luni, 18 octombrie 2021

Importanța educării esteticului la elevii cu dizabilități cognitive ușoare și moderate

 „Descoperirea altora înseamnă descoperirea relațiilor, și nu a barierelor”
(Claude Levi- Strauss)

 

prof. Gabriel MUREȘAN-CHIRA,
Școala Gimnazială Specială, Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

 

Rezumat: Educația estetică urmărește cultivarea, educarea frumosului, nu neapărat în starea de a crea competiție ci, mai degrabă în sens terapeutic, de stimulare a copiilor în context educațional formal sau nonformal. Pentru copiii cu cerințe educative speciale (CES), educarea esteticului derivă din terapiile modulare de recuperare. Fenomenologia educării esteticului la elevii cu CES, tinde spre estetizare mai mult parțial, mai mult spre cultul frumosului, un estetic ne- artistic dar plăcut în general, o stare de a exprima calitățile deseori ascunse și capacitatea de creație liberă. Educația în general și educația estetică în special, exprimă capacitatea și abilitatea de a trece de la o faza reproductivă a unui produs artistic simplu, la un produs frecvent îmbunătățit, o stimulare spre sensibilizare deși permanent, Terapia Educațională Complexă și Integrată o realizează după fiecare secvență educativă specifică de la caz la caz. Educația estetică devine parte intimă, secțiune de cultură generală și posibilitate de exprimare emoțională.

Cuvinte cheie: educație estetică, terapie recuperatorie, educație permanentă, suport terapeutic

 

Repere fundamentale

Analizată în contextul contemporaneității și dinamicii psihosociologice, calitatea actului educațional constituie martorul unei permanente reconfigurări de tip matriceal, modelul sublim fiind recunoscut în principiile umanist-progresiste, caracteristice tăvălugului informațional-interdisciplinar. Actul educațional parcurge așadar un traseu de la proiectare la realizare concretă, o realizare care se dedică tuturor elevilor, copiilor și tinerilor, din toate categoriile sociale, o clasă amplă a beneficiarilor de educație din ce în ce mai diversă, caracterizată printr-o solicitare calitativ- ridicată a suporturilor educațional- formative. În acest context de interacțiune, educația este pentru toți, depășind cu mult limitele pedagogice clasiciste de la principii copernicane la tipologii ale inteligenței implicate în instruire, formare continuă și educație permanentă pe toată durata vieții. Accentuând faptul că: ”câmpul de acțiune al psihopedagogiei speciale se situează între studierea stării de normalitate și a stării patologice” (cit. în Gherguț, pag. 11, 2001), educația se înscrie pe palierul unei adresabilități generale pentru toți cei implicați, cadre didactice propunătoare de curriculum și beneficiarii curriculumului, în acest caz, un curriculum restrâns, special destinat copiilor cu CES.

Specialiștii în domeniul teoriei și metodologiei curriculumului, abordează problematica vastă din mai multe perspective: una din aceste perspective fiind și curriculumul destinat elevilor cu CES (cerințe educative speciale). Logica acestei oferte constă din derivatele alternativelor postmoderne sugerând perspective de analiză (Ciolan, 2008), sau adaptare după posibilitățile fiecărui beneficiar de educație, principii deloc noi, acestea fiind prezente cu mult înainte ca să fie elaborat un astfel de curriculum. Educația transcende asistarea psihopedagogică a persoanelor cu CES, constituindu-se într-un ansamblu de măsuri complexe chiar hibridizate, măsuri inter și transdisciplinare anticipate ca fiind indispensabile educării copiilor cu cerințe speciale inclusive în domeniul educațional, psihologic, medical, sociologic sau din punct de vedere al asistării social- economice. Gherguț afirma că, toate aceste măsuri contribuie la creșterea calității vieții acestor persoane, depistarea, intervenția precoce, adaptarea, normalizarea multifuncțională din toate punctele de vedere, include ansamblul măsurilor recuperatorii destinate compensării anumitor dizabilități vizibile sau mai puțin vizibile, o reorientare a umanismului și o reconsiderare a valorilor individuale.

Cerințele educative special se referă la cerințele în plan educativ ale unor categorii de persoane, cerințe consecutive unor disfuncții sau deficiențe de natură diversă, care plasează copilul într-o stare de dificultate în raport cu cei din jur și cu mediul. Totodată, studiile de specialitate evidențiază și anumite modificări volitiv-acționale, motivaționale-funcționale din mai multe puncte de vedere, ca spre exemplu, diminuarea stimei de sine în raport cu accepțiunea acestor dizabilități. În aceste condiții, prin curriculumul adresat elevilor cu CES și prin parcurgerea anumitor etape compensatorii, atitudinea copiilor față de activitatea de învățare- instruire poate fi vizibil îmbunătățită. În consecință, prin adaptare, personalizare, includere, terapii complexe și integrate, prin oferta de programe obligatorii (dar adaptate), programe opționale, curriculumul oficial, educația oficială, nonformală și informală, deține capacitatea de a plasa permanent elevul cu CES în situații de învățare concrete, decupate din context real de viață, o pregătire pentru viață, pentru a deține capabilitatea de a juca un rol important în societatea din care face parte, de a dobândi independența funcțională și de a răspunde cu brio solicitărilor din ce în ce mai diverse și complexe a societății contemporane.

„Începând cu anul 1992, în procesul educațional- terapeutic din școlile pentru copiii cu CES din țara noastră, a fost introdusă „Programa de Terapie Educațională Complexă și Integrată, organizată după concepția modulară” (cit. în Gherghuț, pag. 139, 2001). Astfel, ansamblul de proceduri terapeutice modulare (socializare, ludoterapie, terapie ocupațională, stimulare cognitivă și formarea autonomiei personale) implică valențele învățării comutative, prin intervenția modulară realizată pe domenii progresive, căutând finalitatea în spațiul practic- aplicativ, urmărind formarea unor deprinderi de autonomie personală și socială în vederea creșterii gradului de adaptabilitate al copiilor cu dizabilități, inclusiv pe dimensiunea atât de complexă a specificității arhitecturii cognitive.

 

Educația estetică la elevii cu dizabilități cognitive ușoare și moderate. Repere în analiza produselor activității acestora

Ce este însă educația estetică și cum se situează aceasta vis a vis de reperele fundamentale ale educației speciale, reprezintă următorul segment din tema propusă. Astfel, educația estetică ca structura componențială a educației, se imprimă pe laturile stimulării cognitive, pe de o parte ca destrămare a ,,urâtului,, și clădirea frumosului, un domeniu filosofic ce derivă din analiza frumosului ca și clasic, având acces la creație, tehnici creative asociate, noi sau mai vechi, cu prestanță, relevante în cultivarea educației generale. Pe de altă parte, esteticul poate surclasa designul deși, acesta receptează și prelucrează esteticul. La elevii cu cerințe educative speciale, esteticul deține alte caracteristici, nu de design ci de utilitate cu amprentare estetică, o educare a grijii față de frumos, o adaptare gestuală, oculară, comportamentală, dirijată de principii integratoare inter și transdisciplinare, o formare în vederea destructurării abilităților inestetice, un control emoțional dublat de paciență.

Fenomenologia educării esteticului la elevii cu CES, tinde spre estetizare mai mult parțial, mai mult spre cultul frumosului, un estetic ne- artistic dar plăcut general, o stare de a exprima calitățile deseori ascunse și capacitatea de creație liberă. Educația în general și educația estetică în special, exprimă capacitatea și abilitatea de a trece de la o faza reproductivă a unui produs artistic simplu la un produs frecvent îmbunătățit, o stimulare spre sensibilizare deși, permanent, terapia educațională complexă și integrată o realizează după fiecare secvență educativă specifică de la caz la caz. Esteticul casei, esteticul lucrărilor realizate după posibilități nu includ neapărat anumite trăsături artistice ci, mai degrabă, modul de realizare, curățenia pe foaia de lucru, esteticul în ceea ce privește îndeplinirea unor completări de imagini lacunare, realizarea acesteia, urmărirea conturului, încadrarea într-un spațiu dat, respectarea modului de lucru (culori tempera, creioane colorate, cărbune grafic, carioca, etc), păstrarea curățeniei mâinilor, ca, mai apoi, să urmărim consistența lucrării, reprezentarea finală a produsului finit prin prisma esteticului, antrenament prin extensia anumitor solicitări transdisciplinare și o integrare curriculară elegantă. De la amplu la specific, esteticul surprins în lucrările realizate de elevii cu dizabilități cognitive ușoare și moderate deține specificul creativității imitative primare, grosiere, pe de o parte influențată fiind de specificul dizabilității și limitarea prin rigidizare a fluidității în plasticitatea gândirii, iar pe de altă parte, impactul unui vocabularul redus, sociabilitatea diminuată, fapt ce imprimă creativității o limitare semnificativă în sensul de a interpreta corect mesajele vizuale transmise de o lucrare dată spre exemplu spre îmbunătățire sau imitare. Creativitatea este diminuată și în ceea ce privește capacitatea de a realiza anumite produse de regulă mici ca format, neîncadrarea în pagină, coloritul brutal, haotic, frecvența culorilor închise – chiar dacă lucrarea deține o caracteristică veselă sau descrie (plastic) vara, acestea sunt prezente într-o foarte mare măsură.

În general, în Terapia Educațională Complexă și Integrată, educarea esteticului este aproape permanentă dar, deține unele aspecte particulare. Ariile principale subliniate de Terapia Educațională Complexă și Integrată (TECI): aria de dezvoltare fizică, dezvoltare perceptivă, aria de dezvoltare/ stimulare cognitivă, aria de dezvoltare social- personală sau stimulare cognitivă, formarea autonomiei personale, socializare, terapie ocupațională, ludoterapie, dețin în substructurile și structurile acestora elemente de estetizare în special în domeniul autonomiei personale (igienă) sau în ludoterapie și terapie ocupațională. Aici, de la procesul didactic de predare- învățare- evaluare, până la realizarea unor lucrări în vederea participării la diverse concursuri, simpozioane, etc., educarea esteticului este sesizată în modul de realizare a produsului cu amprenta caracteristicilor volitive ale elevului sau a celei/ și a celei intelectuale specifice. Spre exemplu: „Terapia ocupațională este centrată în primul rând pe asigurarea sănătății și funcționării optime a individului în mediul său de existență, ajutându-l să- și dezvolte deprinderile adaptative ilustrate în comportamente învățate, care îi permit să- și satisfacă nevoile personale și să răspundă eficient cerințelor mediului” (cit. în Gherguț, pag, 148, 2001).

Educația estetică nu se poate lipsi de imaginația creatoare, ambele completând sufletul uman. Însă frumosul, în viziunea lui Jurcău (2001) nu suportă exagerările, haosul, îngrămădirea. Cu alte cuvinte, prin educarea esteticului la elevii cu dizabilități cognitive ușoare și moderate, formăm, prelucrăm și dezvoltăm frumosul nu neapărat prin artă ci prin cristalizarea frumosului, a plăcutului, diminuarea angoaselor și spaimelor și stimularea dezvoltării emoționale frecvent precare la acești elevi. Umanizarea simțurilor, lupta împotriva stereotipiilor, stimularea emoției creative, estetice, creșterea stimei de sine, curiozitatea, admirația, planificarea activității, înscrierea în pagină, combinarea culorilor, crearea de pasteluri, depășirea stării hedonice, promovarea valorilor, liniștirea sufletească, responsabilitatea morală a faptelor noastre, măsura, armonia, preocuparea pentru educație, valori sau exemple pozitive, sunt doar câteva elemente care susțin puternic promovarea educării estetice la toți copii, în special la copiii cu cerințe educative speciale.

 

Bibliografie.

Alois Gherguț. Psihopedagogia persoanelor cu cerințe educative speciale. Strategii de educație integrată,  Editura Polirom, Iași, 2001

Constantin Cucoș. Educația estetică, Editura Polirom, 2014

Gwizdka Jacek, Chignell Mark. Individual Differences in Personal Information Management, in University of Washinton Press, USA, 2007

Lucian Ciolan. Învățarea integrată. Fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Editura Polirom, Iași, 2008

Nicolae Jurcău (coord). Pedagogie, Editura U.T.Pres, Cluj-Napoca, 2001.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu