joi, 28 octombrie 2021

Profesorul educator și proiectarea activității didactice integrate

 prof. Daniela IOVIȚĂ,
Școala Gimnazială Specială, Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

 

Educația specială reprezintă doar un segment a politicii educaționale orientate spre beneficiarii acestei educații- copiii cu nevoi speciale. Abordând o atitudine integratoare, adaptând situații reale, complexe și comprehensive, educația specială sau instruirea specială este destinată pregătirii, instruirii și educării acestor copii, în sensul cazurilor particulare care solicită acest lucru, diferențiat și personalizat, adaptând conjuncturi instrucționale. Educația specială cuprinde o serie de activități coerente pe baza unui curriculum adaptat, o viziune amplă, extinsă, în ceea ce privește intervenția de recuperare, reabilitare, compensare, colaborare interdisciplinară și multisectorială, fiind în același timp combinată în scopul de a atinge finalități instructiv-educative precise. Școala pentru toți include principiul educație pentru toți, o educație în care resursa urmează copilul și deține caracteristica personalizării, adaptării și precocității în a se materializa în cadrul învățământului, prin oferirea de personal specializat și resurse suficiente pentru educarea, instruirea elevilor cu cerințe educative speciale (CES), adică a acelor elevi care sunt în dificultate, în situații de risc și care, primesc adaptat dar complet educație. Se are în atenție egalizarea șanselor de participare și integrare școlară inclusiv social-societală și funcțională. Astfel, educația specială se poate defini în sens restrâns ca fiind suprapusă conceptului de învățământ special (educație specializată pentru persoanele cu dizabilități) cât și în sens larg, sub forma asistenței educaționale pentru o mai mare categorie de elevi cu dificultăți de învățare, dezvoltare, adaptare, adică cei care nu reușesc fără ajutor să atingă un nivel de educație corespunzător vârstei și cerințelor societății; toți aceștia generând conceptul de copii (elevi) cu cerințe educative speciale. „Cuvintele se împart mai ușor, dar verbalismul educației a arătat la ce primejdii poate ajunge această ușurință“ arăta Skiner, în contextul transformării situațiilor de viață în situații de învățare (Radu, Ionescu, 1987). Noțiunea de cerințe educative speciale este utilizată uneori ca alternativă a sintagmei de nevoi speciale/cerințe puse în raport direct cu educația individualizată și personalizată destinată copilului aflat în necesitate/ dificultate, acesta fiind motivul apariției termenului de specialitate. Termenii care au desemnat această categorie de copii au evoluat de-a lungul timpului însă, toți converg spre atingerea unor obiective și sporirea gradului de integrare a copiilor cu CES în societate. „Educația încetează să fie sector de consum și devine o dimensiune a vieții, a întregii existențe umane”. (cit. în Chiș, pag. 6, 2005). B. Dinamica didacticii în terapia educațională complexă și integrată (TECI) “Începând cu anul 1992, în procesul educațional-terapeutic din școlile pentru copii cu CES din țara noastră, a fost introdusă “Programa de terapie educațională complexă și integrată, organizată după concepția modulară” (cit. în Gherguț, pag. 139, 2001). Astfel, acest ansamblu de proceduri terapeutice modulare(socializare, ludoterapie, terapie ocupațională, stimulare cognitivă și formarea autonomiei personale) implică valențele învățării comutative, prin intervenția modulară realizată pe domenii progresive, caută finalitatea în spațiul practic- aplicativ, urmărind formarea unor deprinderi de autonomie personală și socială în vederea sporirii gradului de adaptabilitate al copiilor cu dizabilități, inclusiv pe dimensiunea atât de complexă a specificității arhitecturii cognitive. În aceste condiții, se propune un cadru curricular și de proiectare a activităților didactice, care accentuează interdependența angrenajului psihopedagogic-interdisciplinar de principiile fundamentale ale psihopedagogiei speciale și oferă cadrului didactic libertatea de a opta pentru efectuarea unor exerciții de învățare sau/ și activități cu caracter terapeutic corespunzătoare specificului elevilor cu cerințe educative speciale în zona proximei lor dezvoltări. Proiectarea activităților didactice în cadrul T.E.C.I. deține un aspect particular mărginit de cadrul de activitate complex care îngemănează toate componentele și subcomponentele activității terapeutice cu puternic caracter psihopedagogic și de integrare. Lecțiile sunt în cadrul acestei terapii un echilibru între fixare, recuperare, consolidare, între dobândirea unor abilități practice deficitare sau întărirea altora, parcursul fiind complex, fapt care solicită la maximum profesionalismul profesorului/ învățătorului educator precum și gradul său de creativitate, imaginație și competență. Asupra unuia din aceste repere vom dirija studiul de față încercând să împărtășim cât mai multe elemente noi decupate din situații practice. Astfel la ciclul gimnazial este absolut necesar a unifica anumite conținuturi curriculare fie ca este vorba de aria curriculară matematică și științe fie că este vorba de socializare deoarece, în mod practic, cele două discipline: matematică și socializare, pot conlucra sub o atentă îndrumare și planificare a cadrului didactic de la clasă, în special sub forma unei lecții plăcute cu toate că, învățarea matematicii nu este întotdeauna un lucru plăcut. Totuși un tip de proiectare interdisciplinară se poate realiza cu răbdare și imaginație: C. Competențe generale, competențe specifice, obiective (SMART) Proiectarea didactică reprezintă o acțiune continuă, permanentă, dinamică și complexă, care presupune stabilirea unui raport de relații și dependențe științifice cu statut permanent, o relaționare ce debutează extrăgând conținuturi din planificări și programe cadru. Aceasta nu se desfășoară la un nivel ,,instantaneu,, ci este planificată, analizată inițial pentru desfășurare, se desfășoară și se obține un feedback- de regulă pentru fiecare secvență din proiectul activității didactice. Deși proiectarea se realizează funcție de orizontul de timp luat ca referință, proiectarea didactică la care facem referire este aceea care înseamnă cel mai adesea, proiectarea lecției, care în cadrul T.E.C.I. deține anumite particularități. Una dintre ele este aceea că T.E.C.I. respectă principiile fundamentale ale psihopedagogiei speciale: principiul instrucției, educației, compensării, recuperării/ reabilitării, pe când al doilea aspect, mai vast, continuă activitatea profesorilor psihopedagogi care au predat, consolidat și evaluat, activitățile având un grad ridicat de interferență, intermodulare, ,,combinațiile didactice,, reunind toate aceste conținuturi. Spre exemplu: 1. În cadrul unei ore de matematică s-a predat adunarea numerelor naturale, și elevii au învățat că pentru orice două numere naturale se poate calcula suma lor. Astfel, exercițiile propuse de profesorul de matematică pot fi continuate de profesorul educator, dar oferta pentru elevi, aceste aplicații vor fi mai mult sub formă de joc- spre exemplu în cadrul unei ore de ludoterapie sau de stimulare cognitivă. (activitate sub formă de joc- dacă preferăm ludoterapia, dar și pentru a evita fixismul și rigorismul învățării clasice a operațiilor matematice, activitatea desfășurându-se în cadrul terapiei educaționale complexe și integrate, consolidându-se anumite noțiuni). Activitatea propusă și care deține un grad ridicat de ancorare în context practic este aceea prin care s-a desfășurat sub o formă integrată, dinamică, cât se poate de reală și cu grad ridicat de impact personal, activitatea fiind una uzuală, fiind desfășurată aproape zilnic alături de părinte sau singur. Jocuri ca spre exemplu: ”La cumpărături“ sau jocuri cu grad ridicat de interdisciplinaritate în care socializarea, stimularea cognitivă, învățarea bunelor maniere și a modurilor de adresare este aceea a unei activități de genul “Schimbului valutar” în care elevii sunt introduși treptat într- un mediu nou, crearea unei situații ipotetice fiind extreme de bună pentru eliminarea rutinelor în activitatea elevilor. Plasare în contextul unei excursii câștigate ca urmare a unui concurs la o ,,XY,, firmă și posibilitatea de a vizita o ,,ABC,, țară constituie un prilej de a încorpora interculturalitatea, interdisciplinaritatea și dinamica învățării deoarece: elevii vor afla lucruri noi despre acea țară, vor cunoaște sau își vor reaminti plasarea ei geopolitică, vor afla noțiuni despre moneda națională, obiceiuri, tradiții, specific cultural, muzică, pot simula un schimb valutar, pot exersa reguli și moduri de adresare, bunele maniere cât și elemente de matematică cu un puternic aspect practic (efectuarea unor exerciții aplicative de schimb monetar din moneda noastră națională în moneda țării respective). Un tip de lecție interdisciplinară cum este cel oferit ca exemplu și desfășurat la o clasă de copii cu cerințe educative speciale, de gimnaziu, este un moment foarte bun de a stimuli elevii să descopere căi și moduri de a cunoaște oameni, de a se integra rapid și de a se adapta la noi și noi situații, care pot apare în viață. Gradul de implicare al elevilor este total, curiozitatea și mai ales modul de abordare a unei astfel de teme fiind considerată originală cât și plăcută. Un instantaneu adaptat elevilor cu C.E.S. o ocazie de socializare, simulare cognitivă, de consolidare a noțiunilor învățate anterior, o evocare a celor mai importante elemente de interculturalitate, interdisciplinaritate, o ocazie de a operaționaliza obiective, de a analiza feedback-ul din partea beneficiarilor de educație sub formă integraționistă, de a confirma prezența competențelor și profesionalismului cadrului didactic în aplicarea principiilor învățământului special. 2. O altă activitate de genul interdisciplinarității în terapia educațională este aceea dintre biologie, formarea autonomiei personale, socializare, terapie ocupațională, sub forma unei activități inclusă în cadrul T.E.C.I. adică sub forma unei activități incluzive în vederea creșterii gradului de coeziune al elevilor clasei de gimnaziu, copii cu cerințe educative speciale. Activitatea poartă o denumire sugestivă” Colțul Verde” și include trecerea de la competențe generale la competențe specifice și la obiective operaționale, prin dobândirea unor abilități și însușirea unor tehnici de lucru. Ca obiective generale am putea aminti: dezvoltarea deprinderilor practice și gospodărești, educarea comportamentelor de îngrijire a plantelor de ghiveci; competențele specific devin: identificarea unei flori decorative, identificarea plantelor din incinta încăperii, identificarea și numirea recipientului în care este plantată floarea/ planta, desfășurarea operațiunilor ce vizează curățarea plantei, schimbarea pământului, udarea plantei și menținerea stării de igienă și curățenie în zona de transplantare a plantei. Operaționalizarea obiectivelor SMART derivă din aceste competențe și pot lua forma: executării unor acțiuni simple de îngrijire a plantelor, respectarea etapelor specifice procesului de transplantare a plantelor, lucrul în echipă în vederea realizării sarcinilor indicate. Propunerea secundă urmează conceptului de atipic în oferta terapeutică, o evadare din rutină, o activitate banală dar care se dovedește extrem de plăcută, o îmbinare a interdisciplinarității în proiectarea activității didactice, una care contribuie la creșterea gradului de coeziune al elevilor din clasă, crește gradul de responsabilitate, educă în situații noi, și în special așează elevul în postura de practician în activitate. Destinația organizatorică este de tip frontal, pe echipe sau individual, acest tip de activitate se înscrie în paleta activităților terapeutic-educaționale cu grad ridicat de implicare a elevilor, cu grad ridicat de stimulare și integrare la situații noi, concrete de viață. Prin aceste tipuri și prin multe altele de acest gen, profesorul educator demonstrează faptul că proiectarea didactică depășește cadrul clasic migrând spre modernitate și solicitări practice, pragmatice, ancorate puternic în concret, fac dovada profesionalismului și competențelor profesionale introducând elevii în situații noi de învățare, și mai ales contribuie la creșterea stimei de sine la acești elevi prin încurajare permanentă.

 

Bibliografie:

Alois, Gherguț. Psihopedagogia persoanelor cu cerințe educative speciale. Strategii de educație integrată, Editura Polirom, Iași, 2001.

Anexa 2 la Ordinul Ministrului Educației, Cercetării și Tineretului, nr. 5234/ 01. 09. 2008.

Asociația RENINCO România- Ghid de predare învățare pentru copii cu CES, 2000.

Ion Radu, Miron Ionescu. Experiență didactică și creativitate, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1987.

Mircea, A. Birț. Psihiatrie. Prolegomene clinice, Editura Dacia, 2001.

Vasile, Chiș. Pedagogia contemporană. Pedagogia pentru competențe, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2005.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu