joi, 11 noiembrie 2021

Cunoștință de conștiință. Educație și autoeducație morală

prof. Daniela IOVIȚĂ,
Școala Gimnazială Specială, Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

 

O serie de teorii actuale însumează factorii interdisciplinari, inclusiv cognitivi, comportamentali, morali, spre un aspect al reflectării standardelor de sociabilitate și cooperare socială, pentru îndeplinirea rolului de membru activ, pozitiv și util societății din care individul face parte. Astfel, se prefigurează două aspecte: a. respectarea normelor, valorilor și principiilor socio-morale universal valabile, sau, b. în sens contrar, exploatarea circumstanțelor favorabile încălcării normelor sociale, încălcări ce se constituie din tentative mintale prestabilite, trecute în gând, plan mintal, act propriu-zis, tentative mai mult sau mai puțin elaborate, alimentate de cercuri de amici și influențate negativ, spre justificări puerile cu tentă penală, desconsiderare, deci contra umanului și respectului față de acesta.

„Trăim după unii autori, într-un spațiu suprasaturat de știință și tehnică. Or, prezența acestor realități reclamă o poziționare valorică și o atitudine clară din partea noastră” (cit. în Cucoș, pag. 66, 2006), Astfel, realizarea educației morale pe lângă dilemele prezentate, implică rezolvarea și a altor probleme unele false, altele reale, derivate din poziționarea stării de conștiință, de la egocentrism la acte altruiste, de la iraționalitatea încălcării normei la discernământ (Aiken, 1952, Geissler, 1981, Legrand, 1991).

Ocazional, am amintit faptul că situațiile, circumstanțele în care cineva se va gândi că încălcarea legii (normei, legității, prescripției) poate fi justificată, depind de etapa morală în care se găsește: în prima etapă, încălcarea legii va fi acceptată dacă nu va fi pedepsit, în a doua, dacă beneficiul va fi mai mare decât riscul, în a treia etapă, dacă doar astfel se pot păstra relațiile cu cei apropiați, în a patra etapă, dacă infracțiunea este în folosul comunității, iar în a cincea etapă, dacă promovează justiția socială sau protejează drepturile de bază ale omului. Indivizii care nu au încredere în sine sunt mai ușor de convins să acționeze după argumentele altora decât ale lor, învățarea morală fiind filtrată prin etapele familiei, educației și autorității patriarhale, dezvoltare intelectuală, adaptare și perspectivă morală (Thorton, 1987, Florian, 2003, Mureșan& Decsei-Radu, 2007).

Judecățile morale reprezintă așadar elemente constitutive ale conduitei morale, fiind mijloace de analiză introspectivă, identificând ceea ce este sau nu corect din punct de vedere moral. Aceste raționamente și aprecieri sumative decurg din judecarea unor rațiuni, reguli, înțelepciuni, postulate, fiecare individ deținând o anume limitare a libertății morale care personalizează răspunsurile noastre chiar circumstanțiale. Comportamentul moral nu este întotdeauna consecvent cu judecățile, aptitudinile și dispozițiile noastre. Acest comportament este ghidat în principal de inteligența globală, de emotivitate, de moralitate și mai ales de interpretarea unor conjuncturi prin prisma acestor direcții sau variabile. Starea de sănătate și interrelaționarea tuturor acestor elemente asociate unor tablouri carențiale socio-economice sau predispoziții, activează secvențial sau în totalitate căi de răspuns coerente, brutale sau dimpotrivă, ghidate de raționamente corecte. Când aceste procese sunt inversate, atunci apare anti-modelul, anti-norma, abaterea, deci o acțiune ce o denumim infracțiune, încălcare de norme globale.

Gedo și Goldberg (1991) constatau că, în situații de criză, de limită, indivizii dețin tendința și activează o retragere, introspecție, în a se debarasa de normalitatea funcțională, generându-se o revoltă asupra regulii, normelor, ansamblurilor și blocurilor de restricții normative, valoare sau principiu etic recunoscut social în teoriile sale, individul în cauză, uzând de acțiuni ilegale. Kohlberg, un continuator al teoriilor piagetiene, pleacă în studiile sale de la o serie de prezumții însă, le conferă o mai amplă perspectivă, o viziune în analiza calitativă, extinde perioada copilăriei până la vârsta adultă, postulând șase stadii care la rândul lor sunt pervertite mai mult sau mai puțin de mistificări, subterfugii și/ sau false credințe ori valori, aici intervenind genial în a surprinde stadiile: moralei preconvenționale (stadiul întâi vizând orientarea primitivă și supunere față de autoritate), stadiul secund orientând nativ-hedonic și instrumental moralitatea convențională unde, ca stadiu trei, se emit orientări funcție de relații interpersonale, sau stadiul patru, caracterizat prin morala autorității și menținerea ordinii sociale. Nivelul de moralitate dezbătut de Kohlberg prin logica experimentelor lui Piaget, propune existența unei faze autonome a principiilor moralei personale, alocă prin stadialitate și substructurare etapizată derivate ale moralei contractelor sociale, al drepturilor individuale, a legii democratic acceptate, o orientare ghidată după principii etice, legi democratice, umane, etice, globale și total recunoscute universal. Învățarea morală are loc sau se desfășoară de obicei în grupuri de dialog. Kohlberg amintește că, una din amenințările directe care afectează și va afecta oricare sistem de educație major (național) este grupul imoral și impactul contagiunii cu imoralitatea în medii instituțional-educative, inclusiv de formare, profesionalizare, familiale, de anturaj, derivând aceste amenințări inclusiv la reperele culturale fundamentale și de justiție penală.

O altă perspectivă asupra normelor morale, ne este oferita de Păunescu (1994) care afirma într-o lucrare privind sănătatea mintală că: „dorințele, pulsiunile, deteriorările unor structuri de personalitate, antrenează disoluția cenzurii și a capacității de supraveghere a conduitelor. Energia sinelui fiind primitivă și violentă, cuplează o mare parte din energia supraeului manifestată prin conduite hetero și autoagresive, crime, violențe și acte de agitație”. Moralitatea în acest caz derivă din influențabilitate și sugestibilitate, dar aceasta este foarte ușor deviată și abandonată în absența unui puternic fundament cultivat încă din familie, probat prin imitare, interiorizarea valorilor și respect față de ambientul psihosocial global.

Alte studii conferă acestui subiect un spațiu și mai amplu, incluzându-l în domeniul dezvoltării personale, a autocunoașterii și comunicării interpersonale. Modelele oferite ca cel al lui Johari, nu indică neapărat sau nu favorizează oarecum dezvoltarea morală cât mai ales, propune introspecția spre găsirea valorii, cumpătată până la urmă găsirii echilibrului amplificat psihosocial. Stima de sine influențează puternic valorile morale deoarece, prin tipurile de gândire „nu sunt bun de nimic” apar și gândurile de genul de ce să ajut? și eu de ce să respect dacă altul nu face același lucru?, elemente de o moralitate inversată, care nu fac onoarea unui cetățean util societății. Apare așadar un tip combinat de moralitate poate cultivat de medii marginale, nestimulate emoțional, medii în care modelul familial este mult decelat comparativ cu forma superioară de morală antrenată și stimulată de familie, școală sau alte instituții moral-religioase. Decăderea din moralitate apare și pe fondul gravelor deficite în comunicarea verticală și orizontală de la nivelul macrosocial, această ruptură fiind și „rodul” exacerbatei competiții care apare ca prezentă în toate domeniile societății. Această exagerare reprezintă cauza preponderentă de creștere egocentrică, egoistă și manipulatoare, progresivă care violentează perceptele moralei etice și religioase a multor indivizi.

Apatia socio-morală nu ține de credințe religioase, ci mai degrabă de instinct, de ajutorarea celuilalt necondiționat. Când acest lucru este pervertit de interese financiare, materiale, etc., manifestarea moralului în sine este obturată. Cultul Eu-lui de tip superior pe baza criteriilor financiare, de poziție organizațional-managerială, de statut social, este sesizată din ce în ce mai mult în structurile societății românești, fenomen foarte greu de inversat tocmai datorită obturării moralei universale și negării ei. Devianța morală nu constituie o manifestare exclusiv antisocială ci și moral-etică, un soi de indiferență spre apatie față de aproapele nostru, o comoditate și lâncezeală morală, un lucru mult mai rău decât răul în sine. Indiferența absolută. Nepăsarea.

În contradicție cu aceste fenomene, moralitatea stimulează relaționarea socială pe paliere corespondente și similare. Creează scopuri realiste, răspunzând responsabil în fața unui manageriat optim de prevenire a aplatizării constantei universale. Judecarea aproapelui în opoziție cu judecarea propriei persoane, ieșirea din sine spre altul este la fel de dificilă în epoca digitalizării sociale. Like-uri, contraste și compasiune prin sms- uri, impunerea unor standarde de alegere a prieteniilor după like-uri și nu după valoare sau caracter, un cult al superficialității manifeste. Cu cât intervenim mai repede pe aceste paliere și cu cât ne dăm seama ce important este ceea ce se află în jurul nostru, cu atât viața noastră o să se simplifice dincolo de aparențele înșelătoare ale unui conformism de imagine. „Reversul moralității este imoralitatea” (cit. în Jurcău, pag. 225, 2001) însă unde începe și unde se termină moralitatea? Diminuarea interioară a moralei derivă din realitate, din faptul că omul este cel puțin dual, bun și rău, nefiind măsuri suficiente; poate fi superior prin modestie, indiferent la critică când săvârșește binele, dar nu poate sta indiferent.

Trecând de la moralitatea individuală și la raporturile sale cu lumea, moralitatea comunitară decurge din principiile primelor. Oferă unghiuri, perspective, noi viziuni și accepțiuni asupra fenomenologiei socio-morale autentice, biologizând, psihologizând, socializând sau oferind axiologic motivații și interpretări moraliste, circumstanțiale. Morala poate deține și un caracter letargic, incluzând inumanul, degradarea umană, dar de la valori primare (Jurcău, 2001). Constanta impusă din afară constituie un punct de reper care, prin reflecție, devine mutație valorică, corp sistematizat de principii și norme morale autentice, evitând dezordinea interioară produsă de frecvente tendințe contradictorii ale individualismului. Umanitatea și umanizarea conlucrează de la general la particular, de la individ la individ ca valoare personală care primește de la fiecare o personalizare de tip oglindă a personalității. De la teritoriul moralității promovat de educație și conținuturile sale până la obiective și metodici, educarea binelui, a moralei și spiritului de ajutorare a aproapelui trebuie să dețină un puternic caracter practic, un curriculum al faptei. Conștiința oferă recunoașterea ființei umane, reprezintă instrumentul activ, presiunea constantă a pornirilor și dispozițiilor noastre filtrate prin intelect, judecată și educație. Astfel, educația morală trebuie să rezoneze cu conținuturile curriculare și să le completeze prin procesul educațional complet modern, fără a favoriza apariția și dezvoltarea unor componente schizoide în educație. Suntem rezultatul faptelor noastre, rezultatul propriilor noastre decizii sau iluzii. Suntem proprii noștri creatori, ce cultivăm, aceea culegem.

 

Bibliografie:

Brânzei, P., Scripcaru, G., Pirozynski, T. Comportamentul aberant în relațiile cu mediul, Editura Junimea, Iași, 1970

Constantin Cucoș. Educația. Iubire, edificare, desăvârșire, Editura Polirom, Iași, 2008

Constantin Enăchescu. Tratat de psihopatologie, Editura Tehnică, 2001

* Tratat de igienă mintală, Editura Polirom Iași, 2004

Florian Gheorghe. Fenomenologie penitenciară, Editura Oscar Print, București, 2003

Mischel, W., Shonda, Y. A cognitive- affective system theory of personality: Reconceptualizing situations, dispositions, dynamics and invariance in personality structure. Psychological Rewiew. 1995, 102: 246-268.

Sutton, S.M., Balch, G.I., Lefebvre, R.C. Strategic Questions for ConsumerBased Health Communication. Public Health Reports, 1995, 110, 725-733.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu