșe, grădinițe, centre de vaccinare, etc.

Școlile sanitare au menirea și responsabilitatea de a forma asistenți medicali competenți, responsabili și dedicați misiunii lor. Ca orice profesie, și cea de asistent medical se confruntă cu o serie de provocări, pe care ne-am propus să le aducem în discuție în cadrul unei sesiuni de comunicări științifice, cu ocazia Zilei Asistentului Medical, mai 2022.

Școlile sanitare bistrițene, respectiv: Școala Postliceală “Henri Coandă” Bisrița, Liceul Teoretic Sanitar Bistrița și Școala Postliceală “Carol Davila” Bistrița, au inițiat o întâlnire profesională, vineri 13 mai 2022, în format online, găzduită pe platforma Microsoft Teams a Liceului Teoretic Sanitar Bistrița. În partea a doua a sesiunii au fost prezentate lucrări de către cadre didatice din cele trei școli bistrițene.

Au fost alături în calitate de parteneri:Inspectoratul  școlar Județean Bistrița-Năsăud, Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud, Direcția de Sănătate Publică Bistrița-Năsăud, Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor  și Asistenților Medicali Din România - Filiala Bistrița-Năsăud, Crucea Roșie-filiala Bistrița-Năsăud, Școala Postliceală “Carol Davila” Bistrița.

Scopul acestei întâlniri a fost: relaționarea profesioniștilor din domeniul medical (asistenți medicali, manageri în sistemul educațional medical, formatori) în vederea promovării profesiei de asistent medical și a rolului deosebit de important al acestuia în comunitate.

Au fost vizate următoarele aspecte:

ü Perspective ale managementului educațional medical în context actual;

ü Rolurile asistentului medical în îngrijirea și susținerea bolnavului  postpandemic;

ü Bune practici în formarea competențelor viitorului asistent medical;

ü Oportunități deschise prin voluntariat – exemplificări.

Pornind de la aceste aspecte, s-au stabilit următoarele obiective:

ü  Identificarea soluțiilor manageriale eficiente în sistemul educațional medical în context actual;

ü  Exemplificarea rolurilor asistentului medical în îngrijirea și susținerea bolnavului  postpandemic;

ü  Diseminarea bunelor practici privind formarea competențelor viitorului asistent medical;

ü  Promovarea  acțiunilor de voluntariat în domeniul medical.

Au susținut cuvânt introductiv:dna inspector școlar de specialitate Sperența Unciu din partea ISJ BN, care a participat la această sesiune în calitate de organizator, alături de dna prof. Cristina Rebrean, director Liceul Teoretic Sanitar Bistrița, dna prof. Dana Elena Moraru,director Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița și dna prof.Sabina Șot, director adjunct Școala Postliceală “Carol Davila” Bistrița, precum și dna prof. Claudia Ladar, Liceul Teoretic Sanitar Bistrița.

Au fost invitațiși au lansat discuții foarte interesante: dna prof. Cristina Hangea, metodist Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud; dna consilier superior Anisie Mirela, Direcția de Sănătate Publică Bistrița-Năsăud, metodist ISJ BN, profesor Liceul Teoretic Sanitar Bistrița, profesor asociat Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița;dna asistent medical principalCristina Mușină, președinte al OAMGMAMR –filiala bistrița Năsăud, SJU Bistrița, secția Obstetrică Ginecologie;dl psiholog Marius Moldovan, director Crucea Roșie –filiala Bistrița-Năsăud;dl dr. Tudor Tiberiu, medic primar, șef secție UPU Bistrița, profesor asociat Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița; dl conf. univ.  Chirimbu Sebastian Cristian, Facultatea de Psihologie și Științele Educației – Universitatea “Spiru Haret” București, Director Institutul pentru Cercetări, Politici și Evaluare în Educație APDP; dl dr. Cojocaru Ilie, medic primar, profesor asociat Liceul Teoretic Sanitar Bistrița.

Dintre lucrări menționăm:

ü  Comunicarea în profesia didactică și medicală, susținută de dl conf. univ.Chirimbu Sebastian Cristian, Facultatea de Psihologie și Știintele Educației – Universitatea “Spiru Haret” București, Director Institutul pentru Cercetări, Politici și Evaluare în Educație APDP;

ü  Cunoașterea volumului de muncă a asistentului medical, parte importantă a corpului medical al Spitalului Județean de Urgență Bistrița în anul pandemic 2021, susținută de către dna dr. Pintea Emanuaela, medic primar, SJU Bistrița, profesor asociat Liceul Teoretic Sanitar Bistrița;

ü  Dezvoltarea carierei didactice pentru profesioniștii din sănătate, susținută de dna consilier superior Anisie Mirela, Direcția de Sănătate Publică, metodist ISJ BN, profesor Liceul Teoretic Sanitar Bistrița, profesor asociat Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița;

ü  10 beneficii ale voluntriatului, susținută de către dna prof. Ladar Claudia Simona, profesor Liceul Teoretic Sanitar Bistrița

ü  A învăța să înveți, susținută de dna as. medical  principal Banc Claudia, DSP Bistrița Năsăud;

ü  Impactul psihic al pandemieiasupra populației generale cât și asupra cadrelor medicale, susținută de dna as.medicalprincipal Rus Maria,Centrul de Sănătate Mintală Bistrița,maistru instructor Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița;

ü  Abilitățile de comunicare ale moașei cu pacienta în travaliu, susținută de dna as.medicalprincipalArman Loredana, maistru instructor Școala Postliceală “Carol Davila” Bistrița;

ü  Bunepractici farmaceutice privind formarea competențelor viitorului asistent medical de farmacie,susținută de dna as.medical Anghelina Lucreția, maistru instructor Școala Postliceală “Carol Davila” Bistrița;

ü  Hemofiltrarea continuăîn septicemie, inclusiv în infecția cu SARS-CoV 2,susținută de dnaas. medical  principal Migovan Iulia, SJU Bistrița, secția Terapie intensivă, maistru instructor Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița;

ü  Complicațiile postCOVID tratate încabinetul medicului de familie,susținută de dna as. medical principal Crișan Crina, maistru instructor Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița și dna as. medical  Pop Gabriela, maistru instructor Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița;

ü  Profesia de asistent medical, o opțiune de perspectivă,susținută de dna as. medical principal Lup Viorelia, maistru instructor Școala Postliceală “Carol Davila” Bistrița;

ü  Leadership și comunicare profesională, susținută de dna prof. Rus Daniela, profesor asociat Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița;

ü  Jocul didactic pe platforme digitale - metodă alternativă de învățare,susținută de dna prof. Moraru Elena Dana, director Școala Postliceală “Henri Coandă” Bistrița, profesor asociat Liceul Teoretic Sanitar Bistrița;

ü  Asistentul(a) medical(ă),  profesie (meserie) sau vocație?, susținută de dlas. medical principal Biliboacă Cristian, SJU Bistrița – secția neurologie, profesor Liceul Teoretic Sanitar Bistrița șidna as. medical principal dna Biliboacă Gabriela, Cabinet de stomatologie, profesor Liceul Teoretic Sanitar Bistrița.

S-au înscris un număr de 27 cadre didactice dintre care14 au susținut lucrări. Acestea au fost foarte apreciate, interesul s-a păstrat până la sfâșitul celor aproape 4 ore de discuții și prezentări.

Ne bucurăm că ne-am regăsit într-o companie atât de selectă pentru care Ziua Asistentului Medical a constituit un motiv foarte bun de a ne întâlni și arunca provocarea de a folosi această ocazie și pentru următoarele întâlniri.

De ce? Pentru că am constatat că este o modalitate eficientă de a pune comunitatea asistenților medicali și a fomatorilor acestora în ipostaza de a-și comunica experiența și performanțele. Când spunem comunitate, ne gândim la asistenți medicalidin spitale și cabinetele extraspitalicești, formatori din școlile postliceale: maiștri instructori –asistenți medicali, medici și profesori asociați sau alți profesioniști din domeniu.

Mesajul nostru este de apreciere a colaborării dintre școlile sanitare bistrițene, inclusiv pentru acest proiect educațional.Nu am simțit niciodată concurența, mai degrabă bucuria comunicării. Criza medicală ne-a ținut la distanță. Oportunitatea de a folosi platforme digitale a rămas valabilă și am încercat să o exploatăm.

Dorim să mulțumim tuturor invitaților care ne-au onorat cu prezența domniilor lor, să îi asigurăm de toată considerația noastră!

Sunteți cei mai buni profesioniști din domeniile dumneavoastră de activitate iar participarea dumneavostră nu a putut decât să dea valoare acestei întâniri!

Cu stimă,

prof. Dana Elena Moraru& prof. Ladar Claudia Simona


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu