miercuri, 6 octombrie 2021

Managementul la nivelul structurilor unităților de învățământ preuniversitar

 prof. Gabriel MUREȘAN-CHIRA,
Școala Gimnazială Specială, Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

 

Procesul de management constă într-un ansamblu de acțiuni prin care managerul prevede, planifică, organizează, coordonează, decide, controlează și evaluează dezvoltarea organizației, implicit și activitatea angajaților în vederea realizării obiectivelor organizației. Managerul eficient este acela care a înțeles că o organizație pentru a funcționa și a fi viabilă într-o lume competitivă, trebuie să își motiveze angajații. Motivul reprezintă acel fenomen psihic ce are rol esențial în declanșarea, orientarea și modificarea conduitei, iar motivația este reprezentată de ansamblul motivelor sau mobilurilor care-l determină pe individ să adopte un anumit comportament. Din punct de vedere organizațional, motivația reprezintă măsura în care un efort persistent este dirijat pentru realizarea unui scop.

Managementul în general face referiri la o stare, la un nivel și stil de mentalitate mult mai avansat decât o simplă prezentare de planificare, statut juridic sau relații de comunicare inter sau intra instituțional-organizațională. Indică o anumita mentalitate, o maniera proprie, dar și o artă de dirijare precisă, de antrenare a resurselor multiple (umane, a elementelor organizatiei etc.), ceea ce corespunde cu însăși considerarea educației ca știință și arta. Managementul educational nu este aparte-raportat la modul deosebit al funcționalității ci, îl completează sau împreună conlucrează, nu anulează principii, le reorientează, le adaptează, le replanifică, inovează și perfecționează pe nivelul instrucției triarhice. Managementul general permite ca ansamblul teoriilor analitico-teoretice și aplicativ-logice să migreze și spre alte domenii, domeniul educativ-instrucțional oficial, non-formal sau informal, fiind unul din aceste domenii. Deci, avem de a face cu o bază bine delimitată ce stă la inițierea, conceperea și exercitarea managementului inclusiv al organizațiilor-deci și a instituțiilor școlare până la un anumit nivel, ansamblul de principii care exprimă nivelul de dezvoltare a științei prin act managerial complex, modelând organizațiile, instituțiile sau alte entități economice, culturale, etc. sau chiar comportamentul managerilor. În această abordare, se remarcă aspectul bazei obiective a apariției și dezvoltării managementului, gradual, progresiv, concomitent cu diversificarea activităților oamenilor și complexitatea îndeletnicirilor. Informațiile întâlnite în literatura de specialitate managerială, își găsesc aplicare inclusiv în cadrul managementului educațional.

Diferiți autori vorbesc despre managementul învățământului sau în unele abordări (funcție de curentele socio-psihopedagogice) de un management școlar. De pildă Cerchez și Mateescu opiniază că: „managementul școlar cuprinde principii, metode de conducere care vizează activitatea unui număr important de cadre didactice din fiecare unitate de învățământ” și că „la baza oricărei decizii trebuie să se afle eficiența didactică, eficiența extra-didactică, eficiența educativă”. (cit. în Jinga, 2001). Un rol important este în a considera că „managementul educațional reprezintă știința, arta de a pregăti resursele umane, de a forma personalități, potrivit unor finalități acceptate de individ și de societate, sau de o anumită colectivitate”. Privitor la termenul de management, și la felul cum acesta a pătruns în limbajul pedagogic-la fel de insistent ca cel de curriculum, acesta se derivă și se personalizează ca element global, zonal, local sau/și individual, atât din punct de vedere a gestionării resursei umane, financiare, de management a carierei didactice sau de parcurs after-school, de școală după școală. În mod analogic, deține o dublă semnificație, pe de o parte ca și concept și paradigmă, iar pe de altă parte, ca și o cale de afirmare în teoria și practica educației. Conceptul de management a evoluat exponențial, dezvoltându-se inclusiv la nivel de leadership, definind un tip de conducere superioară ce corespunde modelului cultural al societății informaționale bazată pe cunoaștere. Acesta, este în opoziție cu tipul de conducere birocratic-administrativ care corespunde modelului cultural al societății industrializate, dar nu numai.

Managementul reprezintă așadar o activitate de conducere global-sistemică, optimă, strategic-inovatoare, necesară în condiții de schimbare socială rapidă, permanentă, proprii societății informaționale. În contrast, activitatea de conducere birocratică, este parcelară, standardizată, punctuală, reproductivă, fiind posibilă în condiții sociale stabile (Cristea, 2003). Indirect, având în vedere aceste afirmații, din punct de vedere socio-politic, educația și terminologia de management general și management educațional ca și particularitate, a suferit numeroase transformări din perspective ideologice, de ambiție personală, de o așa zisă societate a „cunoașterii” ce aplatizează, limitează și șablonează inteligența elevilor încă din clasa pregătitoare.

Managementul nu se opune schimbării, dimpotrivă, încurajează maleabilitatea proceselor de gestionare a resurselor materiale, umane, a fluxurilor de intrare sau și de ieșire. Nu se opune schimbării, ci o sprijină. Cum? prin strategii, tehnici/ metode complexe ce țin de specificitatea domeniului în care intervine. Spre exemplu, însăși perspectivele interdisciplinare prin care managementul este abordat, indică un domeniu al influențelor pe nivele și structuri orizontale, verticale sau de profunzime a acestei activități. Managementul întâmpină uneori dificultăți în asigurarea ținutei sale științifice, raționale și creative, datorită caracteristicilor specifice ale educației-în acest caz, ca și: proces, acțiune, relație, determinare, diversificare, realitate socială specială, rezultat al variatelor influențe, definire în perspectivă, un specific axiologic, determinat și psihologic–subiectiv, permanența intervențiilor și relația obiectiv–subiectivă, educatul ca obiect și subiect.

Structura managementului nu poate omite evoluția sa în timp. Astfel, nu putem să nu amintim câteva opțiuni de management ce debutează din spectrul acesta global sau general spre particularități, specificități micro și macro economice. Din acest punct managementul se pliază pe solicitări și formează competențe, se prelucrează și se „manevrează”. Determinarea de conținut a termenului de management datează din perioada marii revoluții industriale dar, până în zilele noastre, procesul, ideea, lucrul, perfectibilitatea de conținut sunt foarte variabile. Privind lucrurile numai din punct de vedere al persoanelor care realizează activități și procese de management, profesorii americani Ivancevich, Donelly și Gibson, definesc managementul ca fiind și: „procesul prin intermediul căruia, una sau mai multe persoane, coordonează activitățile altor persoane ce obțin rezultate care nu pot fi atinse de nicio altă persoană dacă acționează singură”.

Știința managementului este constituită din ansamblul conceptelor, principiilor, metodelor și procedurilor cu un înalt grad de abstractizare și generalizare, referitoare la activități specifice de management. Marile școli de management, și-au adus aportul pe de o parte la dispersarea materialelor științifice în toată lumea intersectând tradiții sau cutume referitoare la spectrul iar, pe de altă parte, permanenta implicare a managementului în toate sectoarele activității umane, a dezvoltării graduale de noi și noi curente derivate din teorii fundamentale, perfecționându-le de la caz la caz. Astfel, și din acest punct de vedere, se confirmă un tip de gestionare-management științific bine determinat. Studiul literaturii de specialitate în domeniul managementului reliefează existența unor multiple clasificări ale școlilor de management, grupate după principiile și natura conceptelor utilizate cu precădere. În opinia specialiștilor români, sunt considerate 5 curente sau școli principale cu impact deosebit și anume: școala clasică (tradițională, sau curentul clasic), abordarea sociologică (behavioristă sau comportistă, sau curentul corporatist), cantitativă (curentul cantitativ), curentul sistemic și curentul sau tendința cu precădere contextuală. Această conformație scolastic-pentadică a cauzat redefinirea managementului sub aspectul conducerii, administrării, gestionării resurselor totale (umane, financiare, de patrimoniu, etc.) dirijarea acestora din toate punctele de vedere. Conștient și rațional, managementul trebuie sa tină seama și de relația între tipurile de educație ca specifică și dinamică (formală, non formală și informală), gradul ei de intenționalitate și organizare, arie de acțiune, aplicabilitate și influențare. Dar să revenim asupra unor sumare elemente de management conforme cu cele câteva mari curente ce străbat literatura de specialitate.

Managementul educației vizează realizarea ca activitate. Școala clasică (tradițională) este reprezentată în special de studiile lui F.W. Taylor, considerat fondatorul științei managementului care, în lucrarea sa "The Principles of Scientific Management" publicată în anul 1911 arată că, cităm: „sistemul managementului științific implică o revoluție completă a stării de spirit a muncitorilor și în același timp o revoluție a stării de spirit a celor care sunt de partea conducerii”, identificând principii fundamentale ale managementului. Managementul educațional reprezintă știința organizării și conducerii ce are ca domeniu de cercetare studierea proceselor și relațiilor de management ce acționează în cadrul organizațiilor de învățământ, în timpul desfășurării procesului educațional, în vederea stabilirii componentelor specifice și a relațiilor lor de intercondiționare, în scopul elaborării de metode și tehnici noi, performante, care să asigure creșterea eficienței acestui proces. Managementul, de la caracteristica sa generală, succintă un deosebit interes, încorporând pe de o parte viziuni mai mult sau mai puțin științifice sau de ce nu amatoriste. Acestea pendulează între filosofia educației la managementul clasei de elevi, o structură oarecum nepotrivită circumstanțelor societății actuale, și conflictul între aceste curente ce afectează atât din punct de vedere sistemic elevii ca și clienți ai educației, cât și partenerii sau actorii incluși în educație, și care au dreptul de a solicita cât mai multă calitate de la sistem. Sistemul de management educațional se manifestă la nivelul organizației școlare în procesul educațional ce vizează o paletă largă de aspecte, ce decurg din procesul creativ uman, în încercarea sa de integra subtil elemente de viziune globală și integratoare în rezolvarea problemelor care apar în diversele domenii inclusiv în educație. Unele abordări actuale din cadrul învățământului românesc, vorbesc despre o filosofie a managementului clasei și al școlii sau mai simplu, de managementul educației. Desigur, este și acesta un punct de vedere, mai ales că se bazează pe un istoric al managementului educației. Unificarea științifică a interdisciplinarității, a dinamicii, transferului de concepte, a cunoștințelor științifice, tehnico-economice, culturale, sociale, comportamentale și de comunicare într-un tot unitar performant a condus la un produs educațional format, destinat cu preponderență tinerilor elevi sau/și studenți. În acest context și având în vedere argumentările istorice ale actului managerial educațional, perioada ierarhică, sistemică și educativă se plasează aleatoriu într-o realitate complexă. Cele trei perspective prezentate pot fi văzute ca perioade succesive ale evoluției educației managementului educației. Dar, de fapt, aceste trei modele au fost prezente în orice moment și încă mai sunt. Astfel, nu rareori găsim într-o școală oameni care doresc ca proiectul de dezvoltare instituțională al unității lor de învățământ să fie de tip ierarhic și ca el, să prescrie toate practicile de predare, inclusiv managementul clasei. La fel, aici găsim persoane care au o abordare sistemică a managementului școlii și managementului clasei. Dar există, de asemenea, din ce în ce mai mulți oameni care abordează managementul școlii și al clasei într-o perspectivă educativă. Elevii sunt prezenți, prin urmare, în cadrul acestor diferite viziuni și practici de management al școlii și al clasei, care de multe ori, variază de la un vorbitor la altul sau de la o activitate la alta. Aceste perspective sunt reflectate atât în practica profesională a cadrelor didactice și a altor categorii de personal școlar, cât și în viața cotidiană a elevilor. Într-o perspectivă ierarhică a managementului școlar și al clasei, elevii sunt subordonați profesorului în clasă și diferiților agenți de educație în școală. În plus, conducerea școlii este văzută ca cea mai înaltă autoritate, astfel încât spre ea sunt îndreptați în mod sistematic elevii care se abat grav de la obligațiile lor. Vorbind despre respect, în această perspectivă, vorbim despre respectul autorității, al regulilor și obligațiilor. Responsabilitatea este în primul rând în a-și asuma consecințele acțiunilor sale, consecințe deja codificate în regulamente. Vorbind despre autonomie, înseamnă a vorbi despre capacitatea de a se conforma normelor stabilite. Din această perspectivă, elevii au de obicei, raporturi de competiție (a fi comparat, a fi mai bun, a fi înainte, a fi mai plăcut etc.), precum și raporturi de complicitate la contestație. Dintr-o perspectivă sistematică de management al școlii și al clasei, elevii sunt văzuți ca și clienți, iar școala-ca un furnizor de servicii educaționale și profesorii-ca profesioniști. Fără a avea pretenția că, beneficiarul are întotdeauna dreptate, putem spune că școala deține preocuparea constantă de a răspunde nevoilor clienților și să se adapteze la caracteristicile sale proprii, individuale, sau chiar prin adaptarea curriculumului, programelor, abordărilor pedagogice și activităților de predare, învățare și evaluare. În mod ideal, elevii întrețin cu profesorii relații contractuale, bazate pe recunoașterea și exercitarea rolurilor predefinite sau convenite și de a dezvolta împreună cu colegii lor raportul de colaborare în vederea realizării contractului. Se folosește adesea contractul ca mijloc de intervenție asupra elevilor care nu respectă angajamentele, pe care le-au luat când s-au înscris la școală. Respectul din această perspectivă înseamnă respectul angaja­mentelor față de școală, de profesori și alți elevi. Responsabilitatea constă în a răspunde în fața celorlalți cu privire la gesturile făcute în vederea realizării sau nerealizării angajamentelor luate față de ei. Autonomia este definită ca abilitatea de a face alegeri și de a le explica, de a conveni asupra condițiilor de realizare a angajamentelor sale, precum și de a cere respectarea angajamentelor făcute de alții.

Dintr-o perspectivă educativă a managementului școlar și al clasei, elevii sunt văzuți ca parteneri în realizarea proiectului de dezvoltare instituțională, precum și relațiile lor cu profesorii, cu alți elevi și alți angajați ai școlii, înțelegând aici conducerea; sunt raporturi de cooperare egalitară. Aceste raporturi nu elimină diferențele de funcții și de experiență ale fiecăruia. Cu toate acestea, aceste diferențe sunt condițiile esențiale ale unei unități de învățământ pentru un parteneriat creativ și productiv. Mai mult decât atât, nu numai din perspectiva sistemic-educativă, managementul general coordonează, conduce, lucrează și atinge direcții și obiective bine stabilite, ci și din elemente definite din însăși fundamentul managementului. Managementul este desigur proces, sistem compus din subsisteme funcționale, reprezintă o optimizare a raporturilor de intrare-ieșire, aceasta vis a vis de fluxurile specifice sistemului de învățământ, dependent de valori, și devine necesitate a însăși permanentei schimbării. Într-o accepțiune mai generală, macrosocială, managementul se prezintă ca un proces complex, în care omul, în poziția de manager instituțional, tinde să emită directive, ordine, să controleze sau să exceleze antagonic între atribuții sau abuzuri. În lucrarea Administration industrielle et generale, Fayol, încă din 1916 atenționa asupra acestor pericole.

Elevii sunt supuși la o mare varietate de practici instructiv-educative sau formatorii și la o variație largă a acestora în același timp. De asemenea, cei mai mulți agenți ofertanți de educație, recunosc necesitatea dezvoltării coerenței practicilor de management al clasei într-o școală, coerența între managementul clasei și managementul școlar și coerența între managementul Inspectoratului Școlar și a managementului școlii. Dar nu toți sunt de acord cu privire la modul de realizare a acestui lucru. Pentru unii, trebuie să standardizeze practicile de management. În acest scop, decizia trebuie luată de autoritatea sau de majoritatea personalului școlii asupra modelului de management aplicat. Autoritate sau majoritate, rezultatul este același: regula prescrie practica, iar scopul este reducerea diferențelor. Pentru alții, trebuie precizate practicile de management și făcute cunoscute, astfel încât toată lumea să știe că un astfel de profesor gestionează clasa într-un anumit mod, în timp ce altul procedează altfel și că fiecare director de școală se ocupă în felul lui de elevi și de personalul școlii. Nu se reduc diferențele, ele se afișează și se explică elevilor și altor factori de educație. Practic, managementul clasei și managementul școlar țin de responsabilitatea profesională a fiecărui membru al personalului școlii, profesori sau directori de școală.

Rolul școlii este acela de a se asigura că diferențele practice se situează în limitele precise și respectă valorile comune. Ele trebuie de asemenea să stabilească și să facă public mecanismele prin care elevii sau părinții lor pot să ceară explicații profesorilor și conducerii școlii. Conform acestei abordări, dezvoltarea coerenței este de a stabili cadrul în interiorul căruia se pot exprima diversitatea practicilor de management al clasei. Armonizarea diferitelor practici de management se realizează în acțiune, prin participarea la unul sau mai multe proiecte colective și prin coordonarea acțiunilor întreprinse în cadrul diverselor proiecte de indivizi, grupuri sau întreaga comunitate. Managementul clasei și școlii devine uneori o provocare majoră pentru profesori și directori.

Clarificarea rolurilor, formularea politicilor și planurilor de acțiune, repartizarea responsabilităților nu sunt întotdeauna adecvate pentru a face față acestei provocări. Structurile apar și fac parte din cultură, ele nu apar înaintea lor. În același timp, practicile profesorilor influențează cultura organizațională, cutumele, o transformă. A începe prin cultură înseamnă a multiplica interacțiunile între profesori, elevi, părinți și conducerea școlilor, înseamnă a cunoaște și a încerca să înțelegem viziunile diferite ale unora și ale altora, înseamnă de asemenea, a fi explicit în ceea ce privește propria viziune și de a o comunica, înseamnă a crea interacțiuni, a deschide granițe, a face schimburi reciproce. Trebuie doar să dai un sens educației, dar, de asemenea, să dai și un sens managementului clasei și școlii, nu reducând diversitatea viziunilor, ci încercând să exploatezi bogăția lor. Dezvoltarea proiectului instituțional al școlii ar fi, credem, prima pistă de explorat; dar dacă managementul clasei și al școlii vor fi separate de restul, nu se poate ajunge foarte departe, sau vom obține un rezultat vag.

 

Bibliografie:

Claudiu S., Voinia, Ana Tușa, Carmen Simion. Current status of the implementation Recommendation of the European Parliament and of the Council esteblishting a framework in EU of the European Quality Assurance Reference in Education and Training (EQARF) for the most important indicators, Annals of the Constantin Brâncuși University of Târgu Jiu, Engineering series, 2012

Coroian Stoicescu, C., Oprea, M., Popescu, C., Pop, A. Management. Teorii și tehnici, Editura Elapis, Ploiești, 1998

Ioan Jinga. Conducerea învățământului. Manual de management instrucțional, Editura Didactică și Pedagogică R.A., București, 1993

Ioan Lazăr., Vereș, V., Mortan M. Management general, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2002

Lazăr, Mortan, Vereș. Management general, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2002

Mureșan-Chira Gabriel. Management și leadership școlar. O abordare epistemologică comparată, Editura Etnous, Brașov, 2019.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu