vineri, 4 iunie 2021

Perspectiva unei noi educații: educația pentru timp liber

 prof. Gabriel MUREȘAN-CHIRA,
Școala Gimnazială Specială,
Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

„Folosirea înțeleaptă a timpului liber, este un produs al culturii și al educației.”
Bertrand Russel

 

Introducere în actualitatea temei

Educația pentru timp liber reprezintă o metaeducație, o metaanaliză a activităților anterioare, prezente și viitoare prin prisma considerentelor educațional-morale, etice și a bunului simț. Totodată, reprezintă principiu de valoare ce ghidează valorile general umane, progresist- umaniste, de ajutorare a aproapelui, de dezvoltare personală, inclusiv din punct de vedere a construirii carierei profesionale raportându-ne la ceilalți.

Educația pentru timp liber, reprezintă și modul de utilizare înțeleaptă, planificată a timpului rămas liber, care este deseori utilizat necorespunzător în special la elevi și nu numai. Dintr-o astfel de utilizare necorespunzătoare a timpului liber, derivă gestionarea necorespunzătoare a unor activități zilnice, deturnarea unor conduite spre infracționalitate, conduite erotice precoce, o salbă de comportamente specific tulburărilor de comportament (semnalmente ale tulburărilor de personalitate) și exemplele pot continua permanent spre noi și noi direcții sau valențe. Unele dintre acesta, le vom trece în revistă dorind să informăm cititorul că dozarea timpului liber deține cel puțin trei mai domenii sau referințe: una de suprasolicitare prin muncă, a doua, prin extinderea devianțelor comportamentele asociate unui slab control parental și una neutră, la alegerea individului care deține corespondențe permanente în capacitatea volitivă. Practic, mare parte din timpul liber este la dispoziția individului și de acesta depinde utilizarea corespunzătoare. Ce determină totuși individul să perceapă eronat timpul? sau ce implică – la nivel subiectiv, implicarea sau slaba implicare în diversele activități și de aici constantele de timp reportate la: educație, muncă, ajutorarea membrilor familiei, ajutorul oferit prietenilor, utilizarea calculatorului (PC), vizionarea programelor sau a unor filme, plimbarea, sportul, hobby-urile, etc?

Elemente de impact și principii derivate psihosocial. Impactul membrilor familiei asupra copilului prin educație timpurie și dezvoltare emoțională corespunzătoare

Familia reprezintă un prim factor pozitiv care contribuie la cultivarea timpului copilului și la formarea unei elementare culturi de gestionare a acestuia. Familia nu reprezintă- așa cum clișeele o socotesc, doar o celulă de bază socială, un punct de plecare a vieții viitorului adult ci, reprezintă forța intimă care gestionează toată viața copilului, un fundament de cultură, model de urmat, copilul fiind sinteza părinților, un căutător de modele și beneficiar de educație parentală. Fiecare dintre copii a ajuns adult, iar ca adult, lucrurile sunt mai complicate deoarece intervin variabile ca: atribuții de serviciu, responsabilități familiale, etc. În acest sens, educația timpurie parentală oferită în familie (când aceasta există și funcționează corect) este extrem de utilă. Mai mult decât atât, extincția educației în vederea gestionării corespunzătoare a timpului liber este extrem de benefică.

Ce reprezintă totuși timpul liber în viziunea sociologilor din România? „Sociologii români definesc timpul liber ca partea rămasă disponibilă după efectuarea activității profesionale, acel timp care este folosit pentru manifestări cultural artistice, distracții, sport, destindere”. Putem să completăm această propunere sau această perspectivă cu un punct de vedere propriu și anume că, timpul liber este și rezultanta tuturor pauzelor dintre diversele activități, pauze care pot fi utilizate în diverse scopuri deși inițial dețin alte valori (timp pentru servirea mesei, pauze școlare, etc.). Deși pauzele școlare sunt destinate relaxării elevului sau pentru servirea unei gustări, acestea dețin proprietatea de a fi integrate în programul zilnic al elevului. Referitor la pauzele pentru servirea mesei sau relaxare/ aflate la dispoziția angajatului, acestea sunt de obicei componente ale vieții socio-profesionale, timp gestionat după posibilități, atât de angajator cât mai ales de angajat. Față de aceste două perspective, dimensiunea timpului liber deține fațete multiple și, observăm că deține o oarecare personalizare pe grupe: de vârste, sex, anturaj, implicare socio-profesională și familială. Referindu-ne la aceste aspecte, studiul propune și unele delimitări categoriale după cum urmează: abordarea timpurie a gestionării timpului liber în familiile nucleare (numită si familie simplă) acea familie compusă din soț, soție împreună cu copiii minori care locuiesc și se gospodăresc împreună. Acesta combinație este considerată unitatea minimală de organizare socială, ea reprezentând nucleul tuturor celorlalte forme de structuri familiale. În cadrul unui astfel familii, organizarea timpului liber depinde de foarte mulți factori, factori care sunt regăsiți parțial și în celelalte tipuri de familie. Totuși, în acest caz sesizăm o serie de particularități pe care le vom evidenția sumar: implicarea tuturor membrilor de familie în rezolvarea problemelor inerente, zilnice; timpul alocat profesiei, timpul alocat transportului la și de la locul de muncă, timpul alocat copiilor, timp care în subsidiar include și timpul pentru efectuarea temelor și sprijinirea copilului în învățare, timpul de vizionare a programelor TV, cinema, teatru, etc. De cele mai multe ori, timpul alocat deplasărilor la și de la locul de muncă (cel puțin în orașele mari) constituie nu numai un factor de stres permanent ci și un element ce influențează puternic timpul liber.

Educația în general și dinamica procesului de învățământ- în special, au condus la schimbări profunde în societate, pe de o parte ca necesitate de formare a noilor specialiști sau muncitori, în diverse domenii de activitate, iar, pe de altă parte, educația nu se stabilizează ci revoluționează conducând spre tot mai multe forme nestandardizate în locul celor formale, noul proces educațional contemporan fiind surprins într-o dinamică de factură integrată (socio-profesională, personală, non-formală, integrată). Acest proces educațional, nu poate și nu este recomandat să fie permanent pe toată durata unei zile dar, poate fi transformat din formal în informal prin reproiectarea și reorganizarea activităților școlar- instructive, poate restructura tangențial educația cu alte sarcini în general de muncă/ lucru-instructiv, desfășurate în timpul liber. În aceste condiții, termenul de timp liber, desemnează pe de o parte reformarea terminologică, iar pe de altă parte, poate desemna timpul rămas neefectuat în urma anumitor activități, un timp rămas la atitudinea elevului, un timp care nu este irosit ci reorientat printr-o abordare triarhică, ca o variabilă determinată de condiții de mediu familial, instituțional, educațional, de factori intrinseci sau extrinseci variabili de la caz la caz.

În România, educația pentru timp liber lipsește aproape cu desăvârșire, sau la nivelul sistemului preuniversitar este sesizată indirect, comparativ cu solicitările ciclului primar și gimnazial de masă sau special unde, aceasta lipsește cu desăvârșire. Abordat prin prisma excesului pedagogic sau al unei psihologii integrate învățământului actual, educația pentru timp liber lansează câteva întrebări: Ce ai făcut azi? Ce hobby-uri ai? Dar din acest punct de vedere, educația trebuie să dețină un standard, adică să fie corespunzătoare calitativ și cantitativ. „Una din provocările lansate în societatea contemporană, este necesitatea regândirii școlii, a educației formale, alături de cea non-formală și informală, în variatele lor forme de articulare. Ca subsistem al macrosistemului de educație, sistemul școlar, prin oferta sa educativă contribuie la structurarea traiectelor de (auto) formare și (auto) dezvoltare a personalității individului, pregătindu-l pentru a fi un beneficiar pretențios al educației permanente” (cit. în Dănilă& Pop, 2008). Câteva elemente pot fi surprinse în acest sens și anume: în cadrul sistemului de învățământ, educația, în pofida abundenței informaționale, deține rolul deosebit de dificil de a forma personalitatea candidaților la umanitate, adică a copiilor de la cele mai mici vârste, de a integra la modul concret, corect și profesionist mijloacele de instruire, spre finalitatea învățământului, nu poetic ci concret, o instruire pentru viață, o instruire de unde să rezulte competente utile. Prin tema amplă a promovării metodologiei didactice, instrucției personalizate de vârste, ciclu de învățământ, clase, profile, etc, educația în general încearcă să se auto-perfecționeze, să se scaneze în vederea descoperirii punctelor slabe și remedierii lor. Educația modernă propune conjuncturi de instruire timpurie prin intermediul aparținătorilor (responsabili). Prin educație, se confirmă solicitarea societății, a învăța a fii tu însuți, de a căuta soluții, de a face cât mai bine un lucru, nu pentru alții ci în primul rând pentru tine, o autodisciplinare axată spre alții. „Activismul elevului implicat în strategiile folosite de cadrul didactic atât în desfășurarea activității de predare-învățare, cât și în cadrul celor extracurriculare, se constituie ca un imperativ al orientării postmoderniste în educație” (idem). Astfel, sub această deviză, ideile principale, se încadrează pe linia minimalizării managementului timpului liber și a strategiilor/ tehnicilor de învățare eficientă. Prin aceste ajustări, învățarea nu trebuie să fie una mecanic-reproductivă ci una de adâncime, profundă, inter și transdisciplinară, axată clar pe înțelegerea materialului, pe crearea de punți de legătură între discipline, secțiuni, capitole, paragrafe, idei, domenii, funcțiuni, o învățare ce produce calitate, eficiență, aplicabilitate, aptitudini superioare, abilități peste medie și competențe. (Chiș, 2005).

Fără a nega valoarea programelor educative, necesitatea utilizării corespunzătoare a timpului liber, rezultă din nevoia de ordonare a timpului rămas neefectuat după finalizarea unor activități zilnice. Această organizare a timpului liber, reclamă o abordare duală, atât din punct de vedere al familiei și în contextul acesteia, cât mai ales din partea ofertantului de educație, instituții de învățământ, firme de formare profesională, sau alți furnizori de servicii instructive-educative. Calitatea și eficiența ulterioară a programelor propuse de către terți (persoane fizice sau juridice), sunt discutabile cel puțin din perspectiva câtorva elemente: putem doar presupune empiric sau valida științific prin studii anamnestice sau studii metaanalitice că, ceea ce dorește un copil diferă foarte mult de ceea ce dorește un adult și acest fapt se poate evidenția prin acțiunile întreprinse, durata școlarizării, timpul conferit lecțiilor, timpului liber, anturajului, etc; timpul liber reprezintă proprietate a individului și uneori poate implica continuarea procesului instructive-educativ sau de formare profesională (în acest caz, alte propuneri nu sunt justificate dar, se are în atenție respectarea timpului de odihnă). Din punct de vedere al consecințelor respectării unui astfel de orar/ program stabilit, am putea spune că, sunt și alte lucruri esențiale dar greu de identificat de copii și de aici anxietatea față de adult și față de propunătorul regulilor, orarului sau programelor. Totuși, dacă un adult utilizează timpul liber poate pentru odihnă, sport, lectura, hobby- uri, în cazul copiilor se impune o atenție deosebită în acest sens, deoarece, aceștia, pot deține alte preocupări care se intersectează cu sfera sănătății mintale (conduite sexuale precoce, fumat, anturaj necorespunzător, consum de alcool, tutun, droguri, etc.). Atenția adultului responsabil în acest sens, va trebui să fie una deosebită.

O primă provocare- vine din partea și prin prisma metodicii interactive și a activităților extracurriculare și anume: importanța timpului liber serios analizată de cercurile științifice începând de la psihiatrie la științele juridice și de la sociologie la învățământul special și special integrat, conferă acestei perspective o notă interdisciplinară. Mai mut decât atât, psihopatologia modernă atribuie acestei teme nuanțe sociale transformând problematica timpului liber la o variabilă dependentă, la un sistem de acțiuni premeditate și nepremeditate, fluctuante sau sezoniere.

Legăturile dintre educație, structuri cognitive superioare și exploatarea timpului liber: Referitor la aspectul stimulării memoriei de lungă durată prin conceperea unor activități de timp liber și la necesitatea regândirii spațiului cultural școlar, educația formală, non-formală și informală, pot dovedi faptul că oferă destul cumul de informație inter și transdisciplinară. Deși sunt presumptive câteva condiții, articularea acestei triade intervine pe elev numai dacă educația este personalizată. Aceasta, este necesară mai ales în condițiile în care, în clasa de elevi există copii cu cerințe educative speciale, care parcurg un tip de curriculum personalizat și adaptat nevoilor acestora, incluziunea și includerea fiind funcționale cel puțin la nivel minimal. Plecând de la aceste stări concrete, noțiunile curriculare generate de ofertantul de educație, generează sau produc- fiind favorizate de condiții interne și externe ale învățării, anumite schimbări comportamentale, vizibile pe dimensiunea socio-educațională și dețin avantajul de a plasticiza personalitatea copiilor cu cerințe educative speciale. Așadar, educația poate fi plăcută din acest punct de vedere pentru elev deoarece, treptat, treptat, acesta devine conștient de importanța educației cu prelungirea educației momentane la una permanentă, la una care surprinde educatul în postura de adult. Educația fiind de lungă durată, include o serie de avantaje dar și dezavantaje- aceasta în postura mecanicismului și clasicismului surprins în prelucrarea blocurilor informaționale.

Interdisciplinaritatea și transdisciplinaritatea surprinse în curriculumul școlar, sunt desprinse din trunchiul comun numai parțial, prin curriculum la decizia școlii, însă nu este diametral opus ci tangențial, indirect, cu preponderența interdisciplinarului și personalizării pe grupe de vârste sau cicluri de învățare. Ordonarea, descrierea, lucrul, stabilirea unor punți de legătură între diverse blocuri de informație surprinse în planul de lecție sau recomandate ca și bibliografie, contribuie ca elevul să poată compara, selecta, evidenția, inclusiv cuvinte cheie, fraze sau propoziții din două sau trei discipline.

Educația deține rolul practicului, îndeplinind dezideratul aplicabilității în diversele domenii de activitate. De la copil la adult, educația transcende dimensiunile de timp și spațiu, conferind o viziune de ansamblu lumii în care este plasat individul, raportare la lume, interioară sau exterioară, filtrată de educație, de finețea psihosociologiei de adaptare. În aceste condiții, școala propune, sugerează și invită la procesul de instruire care, în absența repetiției dispare sau este invadată de structuri antimodale atipice, cu caracter dezintegrator, subcultural, frecvent antisocial. Soluțiile sunt multiple însă, construind demersul unei astfel de conjuncții, nu putem să nu includem în ecuație și acest specific psihosocial cu toate reperele circumvoluțiunilor anamnestice, percepția persoanei (elev, student, tânăr, adult), cu privire la sistemul perceptual (Lafon, 1991 apud Zlate, 1999), fiind interpretată complex, sub forma unui sistem interacționist ce se produce de la sine, completând informații lipsă, stimulează cooperarea unor stimuli, conținuturi, fiind fundamentată pe experiențe anterioare. Acest aspect am putea să-l determinăm raportându-ne la educație ca formă de cunoaștere la care participă individul pe perioada mai multor ani. Cum experiențele anterioare pot influența învățarea și acesta la rândul ei influențează individul, astfel:

Relațiile funcționale dintre intelect- adaptare și parcurs școlar, diferă de la individ la individ. Prezența unui tip particular de inteligență generală- pentru moment exceptând inteligențele multiple, poate crește capacitatea de cunoaștere, poate sonda circumstanțe autonome, complexe și integrate, acest tip de investigație referindu-se la întregul proces de asimilare de evenimente (inclusive de acțiuni cu caracter formativ-educativ), senzații, cogniții, etc., un tip de combinatorică ce exploatează trecutul, stabilizează prezentul și proiectează viitorul prin reconfigurarea unor trasee prezente, prin readaptare, conversie și anticiparea noilor solicitări. Din acest punct de vedere, memoria reprezintă atât un proces unitar, cât mai ales un tip de sondare informațională, reconstructiv-creatoare (Baddley& Wilkins, 1984 apud Zlate, 1999), ecologic sau practic (Banaji& Crowder-Neisser, 1992 apud Zlate, 1999), cu toate că, aceste elemente prezentate converg spre optimizarea echilibrului psihosomatic al individului. Cu alte cuvinte, traducerea axiomei memoriei prin prisma traseului educațional al învățării de suprafață versus învățarea profundă de adâncime, se referă la modul cum aceasta (învățarea) creează chiar prin coincidențe stimuli în vederea educării, stimulării, socializării, adaptării de durată a subiectului și obiectului educației. Studiile lui Neumann (1905, apud Dulned& Zankov, 1994, apud Zlate, 1999) consideră că, superioritatea gândirii bazată pe fundamentul educației timpurii constituie doar una din premisele unui succes de lungă durată socio-profesional, însă impactul familiei este hotărâtor. Totuși, acest tip de superioritate nu este confirmată de un tip anume de curriculum ci, de mai multe elemente surprinse în practica pedagogic, la metodica învățării, la atitudinea fașă de materialul prezentat, stilurile de predare a profesorilor dar și de stilul de învățare al elevului. Comparând cele două puncte și anume, învățare și uitare- care intervine indiscutabil în timp asupra unor cunoștințe, am putea observa două aspecte. Unul referitor la starea de periculozitate a învățării mecanice, memorative, de suprafață, comparabilă cu durata de timp în care acestea sunt susținute și, un alt aspect legat de memorare, structurare informațională formală și de construct, efectul de oboseală intelectuală intervenind în special în primul caz. Stocarea informațiilor devine ciclică, treptată, de la simplu- brut la amănunt, la asimilarea globală a conținuturilor curriculare oferite spre asimilare. Intervenția gândirii critice prin evocare, analiză, comparare, etc, devin asociații constitutive ce sprijină învățarea logică, planificată, exploatând la maxim cunoștințe, informații sau experiențe anterioare conectându-le la situații conjuncturale sau conținuturi noi. Stocarea ca proces și produs este extrem de viu. Acceptăm informațiile asimilate, le depozităm secvențial introducându-le în activitățile practice ale subiectului, fie că este vorba de activități școlare, extrașcolare dar și profesionale, de socializare, anturaj, ș.a. Reactualizarea prin repetiție, reprelucrarea și readaptarea lor conjuncturală, fac dovada existenței gândirii critice. S-ar părea că eficiența repetițiilor conduce la o plasticitate atât dacă vorbim de una acțional-comportamentală dar mai ales de una cognitivă și de activizare cerebrală superioară. Dacă în 1913, Pieron demonstra debutul și prezența, posibilitatea de dezvoltare prin stimulare a conduitelor repetitive la nivel general, astăzi medicina aprofundează plasticitatea activităților superioare cerebrale, dezvoltarea rețelelor neuronale, neurolingvistice și importanța mielenizării în optimizarea conducerii de impulsuri nervoase la creier. Una din dovezile grăitoare în acest sens fiind remarcate în teoria telomerilor implicată în rețelele neuronale, antrenarea sistemului nervos central, condițiile pozitive și negative ce structurează sau destructurează viața personală, deci și capacitatea de învățare, socializarea, domeniul profesional, familial, stilul de viață în general (Elizabeth H. Blackburn, Carol W. Greider și Jack W. Szostak, 2009). De la uitarea cotidiană respectiv provocată, dirijată, regresivă, simultană sau dependentă de împrejurări, educația pentru timp liber poate compensa lipsuri în aceste domenii prin relocarea resurselor intelectuale și atragerea acestora din alte domenii conexe. Prin trecerea timpului, uitarea se instalează decolorând conținuturile stocate în memoria de scurtă durată, pe cât, în cazul memoriei de lungă durată, prin repetare, stimulare sau chiar reamintirea ocazională a unor conținuturi, uitarea este mult amânată. „Acest declin parțial al proceselor mnezice, postulează slăbirea sau chiar ștergerea urmelor mnezice ca urmare a trecerii timpului” (cit. în Benjamin et all, 1987 apud Zlate, 1999). Poate, acest declin să fie diminuat sau stopat?

Așa după cum am amintit anterior și prin alte activități de recreere, lectură sau activități extracurriculare în special cele bazate pe experimente și proiecte, pot reduce semnificativ rata de omisiune/ de uitare. Acest proces poate fi denumit proces de întreținere deoarece, nu se aplică numai în cazul învățării școlare ci se extinde mai ales în plan socio-profesional, de instruire. Amintind condițiile în care apare uitarea și anticipând unele consecințe ale acesteia în planul dimensiunilor amintite anterior, portarea elevilor în contexte de învățare se extinde în timp și în cazul adultului. Exploatarea timpului liber aduce în discuție emoția care se atașează comportamentului de învățare, atașament al informației receptate, de preferat a fi personalizate și pe înțelesul fiecăruia, un tip de activitate care nu trebuie să înstrăineze elevul sau adultul de învățare- instruire ci să-l apropie. „Când factorii contextuali sunt prezenți și în faza de reactualizare, aceasta din urmă va fi facilitată. Când factorii contextuali lipsesc, înseamnă că mare parte din matricea de reactualizare este afectată, reamintirea fiind, ca urmare mult mai dificilă” (cit. în Benjamin et all, 1987).

Concluzii: timpul liber rămâne o constantă implicată în toate sfere de activitate și deține proprietatea duală de a beneficia de aplicabilitate ca favorizare a educației sau de defavorizare a acestei, poate deveni prieten sau dușman feroce- în special în gestionarea acestuia și raportarea la alții (familie, anturaj) de unde și activitățile specifice desfășurate. În condițiile exploatării pozitive a timpului liber, performarea deprinderilor, aptitudinilor, dobândirea competențelor și exploatarea inteligențelor multiple ca factor general, reprezintă elemente foarte importante. Munca, voluntariatul, activitățile sportive, socializarea, lectura, jocul, etc., dirijate la modul cel mai profesionist pe de o parte de școală și pe de altă parte de părinți sau alți aparținători, pot contribui la dezvoltarea structurilor și substructurilor elevului beneficiar al educației, subiect și obiect al acesteia.

Așadar:

Educația pentru timp liber stimulează activitatea superioară cerebrală, contribuind la dezvoltarea creativității utilizată tangențial în multe alte activități.

Educația pentru timp liber nu caută supraîncărcarea programului elevului, studentului, adultului ci, include activități conexe, adiacente și care intersectează în anumite puncte conținuturi curriculare, științifice, de instruire, formare sau recalificare, de cultură generală.

Educația pentru timp liber devine timp recreativ și deopotrivă educațional deoarece, dezvoltă afectiv-emoțional, se implică în dezvoltarea personală a persoanei, inițiază activități, propune, dezvoltă și generează acțiuni spre dezvoltarea sau inițierea unor aptitudini.

Educația pentru timp liber, contribuie la dezvoltarea legăturilor afective cu familie, devine deopotrivă beneficiu sau pericol, combină creativitatea, devine factor educațional integrat, reprezintă un produs al culturii, un buget al elevului, poate stimula spre performare în unele spectre educaționale.

 

Bibliografie:

- Bejamin, L. T., Jr. Hopkins, J. R. Nation. Psychology, McMillan Publishing Company, New-York, 1987.

- Halonen, J. S. Santrock., J. W. Psychology. Contexts of Behavior, Brown& Benchmark, Chicago, Toronto, London, 1996.

- Mielu Zlate. Psihologia mecanismelor cognitive, Editura Polirom, Iași, 2009.

- Vasile Chiș. Pedagogie contemporană. Pedagogie pentru competențe, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2005.

Surse on-line:

- https://melaniapascal.wordpress.com/2011/05/20/noile-educatii

- https://www.sts-highschool.com/en-nz/destinations/europe/sweden/free-time

- http://www.explorius.com/Programs/Sweden/High-School/Free-time

- https://www.inc.com/jayson-demers/7-ways-success-ful-people-spend-their-free-time.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu