prof. Daniela IOVIȚĂ,
Școala Gimnazială Specială,
Centru de Resurse și Documentare privind
Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca
Rezumat: Prin
prezenta expunere, ne propunem să invităm cadrele didactice la o cunoaștere mai
inedită a didacticii predării geografiei, și anume, exploatând rolul și
avantajele pe care le oferă utilizarea careurilor didactice în procesul de învățare
a acestei discipline. Știind că geografia constituie știința care studiază
relieful, terenurile, trăsăturile și fenomenele Pământului sau disciplina
cuprinzătoare care încearcă să înțeleagă Pământul în toate componentele sale
naturale și artificiale, introducerea jocurilor didactice în geografie, poate
constitui încă o metodă de interacțiune cu elevii, un plus de suport pentru înțelegerea
unor noțiuni. Dacă ne referim la joc, careurile contribuie la reținerea și
consolidarea unor termeni, noțiuni și denumiri geografice. Elevii le soluționează
cu plăcere, indiferent dacă acestea sunt introduse în activitățile de învățare
propriu-zisă ori în fișe de evaluare sau teste. Careurile didactice constituie deopotrivă
activitate ludică, stimulează imaginația, atenția, devine exercițiu util pentru
dezvoltarea memoriei de scurtă și lungă durată, precum și a spiritului de
observație.
Cuvinte cheie: mijloace didactice, instrumente de
evaluare, demers didactic, rebus tematic.
Introducere
Rezolvarea
de careuri și alte jocuri de cuvinte încrucișate, pe diferite teme și sub
diverse forme, reprezintă un mod plăcut de relaxare și de învățare care poate
fi introdusă cu succes în demersul didactic.
Cuvintele încrucișate reprezintă una dintre cele mai răspândite variante de exerciții
mentale din lume. În România, rebus-urile (denumire incorectă pentru
careurile de cuvinte încrucișate, deoarece rebusul este unul dintre
genurile de probleme de enigmistică) și integramele sunt publicate
constant, atât în cotidiane de top, cât și în reviste specializate dedicate
acestor tipuri de probleme.
Forma
de prezentare este, în general, o grilă pătrată sau dreptunghiulară de căsuțe
albe și negre, scopul urmărit fiind completarea spațiilor albe cu litere,
astfel încât pe liniile orizontale și pe cele verticale să se formeze cuvinte
(sau alte construcții, de exemplu porțiuni formate din mai multe cuvinte
consecutive din fraze celebre), despărțite de punctele negre. Pentru aceasta,
sunt oferite definițiile cuvintelor care trebuie descoperite.
Careurile
de cuvinte încrucișate au numerotate liniile și coloanele grilei (începând cu
1) și oferă, separat, lista de definiții ale cuvintelor din liniile orizontale și
verticale, utilizând numerele acestora. Integramele includ definițiile în
interiorul grilei, oferind pentru fiecare definiție o săgeată ce arată direcția
pe care se află amplasat cuvântul corespunzător.
Careul ebraic de cuvinte încrucișate fără puncte negre și fără litere închise: cuvintele încrucișate sunt populare în multe limbi, care se folosesc de un alfabet divers. Conținutul alfabetului și regulile în care se scriu limbile, impun diferențe la compunerea și prezentarea careurilor de cuvinte încrucișate, de exemplu: în limba ebraică direcția scrisului este de la dreapta la stânga și cuvintele sunt scrise fără majoritatea vocalelor. Lipsa vocalelor duce la cuvinte mai scurte; într-un careu ce conține cuvinte mai scurte, e mai important să fie cât mai puține litere închise (o literă închisă participă la formarea unui singur cuvânt, orizontal sau vertical- literele deschise participă la formarea a două cuvinte, unul orizontal și unul vertical), problemă care poate fi rezolvată prin careuri fără puncte negre și fără litere închise.
Exemple:
Fig. 1. Careu ebraic de cuvinte încrucișate,
fără puncte negre și fără litere închise (https://ro.wikipedia.org/wiki/Cuvinte_%C3%AEncruci%C8%99ate). Fig. 2. Careu ebraic de cuvinte încrucișate (https://ro.wikipedia.org/wiki/Cuvinte_%C3%AEncruci%C8%99ate#/media/File:A_simple_crossword.png).
Aritmogriful constituie un joc de cuvinte încrucișate, la care literele cuvintelor căutate sunt reprezentate fiecare prin câte o cifră (DEX, 2009). Reprezintă un joc de cuvinte încrucișate ce rezultă din înlocuirea cu cifre a literelor mai multor cuvinte din același domeniu, dispuse orizontal, care încadrează un cuvânt vertical.
Careurile de cuvinte încrucișate. Careul este un mod de
așezare în formă de pătrat a unor persoane sau obiecte (DEX, 2009). Unul dintre
sensuri se referă la un pătrat de cuvinte încrucișate. Careurile de cuvinte încrucișate au
numerotate liniile și coloanele grilei (începând cu 1) și oferă, separat, lista
de definiții ale cuvintelor din liniile orizontale și cele verticale, utilizând
numerele acestora. Prezentarea se realizează, în general, sub formă de grilă
pătrată sau dreptunghiulară, cu căsuțe albe și negre, a căror completare
corectă cu litere conduce la formarea de cuvinte sau alte construcții, pe
liniile orizontale și pe cele verticale, acestea fiind despărțite de căsuțele
negre. Pentru aceasta, sunt oferite definițiile cuvintelor care trebuie descoperite.
Integrama constituie un joc de cuvinte încrucișate în care definițiile concise,
se află cuprinse în pătrățelele ce despart între ele cuvintele cu care se
completează un careu. Reprezintă un joc distractiv, asemănător cuvintelor
încrucișate (conf. DEX, 2009), cu grad de dificultate mai redus decât acestea. Integramele includ definițiile în interiorul
grilei, oferind pentru fiecare definiție o săgeată ce indică direcția pe care
se află amplasat cuvântul ce urmează a fi descoperit.
Rebusul constituie un joc în care un cuvânt sau o frază sunt reprezentate printr-o
combinație de figuri, litere sau semne pe baza cărora urmează să se
reconstituie cuvântul sau fraza dată (DEX, 2009).
Clasificarea
careurilor
1. După conținut
și forma de prezentare a careului există:
Careuri
clasice:
-
comun
-
enciclopedic de definiții și enciclopedic lingvistic
-
didactic literar, didactic științific și didactic tehnic
Careuri
speciale:
-
enigmist surpriză și enigmist fantezie
-
magic (cu orizontalul și verticalul la fel)
-
cu încrucișare oblică
-
tridimensional
-
cu fraze încrucișate
-
cu silabe încrucișate (în fiecare câmp este înscrisă o silabă a cuvântului de
pe linia corespunzătoare, orizontală sau verticală)
-
cu ilustrație interioară sau în ilustrație
-
cuvinte încrucișate ilustrate (cu căsuțe sau definiții ilustrate)
-
cu date încrucișate sau cu încrucișare numerică
2. După tipul
definițiilor:
Careul
cu temă:
-
definiții directe
-
definiții distractive
-
definiții figurative
-
definiții rebusiste
-
definiții „expresie”
-
definiții umoristice (spirituale)
-
definiții literare (în versuri sau în proză)
-
definiții surpriză
-
definiții „în manieră personală”
Careul
fără temă
-
definiții directe
-
definiții „de dicționar”
-
definiții didactice (explicative - informative)
-
definiții „punct de vedere”
-
definiții distractive
-
definiții figurative
-
definiții rebusiste
-
definiții expresie
-
definiții umoristice (spirituale)
-
definiții literare (în versuri sau în proză)
-
definiții surpriză
-
definiții „în manieră personală”
În cele ce urmează, vom prezenta unele
aspecte în ceea ce privește utilizarea careurilor didactice în învățarea
geografiei. În sprijinul
generării unor careuri didactice tematice există în prezent aplicații și
site-uri de interne, spre exemplu:
http://www.didactic.ro/stiri/o-noua-aplicatie-pe-didacticro-foarte-utila-rapida-si-usor-de-folosit
Acestea
oferă toate informațiile și pașii care trebuie parcurși în acest sens.
Careurile astfel create pot fi trimise elevilor, se pot rezolva online sau pot
fi printate. Totodată, ele pot fi publicate și apar în lista rebusurilor
tematice.
Avantajele
utilizării careurilor didactice
Avantaje pentru profesor
- sunt mijloace didactice ușor
de construit,
- reprezintă instrumente de
evaluare ușor cuantificabile
- pot fi introduse în orice
moment al actului didactic (captarea atenției, învățarea propriu-zisă,
consolidarea cunoștințelor sau evaluarea acestora)
- sunt ușor de realizat
- pot fi rezolvate individual
sau în perechi, în funcție de resursele de timp de care dispune profesorul și
de nivelul de pregătire al elevilor
- există posibilitatea adaptării
la nivelul de înțelegere al elevilor - pot fi construite la diferite grade de
dificultate, cu sau fără elemente de ajutor (verticala A-B poate fi dată sau
poate fi descoperită în urma rezolvării corecte a careului; la definiții sau
denumiri de termeni se poate oferi prima literă ca ajutor)
- pot cuprinde elemente
de interdisciplinaritate
care facilitează înțelegerea unor procese și fenomene
- pot fi utilizate în orice tip de lecție
Avantaje pentru elev
- învățarea facilă a unor
definiții, termeni, denumiri care, în mod normal se însușesc mai greu
- fixarea cunoștințelor într-un
mod agreabil
- necesită timp relativ scurt de
rezolvare
- pot reprezenta modalități
simple de autoevaluare și interevaluare (între colegi)
- ajută a consolidarea și
îmbogățirea vocabularului
- contribuie la dezvoltarea
memoriei și a spiritului de observație
- reprezintă o provocare pentru creier, minte
Exemple de careuri didactice
1.
Aritmogrif cu tema: „Asocierea
unor orașe din România cu râurile pe care sunt amplasate”. Acest
careu se poate introduce în lecția „Orașele
României” sau într-o lecție recapitulativă, atât la clasa a VIII-a, cât și
la clasa a XII-a.
Cerința: Completând corect careul de mai jos
vei obține pe verticala A-B numele capitalei țării noastre.
Rezolvare:
2.
Aritmogrif cu tema: „Capitale europene”
Cerința: Identifică și
încercuiește în careul de mai jos șapte capitale europene, specificând țara a
cărei capitală este fiecare (cuvântul poate fi scris pe orizontală sau
verticală, de la cap la coadă sau invers).
Rezolvare:
3.
Aritmogrif cu tema: „State europene”
Cerința: Să descoperim împreună 10 state
europene!
Rezolvare:
Careurile
„Orașe europene” și „State europene” pot fi folosite în lecții
atât la clasele a VI-a, cât și la clasele a XII-a.
4.
Integramă cu tema: „Flori”
Rezolvare:
Concluzii
În
literatura de specialitate, didacticienii recomandă utilizarea aritmogrifului și
a altor tipuri de careuri didactice în desfășurarea lecțiilor, sau pentru situații
de învățare diverse. Careurile didactice pot fi utilizate în demersul didactic,
atât în cadrul lecțiilor de predare a noilor cunoștințe, cât și în cadrul colocviilor/
lecțiilor de evaluare. Fiecare careu poate deține un dublu rol: mijloc didactic
și metodă activă de predare-învățare
și evaluare a cunoștințelor.
Pentru
realizarea unui careu didactic de calitate este necesar avem în atenție câteva
aspecte și anume: găsirea unui titlu sugestiv în concordanță cu subiectul/tema
lecției; alegerea atentă a termenilor, noțiunilor, definițiilor sau denumirilor
ce vor face obiectul careului (termeni/cuvinte cheie); definițiile să fie enunțate
clar, scurt, concis, pe înțelesul elevilor; stabilirea exactă a gradului de
dificultate în funcție de nivelul de dezvoltare cognitivă a elevilor; alegerea
momentului în care va fi introdus în lecție; stabilirea modului de evaluare/notare.
Bibliografie:
-
Dulamă, Maria-Eliza. Elemente de
didactică. Teorie și aplicații. Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2008.
-
DEX. Dicționarul Explicativ al Limbii
Române. Editura Univers Enciclopedic, București, 2009.
- https://dexonline.ro/definitie/antrenabil
- http://www.didactic.ro/stiri/o-noua-aplicatie-pe-didacticro-foarte-utila-rapida-si-usor-de-folosit
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu