luni, 25 octombrie 2021

Inteligența decizională în planificarea carierei didactice la nivelul învățământului preuniversitar

 prof. Daniela IOVIȚĂ,
Școala Gimnazială Specială, Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/Integrată, Cluj-Napoca

 

În dinamica generală a relațiilor privind managementul resurselor umane și îndeosebi în firescul culturii organizaționale la nivelul învățământului preuniversitar, sunt sesizați o serie de factori multipli determinanți care conferă cercetării un aspect amplu, exploratoriu, pe mai multe nivele și din mai multe perspective. Un prim aspect se referă la activitatea umană care deține întotdeauna o finalitate astfel încât am putea spune că, inclusiv managementul carierei pe componenta formării profesionale deține un traseu identic, o continuitate spre atingerea unui obiectiv, o incursiune socio-profesională complexă și atitudinală în instruirea și formarea profesională de specialitate a personalului didactic din învățământul preuniversitar. În dinamizarea acestui proces de instruire, este sesizat un al doilea aspect și anume activarea unor serii de indicatori motivaționali intrinseci, extrinseci deseori combinați care, atât din punct de vedere al grupului de beneficiari ai instruirii și mai ales din partea individului, solicită o analiză atentă.

Așadar, din punct de vedere analitico-descriptiv, conceptul de carieră ar putea fi asociat particularităților psiho-socio-profesionale ale beneficiarului, atât din punct de vedere al așteptărilor și satisfacerii lor, cât mai ales din punct de vedere al atingerii unui target individual de performanță autoimpus. Termenul de inteligență decizională include în acest context diseminarea datelor și informațiilor relevante de la agenții instruirii care trebuie sa fie: flexibili, dinamici, automotivați, interferând cu structurile de personalitate ale cadrelor didactice incluse în programele de formare continuă, familiarizați cu expectanțele în atingerea unor obiective profesionale, cu dinamica muncii, formatori de opinie, activi în stimularea creativității necesară procesului didactic de predare- învățare-evaluare, specialiști în analiza de itemi cu valoare subiectivă și obiectivă, centrați pe traseul formării și instruirii din perspectiva unor posibile întrebări de genul: Ce propun și ce învăț nou? Cum și în ce fel? Ce resurse sunt implicate? La ce și cum utilizez informații noi? Cum le transfer în spectrul didactic? Unde mă situez valoric în instruire sau după absolvirea unui curs de formare?

Conceptul de carieră conține un nou aspect al actului decizional în sensul în care acesta devine o prelungire pertinentă a posibilităților în formarea profesională și acoperirea unor nevoi atât în faza de debut cât și pe parcursul carierei în așa fel încât, succesiunea de atitudini și comportamente pot fi atașate sesiunilor de formare profesională. Designul propus nu caută să limiteze impactul variabilelor implicate în procesul ciclic de planificare a carierei didactice ci, propune o reorientare a unor anumite aspecte, o adaptare pe un specific al carierei didactice, evitând limitarea intervențiilor experiențelor de formare și instruire profesională prin interpuneri ca: timp, costuri, număr mare de persoane implicate sau alte costuri de personal.

Viziunea modernă asupra concepției de carieră didactică modernă atașată solicitărilor diverse socio-profesionale și culturale complexe, propune multă mobilitate creațională, comunicare, dezvoltare de competențe individuale și aptitudinale inclusiv în grup, mai ales în condițiile în care cariera didactică privită ca un concept individual dedicat persoanei unice reprezintă mai mult decât o experiență ce trebuie împărtășită și altora. Calitatea elementelor și substructurilor managementului resurselor umane specifice sistemului de învățământ preuniversitar, rezumă cu alte cuvinte informații pertinente privind direcțiile de dezvoltare a carierei, analiza și planificarea acesteia, particularitățile solicitanților acesteia precum și evaluarea performanței. Cu alte cuvinte se validează prezumția că, succesul profesional deși a fost și este un subiect frecvent analizat în cadrul mai multor teorii motivaționale, depinde mult de autocunoaștere, de prezența unor calități minime preexistente dar care, se pretează la perfecționare, autorealizare, dobândire de competențe și autodepășire.

Programele de formare continuă reprezintă cheia evoluției carierei și nu în ultimul rând a vieții personale ce include și cariera deoarece, investighează introspectiv solicitările individului, dezvoltă creativitatea atât de necesară în cariera didactică, antrenează și stimulează afirmarea aptitudinilor, competențelor, dezvoltă integrarea semnificativă a teoriei în practică, restrânge rutine, orchestrează interacțiuni, operează organizațional, acomodează adaptativ și stimulează comunicarea managerială pe toate nivelele, atât pe orizontala cât și pe verticala structurii organizaționale specifice învățământului preuniversitar; nu în ultimul rând prin managementul resurselor umane se identifică noi cerințe de perfecționare a însăși pregătirii profesionale.

 

Bibliografie:

Eugenia, Câmpeanu-Sonia, Codruța, Luminița- Osoian. Managementul resurselor umane. Recrutarea, selecția și dezvoltarea profesională, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004.

Ioan, Comănescu. Autoeducația – azi și mîine, Editura Imprimeriei de Vest, Oradea, 1996

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu