prof. Horațiu Nicu OLARU
Îmi
imaginez un sistem educațional ce recunoaște că învățarea este firească, că
a-ti plăcea să înveți este normal și că învățarea autentică înseamnă învățarea
pasională. Un curriculum școlar care apreciază întrebările mai mult decât răspunsurile,
creativitatea mai mult decât reproducerea informațiilor, individualitatea mai
mult decât conformismul și excelența mai mult decât realizările standard. TOM
PETERS
Tom Peters este unul din
gânditorii de frunte în management-ul afacerilor. O persoană care a provocat gândirea convențională și a arătat
cum pot fi făcute lucrurile în mod diferit și cu succes.
La fel ca și copii mici, ne place să
explorăm. Am vrea să cercetăm tot
ceea ce vedem, tot ceea ce ne cade în mână și în gură. Pe măsură ce înaintăm în vârstă,
punem întrebare după întrebare și nu ne simțim
deloc jenați să punem în public întrebări
care pe părinții noștri îi
făceau să se simtă
realmente inconfortabil.
Câteva citate ilustrează foarte
bine ce reprezintă învățarea centrată pe elev.
Învățarea
centrată pe elev descrie modalități de a gândi despre învățare și predare ce
pun accentul pe responsabilitatea elevului pentru activități de genul plănuirii
învățării, interacțiunii cu profesorii și alți elevi, cercetării și evaluării
învățării. Cannon, R.
(Învățarea
centrată pe elev) le oferă elevilor o autonomie și un control mai mare în
privința alegerii subiectului, a metodelor de învățare și a ritmului de studiu.
Gibbs, G.
Învățarea
centrată pe elev se referă la situația în care elevii lucrează atât în grupuri
cât și individual pentru a explora probleme și a procesa activ cunoștințele,
mai degrabă decât a fi niște receptori pasivi ai acestora.
Harmon. S.W. & Hirumi, A.
Învățarea
centrată pe elev este o abordare extinsă, ce presupune înlocuirea prelegerilor
cu învățarea activă, integrarea unor programe de învățare după un ritm propriu și/sau
a unor situații de cooperare în grup, care în ultimă instanță îi conferă
elevului responsabilitatea pentru propriile progrese în educație. Nanney,B.
Mediul
învățării centrate pe elev se concentrează în primul rând asupra satisfacerii
nevoilor elevului, în timp ce mediul învățării centrate pe materie se
concentrează în primul rând asupra unui set de cunoștințe. Clasen, R.E. & Bowman, W.E.
Profesorul
poate deveni, de exemplu: instructor, ghid, îndrumătorul care te acompaniază,
mentor, sfătuitor, consultant, transmițător de cunoștințe, cel care face
lucrurile posibile pentru tine, formator, supraveghetor, diriginte,
coordonator, cercetător critic, broker de cunoștințe, model, facilitator,
colaborator. Jedeskog, G.
Să prezentăm o scurtă paralelă
între cele două tipuri de învățări.
Învățare tradițională
- Instruire centrată pe profesor
- Predare de informații
- Factuală, bazată pe
cunoștințe
- Predare bazată pe disciplinele tradiționale
- Elevii primesc informații
- Organizare formală în sala de clasă
- Accentul pe învățare în vederea amintirii
- Evaluarea în mare parte prin
examene tradiționale
- Învățare pasivă
- Răspuns ca reacție
- Stimularea unui singur simț
- Un singur mijloc media
- Muncă individuală
Învățare centrată pe elev
- Instruire centrată pe elev
- Schimb de informații
- Gândire critică, luare de decizii bine informată
- Mai holistică, abordare în funcție de
nevoi
- Elevii pun întrebări și rezolvă probleme
- Aranjamente flexibile, schimbătoare, legate de sala de clasă
- Accentul pe înțelegere/aplicare
- Diversitate de evaluări incluzând activități în
cadrul proiectului
- Învățare activă,
exploratoare, bazată pe cercetare
- Acțiune interactivă,
planificată
- Stimulare multi-senzorială
- Multimedia
- Muncă în colaborare
Rolul
elevilor în învățarea
centrată pe
elev
-
o mai mare autonomie
-
responsabilitatea elevilor
-
să
devină
manipulatori activi de cunoștințe
Dacă satisfacerea nevoilor elevilor se află în centrul învățării
centrate pe elev, formarea trebuie să răspundă
nevoilor acestora. Pentru ca acest lucru să fie
posibil, mai întâi trebuie să fie
determinate nevoile lor. În mod tradițional,
aceasta s-a întreprins pentru ei, nevoile lor au fost decise și li s-au furnizat aceste informații. Însă un
astfel de procedeu nu prea poate fi considerat ca fiind centrat pe elev.
Învățarea centrată pe
elev merge mult mai departe și le oferă elevilor o mai mare autonomie. O vom aborda
mai detaliat atunci când ne vom referi la activitatea elevilor și a profesorilor. În această etapă, trebuie să
observăm că în învățarea
centrată pe elev nu le spunem elevilor
pur și simplu să meargă și să învețe ceea ce vreau să învețe. Le oferim un nivel corespunzător de îndrumare și
orientare când încep, și continuăm să-i sprijinim pe măsură ce învață.
Activitatea
elevilor în învățarea
centrată pe
elev
-
alegerea subiectului;
-
plănuirea
învățării;
-
alegerea metodelor de învățare;
-
manipulatori activi de cunoștințe;
-
interacțiunea
cu profesorii;
-
interacțiunea
cu alți
elevi;
-
munca atât în grup cât și individual.
-
cercetarea;
-
explorarea problemelor;
-
învățarea
într-un ritm propriu;
-
evaluarea învățării.
Rolul
profesorilor în învățarea
centrată pe
elev
- instructor, ghid, îndrumătorul care te acompaniază,
mentor, sfătuitor,
consultant, transmițător de cunoștințe, cel
care face lucrurile posibile pentru tine, formator, supraveghetor, diriginte,
coordonator, cercetător critic, broker de cunoștințe,
model, facilitator, colaborator.
Dacă ar fi să mă refer doar la un singur cuvânt din această listă,
acesta ar fi facilitator. Universitatea Northeastern Illinois din SUA ne
oferă o definiție utilă a
acestui termen.
O
persoană
care facilitează
procesul învățării
pentru elevi, încercând să descopere ce anume este interesat să învețe
elevul, și
determinând apoi cea mai bună modalitate de a a-i pune la dispoziție
elevului acele informații prin furnizarea de sisteme de cunoștințe sau
materiale, care să-i
dea acestuia posibilitatea să se achite mai eficace de o sarcină. Aceasta
se face prin ascultare, punere de întrebări, furnizare de idei, sugerarea de
alternative și
identificarea de posibile resurse. www.neiu.edu/~dbehrlic/hrd408/glossary.htm
Activitatea
profesorului în învățarea
centrată pe
elev
- înlocuirea prelegerilor cu învățarea activă;
- integrarea programelor de învățare în ritm propriu;
- organizarea unor situații cooperante în grup;
- în ultimă instanță,
considerarea elevului drept responsabil.
Să
prospectăm acum piața job-urilor din România
LA
PRIVAT
Manager asigurări
– Companie Multinațională
Cerințe:
- Minim 27 de ani
- Minim 12 clase
finalizate
- Buna comunicare
- Spirit
antreprenorial
- Lucrul în echipă
- Sa îți dorești
mai mult decât un job
- Să fii îndrăzneț
în gândire, fără a-ți impune limite
- Să fi creativ fără
a neglija importanța autodisciplinei
Responsabilități:
- Coordonare
echipa de vânzări, recrutare, selecție și dezvoltare consultanți financiari.
- Semnarea
contractelor de asigurare
- Partea de
servisare a clienților
Selecție
pe baza de CV și interviu.
LA
INSTITUTII PUBLICE
Selecție pe bază de examen scris și interviu.
Alte posturi foarte căutate sunt
posturile de magistrat.
La adresa https://www.csm1909.ro/ViewFile.ashx?guid=b490b269-c12a-414e-b947-0db6afe29c1a-InfoCSM
găsim 18 pagini de tematică și bibliografie pentru concursul de
admitere la Institutul Național al Magistraturii 2021-2022.
Așadar, profesorul din școala
românească face un efort mare pentru a realiza trecerea de la învățarea clasică
la învățarea centrată pe elev, în ciuda dotărilor materiale, ale programei școlare
și a numărului mare de elevi din clasă. Din păcate, pentru găsirea unui job,
mai ales la instituțiile publice, se pune în continuare accent pe memorarea și
redarea la examen a mii de pagini din Legi, Hotărâri de Guvern, Coduri penale,
civile etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu