vineri, 4 iunie 2021

Rolul careurilor didactice în învățarea geografiei

 prof. Daniela IOVIȚĂ,
Școala Gimnazială Specială,
Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

 

Rezumat: Prin prezenta expunere, ne propunem să invităm cadrele didactice la o cunoaștere mai inedită a didacticii predării geografiei, și anume, exploatând rolul și avantajele pe care le oferă utilizarea careurilor didactice în procesul de învățare a acestei discipline. Știind că geografia constituie știința care studiază relieful, terenurile, trăsăturile și fenomenele Pământului sau disciplina cuprinzătoare care încearcă să înțeleagă Pământul în toate componentele sale naturale și artificiale, introducerea jocurilor didactice în geografie, poate constitui încă o metodă de interacțiune cu elevii, un plus de suport pentru înțelegerea unor noțiuni. Dacă ne referim la joc, careurile contribuie la reținerea și consolidarea unor termeni, noțiuni și denumiri geografice. Elevii le soluționează cu plăcere, indiferent dacă acestea sunt introduse în activitățile de învățare propriu-zisă ori în fișe de evaluare sau teste. Careurile didactice constituie deopotrivă activitate ludică, stimulează imaginația, atenția, devine exercițiu util pentru dezvoltarea memoriei de scurtă și lungă durată, precum și a spiritului de observație.

Cuvinte cheie: mijloace didactice, instrumente de evaluare, demers didactic, rebus tematic.

 

Introducere

 

Rezolvarea de careuri și alte jocuri de cuvinte încrucișate, pe diferite teme și sub diverse forme, reprezintă un mod plăcut de relaxare și de învățare care poate fi introdusă cu succes în demersul didactic.

Cuvintele încrucișate reprezintă una dintre cele mai răspândite variante de exerciții mentale din lume. În România, rebus-urile (denumire incorectă pentru careurile de cuvinte încrucișate, deoarece rebusul este unul dintre genurile de probleme de enigmistică) și integramele sunt publicate constant, atât în cotidiane de top, cât și în reviste specializate dedicate acestor tipuri de probleme.

Forma de prezentare este, în general, o grilă pătrată sau dreptunghiulară de căsuțe albe și negre, scopul urmărit fiind completarea spațiilor albe cu litere, astfel încât pe liniile orizontale și pe cele verticale să se formeze cuvinte (sau alte construcții, de exemplu porțiuni formate din mai multe cuvinte consecutive din fraze celebre), despărțite de punctele negre. Pentru aceasta, sunt oferite definițiile cuvintelor care trebuie descoperite.

Careurile de cuvinte încrucișate au numerotate liniile și coloanele grilei (începând cu 1) și oferă, separat, lista de definiții ale cuvintelor din liniile orizontale și verticale, utilizând numerele acestora. Integramele includ definițiile în interiorul grilei, oferind pentru fiecare definiție o săgeată ce arată direcția pe care se află amplasat cuvântul corespunzător.

Careul ebraic de cuvinte încrucișate fără puncte negre și fără litere închise: cuvintele încrucișate sunt populare în multe limbi, care se folosesc de un alfabet divers. Conținutul alfabetului și regulile în care se scriu limbile, impun diferențe la compunerea și prezentarea careurilor de cuvinte încrucișate, de exemplu: în limba ebraică direcția scrisului este de la dreapta la stânga și cuvintele sunt scrise fără majoritatea vocalelor. Lipsa vocalelor duce la cuvinte mai scurte; într-un careu ce conține cuvinte mai scurte, e mai important să fie cât mai puține litere închise (o literă închisă participă la formarea unui singur cuvânt, orizontal sau vertical- literele deschise participă la formarea a două cuvinte, unul orizontal și unul vertical), problemă care poate fi rezolvată prin careuri fără puncte negre și fără litere închise. 

Exemple:

Fig. 1. Careu ebraic de cuvinte încrucișate, fără puncte negre și fără litere închise (https://ro.wikipedia.org/wiki/Cuvinte_%C3%AEncruci%C8%99ate).


Fig. 2. Careu ebraic de cuvinte încrucișate (https://ro.wikipedia.org/wiki/Cuvinte_%C3%AEncruci%C8%99ate#/media/File:A_simple_crossword.png).

Aritmogriful constituie un joc de cuvinte încrucișate, la care literele cu­vintelor căutate sunt reprezentate fiecare prin câte o cifră (DEX, 2009). Reprezintă un joc de cuvinte încrucișate ce rezultă din înlocuirea cu cifre a literelor mai multor cuvinte din același domeniu, dispuse orizontal, care încadrează un cuvânt vertical.

Careurile de cuvinte încrucișate. Careul este un mod de așezare în formă de pătrat a unor persoane sau obiecte (DEX, 2009). Unul dintre sensuri se referă la un pătrat de cuvinte încrucișate. Careurile de cuvinte încrucișate au numerotate liniile și coloanele grilei (începând cu 1) și oferă, separat, lista de definiții ale cuvintelor din liniile orizontale și cele verticale, utilizând numerele acestora. Prezentarea se realizează, în general, sub formă de grilă pătrată sau dreptunghiulară, cu căsuțe albe și negre, a căror completare corectă cu litere conduce la formarea de cuvinte sau alte construcții, pe liniile orizontale și pe cele verticale, acestea fiind despărțite de căsuțele negre. Pentru aceasta, sunt oferite definițiile cuvintelor care trebuie descoperite.

Integrama constituie un joc de cuvinte încrucișate în care definițiile concise, se află cuprinse în pătrățelele ce despart între ele cuvintele cu care se completează un careu. Reprezintă un joc distractiv, asemănător cuvintelor încrucișate (conf. DEX, 2009), cu grad de dificultate mai redus decât acestea. Integramele includ definițiile în interiorul grilei, oferind pentru fiecare definiție o săgeată ce indică direcția pe care se află amplasat cuvântul ce urmează a fi descoperit.

Rebusul constituie un joc în care un cuvânt sau o frază sunt reprezentate printr-o combinație de figuri, litere sau semne pe baza cărora urmează să se reconstituie cuvântul sau fraza dată (DEX, 2009).

 

Clasificarea careurilor

1. După conținut și forma de prezentare a careului există:

Careuri clasice:

- comun

- enciclopedic de definiții și enciclopedic lingvistic

- didactic literar, didactic științific și didactic tehnic

Careuri speciale:

- enigmist surpriză și enigmist fantezie

- magic (cu orizontalul și verticalul la fel)

- cu încrucișare oblică

- tridimensional

- cu fraze încrucișate

- cu silabe încrucișate (în fiecare câmp este înscrisă o silabă a cuvântului de pe linia corespunzătoare, orizontală sau verticală)

- cu ilustrație interioară sau în ilustrație

- cuvinte încrucișate ilustrate (cu căsuțe sau definiții ilustrate)

- cu date încrucișate sau cu încrucișare numerică

 

2. După tipul definițiilor:

Careul cu temă:

- definiții directe

- definiții distractive

- definiții figurative

- definiții rebusiste

- definiții „expresie”

- definiții umoristice (spirituale)

- definiții literare (în versuri sau în proză)

- definiții surpriză

- definiții „în manieră personală”

 

Careul fără temă

- definiții directe

- definiții „de dicționar”

- definiții didactice (explicative - informative)

- definiții „punct de vedere”

- definiții distractive

- definiții figurative

- definiții rebusiste

- definiții expresie

- definiții umoristice (spirituale)

- definiții literare (în versuri sau în proză)

- definiții surpriză

- definiții „în manieră personală”

 

În cele ce urmează, vom prezenta unele aspecte în ceea ce privește utilizarea careurilor didactice în învățarea geografiei. În sprijinul generării unor careuri didactice tematice există în prezent aplicații și site-uri de interne, spre exemplu:

http://www.didactic.ro/stiri/o-noua-aplicatie-pe-didacticro-foarte-utila-rapida-si-usor-de-folosit

http://www.rebusonline.com.

www.integrameonline.ro.

Acestea oferă toate informațiile și pașii care trebuie parcurși în acest sens. Careurile astfel create pot fi trimise elevilor, se pot rezolva online sau pot fi printate. Totodată, ele pot fi publicate și apar în lista rebusurilor tematice.

 

Avantajele utilizării careurilor didactice

Avantaje pentru profesor

- sunt mijloace didactice ușor de construit,

- reprezintă instrumente de evaluare ușor cuantificabile

- pot fi introduse în orice moment al actului didactic (captarea atenției, învățarea propriu-zisă, consolidarea cunoștințelor sau evaluarea acestora)

- sunt ușor de realizat

- pot fi rezolvate individual sau în perechi, în funcție de resursele de timp de care dispune profesorul și de nivelul de pregătire al elevilor

- există posibilitatea adaptării la nivelul de înțelegere al elevilor - pot fi construite la diferite grade de dificultate, cu sau fără elemente de ajutor (verticala A-B poate fi dată sau poate fi descoperită în urma rezolvării corecte a careului; la definiții sau denumiri de termeni se poate oferi prima literă ca ajutor)

- pot cuprinde elemente de interdisciplinaritate care facilitează înțelegerea unor procese și fenomene

- pot fi utilizate în orice tip de lecție

Avantaje pentru elev

- învățarea facilă a unor definiții, termeni, denumiri care, în mod normal se însușesc mai greu

- fixarea cunoștințelor într-un mod agreabil

- necesită timp relativ scurt de rezolvare

- pot reprezenta modalități simple de autoevaluare și interevaluare (între colegi)

- ajută a consolidarea și îmbogățirea vocabularului

- contribuie la dezvoltarea memoriei și a spiritului de observație

- reprezintă o provocare pentru creier, minte

 

Exemple de careuri didactice

1. Aritmogrif cu tema: „Asocierea unor orașe din România cu râurile pe care sunt amplasate”. Acest careu se poate introduce în lecția „Orașele României” sau într-o lecție recapitulativă, atât la clasa a VIII-a, cât și la clasa a XII-a.

Cerința: Completând corect careul de mai jos vei obține pe verticala A-B numele capitalei țării noastre.


Rezolvare:


 

2. Aritmogrif cu tema: „Capitale europene”

Cerința: Identifică și încercuiește în careul de mai jos șapte capitale europene, specificând țara a cărei capitală este fiecare (cuvântul poate fi scris pe orizontală sau verticală, de la cap la coadă sau invers).


Rezolvare:


 

3. Aritmogrif cu tema: „State europene”

Cerința: Să descoperim împreună 10 state europene!


Rezolvare:


 

Careurile „Orașe europene” și „State europene” pot fi folosite în lecții atât la clasele a VI-a, cât și la clasele a XII-a.

 

4. Integramă cu tema: „Flori”


Rezolvare:


 

Concluzii

În literatura de specialitate, didacticienii recomandă utilizarea aritmogrifului și a altor tipuri de careuri didactice în desfășurarea lecțiilor, sau pentru situații de învățare diverse. Careurile didactice pot fi utilizate în demersul didactic, atât în cadrul lecțiilor de predare a noilor cunoștințe, cât și în cadrul colocviilor/ lecțiilor de evaluare. Fiecare careu poate deține un dublu rol: mijloc didactic și metodă activă de predare-învățare și evaluare a cunoștințelor.

Pentru realizarea unui careu didactic de calitate este necesar avem în atenție câteva aspecte și anume: găsirea unui titlu sugestiv în concordanță cu subiectul/tema lecției; alegerea atentă a termenilor, noțiunilor, definițiilor sau denumirilor ce vor face obiectul careului (termeni/cuvinte cheie); definițiile să fie enunțate clar, scurt, concis, pe înțelesul elevilor; stabilirea exactă a gradului de dificultate în funcție de nivelul de dezvoltare cognitivă a elevilor; alegerea momentului în care va fi introdus în lecție; stabilirea modului de evaluare/notare.

 

Bibliografie:

- Dulamă, Maria-Eliza. Elemente de didactică. Teorie și aplicații. Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2008.

- DEX. Dicționarul Explicativ al Limbii Române. Editura Univers Enciclopedic, București, 2009.

- https://dexonline.ro/definitie/antrenabil

- http://www.didactic.ro/stiri/o-noua-aplicatie-pe-didacticro-foarte-utila-rapida-si-usor-de-folosit

- http://www.rebusonline.com

- www.integrameonline.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu