luni, 25 octombrie 2021

Activitatea cerebrală și performanța. Metode combinate de învățare

 Argumentare în favoarea stimulării cognitive precoce

 

prof. Gabriel MUREȘAN-CHIRA,
Școala Gimnazială Specială, Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

 

Încă de la naștere, copilul este expus factorilor direcți și indirecți de învățare și adaptare. Se adaptează mediului familial în care a venit, se adaptează la o alimentație conformă cu vârsta, se adaptează la părinți, la solicitările lor, la mediul care permanent se modifică, la o lume nouă, dinamică în care copilul este direct participant. Mediul nu este doar extern ci, mai ales, creează o legătură invizibilă cu această structură internă a copilului ce compune și dezvoltă ulterior- personalitatea, acestea conlucrând ambivalent.

Ce reprezintă stimularea cognitivă? Care este importanța acesteia în dezvoltarea intelectului copilului? Cum influențează aceasta dezvoltarea intelectului în favoarea parcursului școlar viitor și a bunei desfășurări a vieții viitorului adult- mai ales că acesta, în complexitatea societății contemporane, este supus unui proces permanent de adaptare inclusiv învățare școlar- profesională dar nu numai. Pe scurt, vom trece în revistă câteva elemente care vor constitui punți de legătură spre: structurarea unei argumentări logice, propunere pilot în vederea studierii acesteia și îmbunătățirii acesteia de către oricine se află în postura de a învăța- nu memora cantități mari de informație, din punct de vedere a unui elev sau din punct de vedere a unui adult care trebuie să susțină un examen iar reușita acestuia depinde inclusiv de învățarea unor materiale științifice specifice. Metoda sau metodele (de exemplu: care se pot desprinde din conceptul general) dețin calitatea de a fi extrem de flexibile, logice, combinatorii, imprimă dinamică, bună comunicare (verbalizare peste medie), metodă hibrid- activă din exploatarea tuturor tipurilor de inteligență (matematico-logică, lingvistică, artistică, spațială, intrapersonală, interpersonală, personală combinatoric- emotivă, muzicală) dar care predominant solicită descoperire inclusiv din partea solicitantului. Aceasta, nu deține un caracter fixist, ci perindă prin structuri interschimbabile, evocări, anticipări, planificări, destructurări calitativ- cantitative de durată medie sau lungă, planificare pe suprafață atât ca și durată cât mai ales pe nivele de complexitate. Însă, revenind la conceptul de stimulare a activității cerebrale prin tehnici timpurii (asupra arhitecturii cognitive), nu putem să nu amintim și alte chestiuni de planificare mnezică elementară după cum urmează:

Plecând de la faptul concret și anume că: „învățământul elitist nu poate fi asimilat învățământului de masă; nu toți elevii au potențialul intelectual și disponibilitatea de a desfășura activități de învățare într-un ritm rapid și nici capacitatea de a procesa o cantitate mare de informații (mulți elevi adoptă atitudini de respingere sau evitare a sarcinilor școlare care depășesc posibilitățile lor de învățare”(cit. în Gherguț, pag. 12, 2006). Astfel, elitismul este destul de redus, dar asta nu înseamnă că nu se poate forma sau observa inclusiv nativ de la vârste fragede. Totuși acest fapt este procentual scăzut. În cele mai multe cazuri vorbim de: a. o revoluționare cognitivă prin stimulare de timpuriu; b. pe parcursul traseului educațional prin maturarea cognitivă, recuperarea structurilor mnezice alterate sau imature și desigur printr-o implicare semnificativă a aparținătorilor copilului.

Un alt caz s- ar putea menționa, acela că maturizarea intelectuală devine posibilă și tardiv, după vârsta de 18 ani, când explozia de socializare, contactele profesionale, post-liceale sau universitare, anturajul de calitate, pot cauza o reconfigurare neuropsihologic- funcțională a creierului. Frecvent există cazuri de elevi cu situații școlare de excepție și care, dintr-un motiv sau altul nu- și continua studiile universitare, nu fac față solicitărilor unor angajatori, nu pot dezvolta afaceri, pe când elevi mediocrii reformulează accepțiunea de liminaritate și sub influența unor factori de mediu intern și extern, activează capacități ieșite din comun în ceea ce privește activitatea profesională, postliceală sau chiar universitară, la un tip de instituție de învățământ superior, care le oferă șanse de afirmare, recompense, cercuri de prieteni. Creșterea stimei de sine la nivel de mediocritate, la plusuri peste medie, sunt întâlnite în practică, și nu sunt deloc puține. Care este explicația acestei revoluții cognitive? De ce are loc atât de târziu? Care factori extrinseci/ intrinseci, combinați acționează? Este dificil de argumentat.

Stimularea cognitivă și exercițiile logico-prematematice. Propunere de planificare a învățării logice a unui material științific specific științelor umaniste

Exercițiile de stimulare cognitivă reprezintă forme ale antrenării mintale, dețin caracter specific inclusiv pentru copiii cu dizabilități mintale și sunt evidențiate ca fiind beneficiarele fundamentării calculelor aritmetice viitoare alături de exercițiile pre-matematice. Acestea provin din stimularea timpurie, au debut de la vârste timpurii și sunt caracterizate printr-o puternică latură de antrenare a atenției, memorării, inducției, selecției, clasării, ordonării, contribuind la circumscrierea proceselor de întipărire, stocare și reactualizare a unui conținut informațional. Codarea informației are loc sub două forme: una rezultată din memoria pozitivă și negativă (memoria propriu-zisă și fenomenul de obișnuință – ce constă în subactivarea unor modele neuronale ce codează informația) și alta a codării rezultate din cea comună, adică una personalizată, implicată în învățare. Codarea este esențială din punct de vedere al învățării și implicării memoriei de scurtă și lungă durată. Aceasta ajută persoana în cauză la învățare nu memorare, codarea reprezentând diferența dintre clasare, ordonare, stocare, și procesarea activ- mnezică, atât reproducătoare cât mai ales creativă, dinamică, interschimbabilă ca și conținuturi; este aceea care creează punți logice de legătură între conținuturi oferite, cele deja existențe și cele ce urmează să fie asimilate.

Faza de adaptare la conținut – se situează în parametrii de tatonare, nu o spaimă (care trebuie să dispară) ci, mai ales un text care trebuie învățat prin găsirea logicii, a înțelesurilor și subînțelesurilor acestuia. Deseori această fază de adaptare antrenează compararea conținuturilor noi cu surse alternative de durată aleatorie, vechi, o dimensiune ecoică, evocare, căutare-răscolire a conținuturilor comparabil- asemănătoare. Aceasta etapă este de tatonare și nu urmărește învățarea ci acomodarea la conținut.

Faza secundă- în care se propune elevului fragmentarea materialului pe capitole/ secțiuni/ pagini sau paragrafe cu scop de acomodare; în această fază, învățarea poate fi începută treptat, ușor, fără a urmări învățarea unor fraze/ cuvinte cheie ,,din prima,, ci subliniind expresii, formând punți de legătură între ele și alte conținuturi, inclusiv cele de natura cunoștințelor generale. Memorarea este bine să se realizează pe structuri cheie, pe crearea unui ,,schelet,, al materialului, apoi după fixarea acestuia, învățarea este continuată cu noțiuni generale de completare, atașând expresii cheie (esențiale).

Faza terțiară- memoria de lucru este activă. Se poate trece la memorarea propriu zisă, clară a structurilor în ansamblu (noțiunile de bază/ esențiale subliniate, evidențiate, și a celor de legătură- tot noi). Se remarcă nevoia de asimilare imediată pe total, memoria de lucru stochează, compară, procesează. Îndrumare: Realizați comparații de material bibliografic, rimați unele texte (dacă este posibil), comparați, extrageți elemente esențiale, memorați. La maxim 50 minute luați pauza de 5- 15 minute după caz. În acest timp rămâneți relaxat, serviți un pahar cu apa, o cacao (deține multă proteină), aerisiți camera, dar nu vă suprasolicitați cu TV, jocuri, nu citiți alte cărți/ ziare/ reviste. Ciocolata neagră simplă, glucoza este stimulatoare pentru creier, dar nu exagerați. Păstrați moderația în tot. Lăsați ochii să se odihnească, la fel și mintea. Respirați calm, dețineți control asupra textului, a tuturor materialelor bibliografice. Gândiți pozitiv. Examenul nu este dificil. Sunteți deja mai bine pregătit. Veți continua. Reveniți după 5- 15 minute la elementele cheie, treceți- le în revistă (dacă sunt memorate, dacă nu, reveniți la ele, acestea sunt importante și reprezintă cheia succesului în învățare) apoi celelalte de legătură. Învățarea parcurge traseul paragraf, segment/ fragment spre capitol.

c.2. O altă metodă utilă este testată pentru cantități mari de material științific de învățat. Am putea să o denumim metoda desfășurătorului, metodă asemănătoare cu prima dar care, spre deosebire de aceasta, adaugă încă o etapă, aceea a scrierii și planificării grafice a elementelor cheie. Scrierea în paralel cu etapele de învățare anterioare se pot combina de la caz la caz. Desigur că unele etape vor varia ca durată funcție de predominanta învățării însă, succesul depinde nu numai de metodă cât și de cunoașterea personală și predominanta inteligenței. Se extrag elemente cheie, se scriu pe coli de hârtie, de aranjează de la simplu la complex, pe capitol sau subcapitol. Învățarea se realizează verbalizând conținuturile scrise, elementele cheie, memorarea realizându-se în paralel cu citirea de pe foi. Această metodă implică un grad ridicat de complexitate și cauzează mai repede oboseala mentală, pauzele fiind necesare la 40 minute. Această metodă îmbină identificarea expresiilor de bază, scrierea lor, memorarea, constructul mintal de tip plan, completarea cu alte informații, compararea și utilizarea simultană de material bibliografic. Elevul poate realiza hibridizări și a altor tehnici de învățare în care predomină verbalizarea- memoria auditivă, vizuală, muzicală, prin găsirea de asemănări, deosebiri, aflarea de elemente comune și altor discipline ca: integralitatea disciplinelor umane, selectarea asemănărilor, alcătuirea de domenii și subdomenii asemănătoare sau total necunoscute. Învățarea nu oferă practic soluții fixiste, ci mai degrabă unele flexibile derivate și dezvoltate din baze fundamentale a stilurilor de învățare, unii autori argumentând implicarea semnificativă a memoriei imediate care durează secunde sau minute și care, se bazează în întregime pe modificări funcționale de tipul circuitelor și rețelelor neuronale. Blocurile informaționale pot fi diferite ca și conținut, întindere sau profunzime (curriculară în acest caz) dar, așa cum am mai amintit, în dezvoltarea zonelor cerebrale responsabile cu activitatea logico-matematică de structură de fond, sunt responsabile antrenamentele cognitive timpurii. Acestea generează engramarea informației, modificările sinaptice vizând acomodarea la procesarea informațională și nu stocarea ei brută. Lupu& Olteanu (2005) consideră oportună inclusiv implicarea factorilor emoționali- afectivi chiar dacă nu sunt fixați în memorie, dar ajută la adaptare, socializare, învățare și procesare de informație.

Învățarea reprezintă așadar un fenomen complex. După cum se poate observa, tehnicile de învățare pe lângă faptul că sunt logice, diferite și mai ales complexe, implică un puternic caracter motivațional cu o recompensă tardivă (în admiterea candidatului, evaluarea acestuia), deci, această recompensare este rezultantă a învățării. Nefiind imediată și mai puțin directă, surmenajul, plictiseala și mai ales demotivarea, reprezintă factorii perturbatori implicați în învățare. Ambientul familial, condițiile optime de învățare, alimentația, somnul, odihna activă, evitarea excesului de substanțe stimulative (energizante, cafea, tutun), nu numai că dăunează sănătății, ci impactizează negativ asupra asimilării informației. Rămâne așadar la latitudinea fiecăruia ce tactică/ tehnică de învățare să adopte, una personalizată sau de ce nu, una inventată; important fiind ca învățarea să fie de profunzime, de calitate, logică, de durată, nu mecanicistă, de suprafață. Un moment de învățare eficient, o învățare pentru sine, pentru ceilalți, pentru viață.

 

Bibliografie:

Alois Gherguț. Psihopedagogia persoanelor cu cerințe speciale. Strategii diferențiate și incluzive în educație, Editura Polirom, Iași, 2006.

Lucian Ciolan. Învățarea integrată. Fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Editura Polirom, Iași, 2008.

Mureșan-Chira Gabriel. Sincretismul noilor educații din perspectivă sano-educațională, Editura Etnous, Brașov, 2019.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu