luni, 4 octombrie 2021

Învățarea centrată pe elev vs învățarea clasică

 prof. Horațiu Nicu OLARU

 

Îmi imaginez un sistem educațional ce recunoaște că învățarea este firească, că a-ti plăcea să înveți este normal și că învățarea autentică înseamnă învățarea pasională. Un curriculum școlar care apreciază întrebările mai mult decât răspunsurile, creativitatea mai mult decât reproducerea informațiilor, individualitatea mai mult decât conformismul și excelența mai mult decât realizările standard. TOM PETERS

 

Tom Peters este unul din gânditorii de frunte în management-ul afacerilor. O persoană care a provocat gândirea convențională și a arătat cum pot fi făcute lucrurile în mod diferit și cu succes.

La fel ca și copii mici, ne place să explorăm. Am vrea să cercetăm tot ceea ce vedem, tot ceea ce ne cade în mână și în gură. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, punem întrebare după întrebare și nu ne simțim deloc jenați să punem în public întrebări care pe părinții noștri îi făceau să se simtă realmente inconfortabil.

Câteva citate ilustrează foarte bine ce reprezintă învățarea centrată pe elev.

Învățarea centrată pe elev descrie modalități de a gândi despre învățare și predare ce pun accentul pe responsabilitatea elevului pentru activități de genul plănuirii învățării, interacțiunii cu profesorii și alți elevi, cercetării și evaluării învățării. Cannon, R.

(Învățarea centrată pe elev) le oferă elevilor o autonomie și un control mai mare în privința alegerii subiectului, a metodelor de învățare și a ritmului de studiu. Gibbs, G.

Învățarea centrată pe elev se referă la situația în care elevii lucrează atât în grupuri cât și individual pentru a explora probleme și a procesa activ cunoștințele, mai degrabă decât a fi niște receptori pasivi ai acestora. Harmon. S.W. & Hirumi, A.

Învățarea centrată pe elev este o abordare extinsă, ce presupune înlocuirea prelegerilor cu învățarea activă, integrarea unor programe de învățare după un ritm propriu și/sau a unor situații de cooperare în grup, care în ultimă instanță îi conferă elevului responsabilitatea pentru propriile progrese în educație. Nanney,B.

Mediul învățării centrate pe elev se concentrează în primul rând asupra satisfacerii nevoilor elevului, în timp ce mediul învățării centrate pe materie se concentrează în primul rând asupra unui set de cunoștințe. Clasen, R.E. & Bowman, W.E.

Profesorul poate deveni, de exemplu: instructor, ghid, îndrumătorul care te acompaniază, mentor, sfătuitor, consultant, transmițător de cunoștințe, cel care face lucrurile posibile pentru tine, formator, supraveghetor, diriginte, coordonator, cercetător critic, broker de cunoștințe, model, facilitator, colaborator. Jedeskog, G.

Să prezentăm o scurtă paralelă între cele două tipuri de învățări.

Învățare tradițională

- Instruire centrată pe profesor

- Predare de informații

- Factuală, bazată pe cunoștințe

- Predare bazată pe disciplinele tradiționale

- Elevii primesc informații

- Organizare formală în sala de clasă

- Accentul pe învățare în vederea amintirii

- Evaluarea în mare parte prin examene tradiționale

- Învățare pasivă

- Răspuns ca reacție

- Stimularea unui singur simț

- Un singur mijloc media

- Muncă individuală

Învățare centrată pe elev

- Instruire centrată pe elev

- Schimb de informații

- Gândire critică, luare de decizii bine informată

- Mai holistică, abordare în funcție de nevoi

- Elevii pun întrebări și rezolvă probleme

- Aranjamente flexibile, schimbătoare, legate de sala de clasă

- Accentul pe înțelegere/aplicare

- Diversitate de evaluări incluzând activități în cadrul proiectului

- Învățare activă, exploratoare, bazată pe cercetare

- Acțiune interactivă, planificată

- Stimulare multi-senzorială

- Multimedia

- Muncă în colaborare

 

Rolul elevilor în învățarea centrată pe elev

- o mai mare autonomie

- responsabilitatea elevilor

- să devină manipulatori activi de cunoștințe

Dacă satisfacerea nevoilor elevilor se află în centrul învățării centrate pe elev, formarea trebuie să răspundă nevoilor acestora. Pentru ca acest lucru să fie posibil, mai întâi trebuie să fie determinate nevoile lor. În mod tradițional, aceasta s-a întreprins pentru ei, nevoile lor au fost decise și li s-au furnizat aceste informații. Însă un astfel de procedeu nu prea poate fi considerat ca fiind centrat pe elev.

Învățarea centrată pe elev merge mult mai departe și le oferă elevilor o mai mare autonomie. O vom aborda mai detaliat atunci când ne vom referi la activitatea elevilor și a profesorilor. În această etapă, trebuie să observăm că în învățarea centrată pe elev nu le spunem elevilor pur și simplu să meargă și să învețe ceea ce vreau să învețe. Le oferim un nivel corespunzător de îndrumare și orientare când încep, și continuăm să-i sprijinim pe măsură ce învață.

 

Activitatea elevilor în învățarea centrată pe elev

- alegerea subiectului;

- plănuirea învățării;

- alegerea metodelor de învățare;

- manipulatori activi de cunoștințe;

- interacțiunea cu profesorii;

- interacțiunea cu alți elevi;

- munca atât în grup cât și individual.

- cercetarea;

- explorarea problemelor;

- învățarea într-un ritm propriu;

- evaluarea învățării.

 

Rolul profesorilor în învățarea centrată pe elev

- instructor, ghid, îndrumătorul care te acompaniază, mentor, sfătuitor, consultant, transmițător de cunoștințe, cel care face lucrurile posibile pentru tine, formator, supraveghetor, diriginte, coordonator, cercetător critic, broker de cunoștințe, model, facilitator, colaborator.

 

Dacă ar fi să mă refer doar la un singur cuvânt din această listă, acesta ar fi facilitator. Universitatea Northeastern Illinois din SUA ne oferă o definiție utilă a acestui termen.

O persoană care facilitează procesul învățării pentru elevi, încercând să descopere ce anume este interesat să învețe elevul, și determinând apoi cea mai bună modalitate de a a-i pune la dispoziție elevului acele informații prin furnizarea de sisteme de cunoștințe sau materiale, care să-i dea acestuia posibilitatea să se achite mai eficace de o sarcină. Aceasta se face prin ascultare, punere de întrebări, furnizare de idei, sugerarea de alternative și identificarea de posibile resurse. www.neiu.edu/~dbehrlic/hrd408/glossary.htm

 

Activitatea profesorului în învățarea centrată pe elev

- înlocuirea prelegerilor cu învățarea activă;

- integrarea programelor de învățare în ritm propriu;

- organizarea unor situații cooperante în grup;

- în ultimă instanță, considerarea elevului drept responsabil.


 

Să prospectăm acum piața job-urilor din România

 

LA PRIVAT

Manager asigurări – Companie Multinațională

Cerințe:

- Minim 27 de ani

- Minim 12 clase finalizate

- Buna comunicare

- Spirit antreprenorial

- Lucrul în echipă

- Sa îți dorești mai mult decât un job

- Să fii îndrăzneț în gândire, fără a-ți impune limite

- Să fi creativ fără a neglija importanța autodisciplinei

Responsabilități:

- Coordonare echipa de vânzări, recrutare, selecție și dezvoltare consultanți financiari.

- Semnarea contractelor de asigurare

- Partea de servisare a clienților

Selecție pe baza de CV și interviu.

 

LA INSTITUTII PUBLICE




 

Selecție pe bază de examen scris și interviu.

 

Alte posturi foarte căutate sunt posturile de magistrat.

La adresa https://www.csm1909.ro/ViewFile.ashx?guid=b490b269-c12a-414e-b947-0db6afe29c1a-InfoCSM

găsim 18 pagini de tematică și bibliografie pentru concursul de admitere la Institutul Național al Magistraturii 2021-2022.

Așadar, profesorul din școala românească face un efort mare pentru a realiza trecerea de la învățarea clasică la învățarea centrată pe elev, în ciuda dotărilor materiale, ale programei școlare și a numărului mare de elevi din clasă. Din păcate, pentru găsirea unui job, mai ales la instituțiile publice, se pune în continuare accent pe memorarea și redarea la examen a mii de pagini din Legi, Hotărâri de Guvern, Coduri penale, civile etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu